دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی اصول پاداش و قدردانی بخش خصوصی
سوالات شایستگی اصول پاداش و قدردانی
شایستگی اصول پاداش و قدردانی
یکی از مهم ترین مقولاتی که می تواند مدیران را برای رسیدن به هدف سازمان یاری کند، ساز و کار پاداش است.
روانشناسان رفتارگرا در عرصه روانشناسی علمی، بر حفظ، ایجاد و تداوم رفتار پیامدها و نتایج آن، از قبیل تشویق و تنبیه به منظور تغییر، کاهش و افزایش رفتار از دیرباز توجه خود را معطوف داشته اند و به نظر دانشمندان علوم رفتاری، امروزه این مسئله برای مدیران و رهبران سازمان های گوناگون، مخصوصا مؤسسات تولیدی و صنعتی، از اهمیت مضاعفی برخوردار هستند؛ چرا که آنان با کارکنان متعددی سروکار دارند و قطعاً دانستن اصول و قوانین حاکم بر رفتار انسان، دستیابی به رفتار انسانی را برای ایشان تسهیل می کند.
تعریف پاداش
مجموعه عواملی که فراوانی مطلوب را افزایش می دهند و یا هر عامل خوشایند و خشنودکننده ای که نرخ پاسخ دهی (انجام رفتار) را در فرد افزایش دهد، پاداش نامیده می شود. پاداش به معنای تقویت نیز بهکار می رود؛ زیرا دو مفهوم پاداش و تقویت، در حقیقت فرآیندهایی هستند که مهم ترین هدف و مقصد آن ها، افزایش تعداد دفعات تکرار رفتار است. به بیان دیگر، کمال پاداش و تقویت هنگامی تحقق می یابد که به دنبال ارائه تقویت کننده ها، رفتار مورد انتظار نیز افزایش یابد و فراوانی آن نسبت به قبل بیشتر شود.
اهمیت و ضرورت پاداش
برقراری پیوند و پیوند دوستی با سازمان خود
انجام وظیفه با میل و رغبت مضاعف
انجام امور محوله با بالاترین سطح کمی و کیفی و ارتقاء عملکرد شغل خود به سطوح بالا
انواع پاداش در سازمان
پاداش های بیرونی:
- پاداش های مالی
- مزایای جانبی
- پاداش های بین فردی
- ترفیعات
پاداش های درونی:
- تکمیل
- پیشرفت و ترقی
- استقلال داخلی
- رشد فردی
ویژگی های پاداش
- کافی و مناسب باشد.
- منصفانه باشد. پرداخت پاداش به هر فرد، بایستی به طور منصفانه و باتوجه به تلاش ها، تعدادها و معلومات به مهارت های افراد صورت گیرد.
- متنوع باشد. تکرار یک پاداش، از خاصیت انگیزشی آن می کاهد.
- پاداش حتمی و قطعی باشد.
- پاداش نباید حد افراط و تفریط داشته باشد، بلکه با توجه به سطح عملکرد فرد و توان پرداختی سازمان تعیین گردد.
- موازنه شده و سنجیده باشد و به طور منطقی پرداخت شود.
- برانگیزاننده باشد، بر نیروی کار برای کار اثربخش و کارآمد و بهبود عملکرد تاثیر بگذارد.
- مورد قبول نیروی کار باشد. نیروی کار بایستی سیستم پاداش را درک کرده و آن را یک سیستم عقلانی بداند.
دانلود سوالات شایستگی اصول پاداش و قدردانی بخش خصوصی