دانلود رایگان نمونه سوالات سردفتری اسناد رسمی

 

دانلود رایگان سوالات عمومی سردفتری اسناد رسمی:

دانلود سوالات سردفتری سال 97

خرید سوالات سردفتری اسناد رسمی با پاسخنامه

 

 
 


 

آگهی آزمون انتخاب سردفتری اسناد رسمی - 9 آبان 1401
 

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نظر دارد در راستای ماده (3) قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار که بر اساس آن ماده (5) قانون دفاتر اسناد رسمی اصلاح گردیده است از بین متقاضیان واجد شرایط زیر از طریق آزمون کتبی و اختبار، سردفتر اسناد رسمی انتخاب نماید.
داوطلبان واجد شرایط می توانند از روز دوشنبه مورخ 1401/08/09 تا روز یکشنبه 1401/08/15 با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور اقدام به ثبت نام نمایند.

 

> شرایط
1 - تابعیت جمهوری اسلامی ایران
2 -اعتقاد و التزام به احکام شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 
3-داشتن کارت پایان خدمت نظام وظیفه عمومی یا معافیت دائم از خدمت سربازی در زمان برگزاری آزمون (برای آقایان)
4 -نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی باشد
5 -نداشتن محکومیت انفصال دائم از خدمات دولتی یا قضائی یا وکالت دادگستری یا محکومیت انفصال موقت از خدمات مذکور در مدت انفصال یا تعلیق به موجب احکام قطعی مراجع قضایی و انتظامی
6 -متقاضیان در زمان انتصاب به سردفتری اسناد رسمی باید به تشخیص پزشکی قانونی از سلامتی، تندرستی و توانائی های جسمی متناسب و لازم برای انجام امور سردفتری برخوردار بوده و به هیچ یک از انواع مواد مخدر و روان گردان اعتیاد نداشته باشند. 
7 -مطابق ماده 15 قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید در زمان صدور ابلاغ سردفتری به شغل قضاوت، وکالت دادگستری، عضویت در مؤسسات دولتی و وابسته به دولت و شهرداری ها، عضویت در هیأت مدیره و مدیریت عامل شرکت های تجاری و بانک ها یا مؤسسات بیمه و همچنین عضویت در هیات علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی اشتغال داشته باشند.
8 -مطابق ماده 9 قانون دفاتر اسناد رسمی حدنصاب سنی متقاضیان باید حداقل 24 سال (متولدین 77/9/25) حداکثر 50 سال (متولدین 51/9/25) باشند. ایثارگران مشمول بند چ ماده 88 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از محدودیت سنی مذکور معاف می باشند.
9 -مدرک کارشناسی و بالاتر حقوق قضائی، علوم ثبتی، حقوق ثبت اسناد و املاک، حقوق سردفتراسناد رسمی، منقول از دانشکده الهیات یا دانشکده سابق معقول و منقول و یا کارشناسی و بالاتر در رشته الهیات و معارف اسلامی با گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی معتبر مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
تذکر مهّم: افراد دارای مدرک تحصیلی معادل مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون نمی باشند.
10 -وفق بند (3) ماده (6) قانون دفاتر اسناد رسمی داشتن مدرک کارشناسی کلیه رشته ها با سه سال تمام سابقه دفتریاری
11 -وفق بند (6) ماده (6) قانون دفاتر اسناد رسمی، دفتریاران اول با مدرک تحصیلی دیپلم کامل متوسطه بشرط داشتن هفت سال سابقه دفتریاری اول
12-داشتن مدرک تحصیلی حوزوی حداقل سطح دو و بالاتر با تایید شورای عالی حوزه های علمیه (برای طلاب شیعه) و یا دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران و شورای عالی برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت (برای اهل تسنن) 
13-دارا بودن مدرک اجتهاد یا افتاء از مراجع مسلم که صحت صدور آن باید به تایید رئیس قوه قضائیه یا مرجع مورد تایید ایشان برسد.

 

> مواد آزمون
1ـ ادبیات فارسی (با ضریب 2)
2ـ عربی (با ضریب 1)
3ـ احکام شرعی (با ضریب 2)
4ـ اطلاعات عمومی (با ضریب 1)
5ـ حقوق ثبت (شامل آیین نامه ها، قانون حدنگار و کاداستر و مجموعه بخشنامه های ثبتی) (با ضریب 3)
6ـ حقوق مدنی (به جز مباحث نکاح و طلاق) (با ضریب 3)
7ـ حقوق جزا (جزای عمومی و اختصاصی) (با ضریب 2)
8ـ حقوق تجارت (با ضریب 2)
9ـ قانون دفاتر اسناد رسمی و آیین نامه مربوط (با ضریب 3)
* آزمون نمره منفی دارد.
دانلود رایگان اصل دفترچه سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی
لازم به توضیح است براساس مفاد ماده 3 قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (%70) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (%1) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می شوند.

 

> مدارک مورد نیاز ثبت نام
1 .تکمیل تقاضانامه اینترنتی
2 .پرداخت هزینه ثبت نام آزمون به مبلغ 2/000/000ریال (معادل دویست هزار تومان) بصورت الکترونیکی از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش 
3 .فایل عکس اسکن شده: متقاضی میبایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را برای ثبتنام اینترنتی آماده نماید.
 1-3 -عکس 4 × 3 که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ)
 2-3 -عکس اسکن شده فقط باید با فرمت JPG باشد.
 3-3 -اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر 400×300 پیکسل و حداقل 300 × 200 باشد.
 4-3-تصویر متقاضی باید واضح، مشخص و فاقد اثر مهر، منگنه و هرگونه لکه باشد.
 5-3 -حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از 70 کیلو بایت بیشتر باشد.
 6-3 -حاشیه های زاید عکس اسکن شده باید حذف شده باشد.
 7-3 -تا حد امکان عکس، رنگی و دارای زمینه سفید باشد.
تبصره1 :عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.
تبصره2 :درصورت ارسال عکس غیر معتبر، ثبت نام متقاضی باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب میگردد.
یادآوری مهم: با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمون های قبلی، در خصوص اشتباه در ارسال عکس متقاضیان، که این موضوع اکثرا برای متقاضیانی رخ داده است که ثبت نام آنان توسط دیگران انجام شده است، تاکید می گردد که علاوه بر کنترل اطلاعات ثبت نامی، حتما نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا عکس متقاضی دیگری به جای عکس شما الصاق نگردد. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف فرد متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.

 

> نحوه ثبت نام 
1) کلیه متقاضیان ثبت نام در آزمون در صورت داشتن شرایط مندرج در اطلاعیه باید از روز دوشنبه مورخ 1401/08/09 لغایت روز یکشنبه مورخ 1401/08/15 به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه و ضمن مطالعه دقیق آگهی آزمون نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. در پایان ثبت نام به هر یک از متقاضیان کد رهگیری ارائه خواهد شد که متقاضیان لازم است تا پایان تمامی مراحل آزمون این کد را نزد خود نگهداری نمایند. ضمناً یادآور می شود ثبت نام منحصراً به صورت الکترونیکی میباشد و متقاضیان لازم است از طریق درگاه اطلاع رسانی مذکور نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نمایند. ثبت نام به غیر از روش فوق غیر قابل قبول بوده و این دسته از متقاضیان مجاز به شرکت در آزمون نمیباشند.
2) پرداخت وجه ثبت نام به مبلغ 2/000/000 ریال (معادل دویست هزار تومان) به صورت الکترونیکی از طریق کارت های بانکی متصل به شبکه شتاب اقدام نمایند. 
3) متقاضیان باید در مهلت تعیین شده نسبت به ثبت نام اقدام نموده و از موکول نمودن آن به روزهای پایانی خودداری نمایند.به ثبت نام های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد و وجوه پرداختی به هیچ وجه مسترد نمی گردد.

 

> زمان برگزاری آزمون
کارت شرکت در آزمون از روز سه شنبه مورخ 1401/09/22 برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار خواهد گرفت. آزمون در روز جمعه مورخ 1401/09/25 با توجه به آمار شرکت کنندگان، حسب مورد در مراکز استان و شهرستان برگزار خواهد شد. ساعت شروع و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج و به هنگام پرینت کارت به آگاهی متقاضیان خواهد رسید.

 

> تذکرات خیلی مهم
1) ایثارگران (جانبازان حداقل ده درصد (10%) آزادگان با حداقل سه ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، فرزندان و همسران شهدا، فرزندان و همسران جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه از اولویت مقرر و امتیازات مربوطه برخودار خواهند بود. مشمولین این بند ضروری است گواهی مربوطه و کارت ایثارگری را از مراجع ذیصلاح حسب مورد (بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی استان، ستاد رسیدگی به امور آزادگان، بنیاد شهید انقلاب اسلامی) تا قبل از برگزاری آزمون اخذ نمایند. همچنین در زمان ثبت نام آزمون گزینه سهمیه ایثارگری خود را در بند مربوط درج نمایند. در غیر اینصورت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هیچگونه مسئولیتی جهت اعمال سهمیه ایشان ندارد.
2) ثبت نام و شرکت در آزمون و احراز نمره کتبی ایجاد حقی برای متقاضی نمی نماید بدیهی است پذیرش نهایی بعد از انجام اختبار شفاهی و گزینش با احرازصلاحیت داوطلب برای تصدی سردفتری اسناد رسمی مطابق مقررات به تشخیص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خواهد بود.
3) صدور ابلاغ سردفتری منوط به طی دوره کارآموزی و احراز صلاحیت عملی داوطلب خواهد بود.
4) چنانچه در هر مرحله از آزمون تا صدور ابلاغ و پس از آن خلاف اظهارات و مدارک ارسالی از سوی داوطلبان اثبات گردد، از فهرست داوطلبان یا پذیرفته شدگان حذف و در صورت صدور ابلاغ نیز لغو ابلاغ خواهند شد.

 

 

کاربر محترم، متن بالا تنها بخشی از شرایط دفترچه ثبت نام سردفتری اسناد رسمی می باشد، جهت دانلود و بررسی کامل دفترچه راهنمای استخدامی در کادر پایین کلیک نمایید.

دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام

 

 


 

درباره دفاتر اسناد رسمی و آشنایی با آن:

 

دفتر اسناد رسمی (یا دفترخانه یا محضر) یک نهاد مدنی برای تنظیم حرفه‌ای عقود و قراردادها و ثبت رسمی اسناد در ایران است. هرچند این نهاد وابسته به قوه قضائیه ایران است ولی بدون وابستگی مالی به حاکمیت سیاسی اداره می‌شود. دفتر اسناد رسمی به عنوان یک مرکز حقوقی و مدنی رابط حاکمیت و شهروندان است، مهم‌ترین کار این نهاد تأمین و تضمین امنیت حقوقی و اقتصادی جامعه‌است. این نهاد دارای مسئولیتی مستقل از دولت و قوای حاکم است و با تنظیم دقیق اسناد در جلوگیری از وقوع نزاع‌های بی‌مورد و کاهش مراجعات مردم به محاکم دادگستری نقش دارند. کمک به تأمین بهداشت حقوقی جامعه، از طریق تثبیت مالکیت شهروندان بر اموال و دارائی‌های خود و رسمیت بخشیدن به عقود و تعهدات و وصول برخی درآمدهای دولت از کارهای این نهاد است.
از ابتدای تأسیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در نظام و ساختار سنتی و قدیمی اداری و مدیریتی آن، بخشی از وظایف اجرایی بر عهده نهادهای تخصصی مدنی یعنی دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق محول شده‌است. دفاتر اسناد رسمی بخشی از عرضه خدمات ثبتی و تنظیم و ثبت اسناد رسمی را بر عهده داشته و ضمناً کار مشاوره رایگان و خدمات معاضدت قضایی جامعه را نیز انجام می‌دهند، با شکل‌گیری نظام اداری نوین، اولین برون‌سپاری امر دولتی در تاریخ ایران، کار ثبت اسناد بود که به بخش خصوصی واگذار شد. بنظر می‌رسد هدف بنیانگذاران از تشکیل محاضر رسمی، جانشین شدن اسناد رسمی بر احکام قطعی دادگاه‌ها بود. واگذاری بخشی از امور حاکمیتی شامل ثبت نقل و انتقالات و تعهدات توسط قوه قضائیه به بخش خصوصی متخصص، علاوه بر بالا بردن دقت در تنظیم اسناد و سلب مسئولیت حاکمیت در این زمینه، قسمت مهمی از شکایات علیه حکومت یا کارگزاران حکومتی و جبران خسارات ناشی از اشتباه در تنظیم اسناد را به سمت گروهی از خود مردم یعنی سردفتران اسناد رسمی هدایت نموده‌است.
تنظیم روابط بین افراد از جمله حقوق اساسی افراد یک ملت است. دفترخانه‌ها ارتباط تنگاتنگی با حقوق خصوصی اشخاص دارند. عمده فعالیت درون یک دفترخانه مبتنی بر اصول حاکم بر قراردادها و تعهدات می‌باشد.
درخواست و تنظیم و ثبت سند یک حق عمومی است که آحاد جامعه می‌توانند و حق دارند از داشتن یک سند رسمی برخوردار شوند.
بنظر می‌رسد، هدف از تأسیس دفاتر اسناد رسمی تنسیق و تنظیم روابط مالی مردم و رعایت حقوق قانونی آنان در قراردادهای خصوصی و بهره‌مندی آنان از مزایای قانونی معاملات سالم و حفظ مواردی از قبیل حق بهره‌مندی از مالکیت خصوصی باشد. نحوه تنظیم روابط حقوقی میان اشخاص از مهم‌ترین دغدغه‌های این فعالیت است.
این دفاتر در اثبات مالکیت خصوصی و بلاتخدیش افراد در مقابل دست گزنده دولتهای جائر احتمالی نقش داشته‌اند. وجود سند رسمی در ید مالک، بمعنی یقین در مالکیت وی بوده و در صورت تعدی دولت، آن ظلم آن به صورت ظلمی مضاعف جلوه می‌کند.
 

کلمات کلیدی
منابع مهم و حیاتی آزمون سردفتری و کل نمونه سوالات از 12سال آزمون برگزار شده برای سردفتری اسناد رسمی از سال 1374 تا 1400 که بهترین پیشنهاد برای متقاضیان است. نمونه سوالات تخصصی آزمون سردفتری ثبت اسناد رسمی امسال / نمونه سوالات تخصصی آزمون انتخاب سردفتران ثبت اسناد رسمی / نمونه سوالات تخصصی آزمون انتخاب سردفتران ...  سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی 1401 – منابع + دانلود رایگان نمونه سوالات سردفتری (PDF) با پاسخنامه. سوالات آزمون سردفتری اسناد رسمی یکی از ... در ادامه قصد داریم تا در این مقاله به ارایه برخی اطلاعات کاربردی مرتبط نظیر تعداد سوالات ازمون سردفتری اسناد رسمی، زمان پاسخگویی به سوالات ازمون ... قانون و آئین نامه های دفاتر اسناد رسمی. 1. سردفتر اسناد رسمی به موجب حکم دادگاه انتظامی سردرد در آن از سردفتری منفصل شده است. حسن تحویل سوابق دفترخانه کفیل ... در آزمون سردفتری اسناد رسمی ۱۴۰۱ به طور کلی، دو گروه دروس عمومی و تخصصی مورد سوال قرار می گیرد. منابع دروس عمومی، عمدتا در سطح دبیرستان رشته علوم انسانی ... تست: مجموعه سوالات طبقه بندی شده موضوعی حقوق ثبت، نوشته رضا شکری. 3-قانون و آیین نامه های دفاتر اسناد رسمی: این ماده درسی در آزمون سردفتری 1401 ... ۷- مطابق ماده ۱۵ قانون دفاتر اسناد رسمی متقاضیان نباید در زمان صدور ابلاغ سردفتری به شغل قضاوت، وکالت دادگستری، عضویت در مؤسسات دولتی و وابسته ...