دانلود رایگان سوالات عمومی استخدامی اقتصاد خرد و کلان:

خرید سوالات استخدامی اقتصاد خرد و کلان با پاسخنامه


 آشنایی با اقتصاد خرد و کلان:

 

درس اقتصاد خرد و کلان در آزمون های استخدامی مدیریت یکی از مهم‌‌ترین منابع آزمون هست

این درس به دو بخش کلی تقسیم می‌شود:
- اقتصاد خرد : شامل مباحثی چون عرضه و تقاضا، کشش، رفتار مصرف‌کننده و تولیدکننده، هزینه و بازارها و مباحث مرتبط با آن‌ها است و تسلط بر آن از موارد ضروری و کلیدی در این بخش می‌باشد.

- اقتصاد کلان که مفاهیمی چون عرضه و تقاضای کل، حسابداری ملی، بازارهای پولی و مالی و … را دربرمی‌گیرد.

برخلاف تصور رایج که فکر می‌کنند اقتصاد کلان ساده‌تر از اقتصاد خرد است، باید متذکر شویم که مفاهیم پایه‌ای اقتصاد کلان، همان مباحث خرد است که اگر آن‌را را خوب فرا نگرفته باشید در این درس دچار مشکل و سردرگمی خواهید شد.

در حالت کلی اقتصاد خرد یا اقتصاد میکرو راجع به رفتارهای گروه‌های انفرادی است، حال آنکه اقتصاد کلان یا ماکرو، رفتارهای اقتصادی در سطح کلی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
اقتصاد خرد، مباحثی چون رفتار مصرف‌کننده، رفتار تولیدکننده و چگونگی تعیین قیمت در بازارهای مختلف را دربر می‌گیرد. حال آنکه اقتصاد کلان، تغییرات متغیرهای اقتصادی از قبیل درآمد ملی، سطح اشتغال و سطح عمومی قیمت‌ها را مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌دهد."

مطمئن ترین راه برای موفقیت در درس اقتصاد تسلط بر مطالب اقتصاد خرد و اقتصاد کلان از طریق بررسی نمونه سوالات این دروس هست، تا با تعاریف و مفاهیم کلی آشنا شده و سپس به طور جدی با آزمون های استخدامی روبرو شوید

 

تفاوت بین اقتصاد خرد و کلان
علم اقتصاد به دو بخش اقتصاد خرد و اقتصاد کلان تقسیم می‌شود .اقتصاد کلان به مطالعه رفتار اقتصاد به عنوان یک صنعت کامل می‌پردازد و فقط در شرکت‌های خاص مورد برسی قرار نمی دهد .این نگاه به پدیده‌های اقتصادی گسترده ای مانند تولید ناخالص ملی، تورم، بیکاری، و سطوح قیمت‌ها می‌پردازد. اقتصاد خرد نگاهی متمرکز در تئوری‌های اساسی عرضه و تقاضا دارد این که چه مقدار از چیزی را برای تولید و چه مقدار را برای هزینه در نظر بگیریم را مورد بررسی قرار میدهد.

در حالی که این دو شاخه اقتصاد به نظر می‌رسد از هم متفاوت باشند اما کاملا به هم وابسته و مکمل یکدیگرند و بسیاری از مسایل اقتصادی تداخلی از این دو مطالعه هستند .به عنوان مثال با افزایش نرخ تورم قیمت مواد اولیه افزایش می یابد و این به نوبهٔ خود در قیمت نهایی کالاها تاثیر گذار است.

اقتصاد خرد

اقتصاد خرد (به انگلیسی: Microeconomics) شاخه‌ای از علم اقتصاد است که به مطالعه منحصر به فرد اقتصاد، تجزیه و تحلیل بازار، رفتار مصرف‌کنندگان و خانوارها و بنگاه‌ها می‌پردازد و اساس آن مدل‌های ریاضی است. اقتصاد خرد چگونگی رفتار انسان‌ها و انتخاب‌هایشان را در سطح واحدهای خرد یا کوچک اقتصادی مانند یک فرد، یک بنگاه، یک صنعت یا بازار یک کالای خاص بررسی می‌کند و به چگونگی تعامل بین خریداران و مصرف‌کنندگان و عوامل مؤثر در انتخاب خریداران می‌پردازد. اقتصاد خرد به‌خصوص به الگوی عرضه و تقاضا برای کالاها و خدمات و همچنین تعیین قیمت خروجی در بازارهای خاص توجه دارد و معمولاً در بازارهایی که در آن کالاها در حال خرید و فروش هستند کاربرد دارد.

اقتصاد خرد به بررسی رفتار اقتصادی انسان‌ها و بنگاههای اقتصادی و نحوه توزیع تولیدات و درآمد در بین آنها می‌پردازد. اقتصاد خرد به اشخاص به عنوان کارگران و تولید کنندگان سرمایه، و همچنین مصرف کنندگان نهایی نگاه میکند. به صورت مشابهی به شرکت های اقتصادی به عنوان مصرف کننده گان سرمایه و کار، و تولید کنندگان محصول نگاه میکند. اقتصاد خرد درصدد است تا پیامد رفتار عقلایی در انسان‌ها را شناسایی کند. با توجه به محدودیت منابع (مثلاً نیروی کار، سرمایه، زمین، توانایی مدیریت و…) انسان‌ها و بنگاههای اقتصادی مایلند که بیشترین استفاده را از منابع موجود ببرند. توابع عرضه، تقاضا، تولید، هزینه، بازارها، تعادل عمومی و اقتصاد رفاه در این بخش جای می‌گیرند.

یکی از اهداف اقتصاد خرد بررسی بازار و برقرار کردن یک رابطهٔ نسبی پولی بین کالاها و خدمات است. همچنین به بررسی موارد شکست بازار (مواردی که بازار قادر به تولید نتیجهٔ مطلوب و در خور نبوده اند) می‌پردازد. تئوری هایی را برای داشتن یک بازار رقابتی شرح می‌دهد.

در نظریه عرضه و تقاضا معمولاً فرض بر این قرار داده می‌شود که فضا کاملا رقابتی است. این بدین معناست که خریداران و فروشندگان بسیاری در بازار وجود دارند و هیچ کدام از آنها نمی توانند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارند. درمعالات زندگی واقعی این فرض با مشکل مواجه است زیرا بسیاری از خریداران و فروشندگان این توانایی را دارند که بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشند. در خصوص نظریهٔ عرضه و تقاضا در اغلب موارد تجزیه و تحلیل پیچیده ای نیاز است تا بتوان یک مدل عرضه و تقاضا ارائه داد.

زمینه‌های مهم در علم اقتصاد خرد: شامل برقراری تعادل عمومی، انتخاب تحت عدم اطمینان, تئوری بازیها و در نظر گرفتن کشش عرضه و تقاضا درون سیستم بازار است.

 

اقتصاد کلان

اقتصاد کلان به بررسی مسایل اقتصادی در سطح کلان ملی یک کشور می‌پردازد. حیطه بررسی اقتصاد جهانی را اقتصاد بین‌الملل به عهده دارد. مسایلی از قبیل ثبات اقتصادی، توازن تراز بازرگانی خارجی، رشد اقتصادی، اشتغال، تورم، مخارج و درآمدهای دولت، رکود اقتصادی، بحران اقتصادی، بیکاری، و اقتصاد توسعه در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرد. منبع:نظریه ها وسیاست ها در اقتصاد کلان- دکتر طهماسب محتشم دولتشاهی فقر و تبعیض به دلیل بررسی در سطح خانوار از مباحث اقتصاد خرد میباشد.

بر خلاف اقتصاد خرد رفتارهای فردی شکل دهنده اقتصاد کلان نیست هر چند که از جمع رفتارهای فردی شکل گرفته‌است. کینز پدر علم اقتصاد نوین نمونه بارزی را از آثار رفتار واحدی را در عرصه کلان و خرد ارایه داده‌است که به تناقض پس‌انداز مشهور است. اگر افراد به صورت انفرادی پس انداز کنند در سالهای بعد دارای امکانات و قدرت مالی بیشتری خواهند بود و خواهند توانست که از سرمایه جمع شده خود استفاده کنند ولی اگر تمامی افراد جامعه هم‌زمان پس‌انداز خود را افزایش دهند و بخش بیشتری از درآمد خود را پس انداز نمایند مصرف کل اقتصاد پایین می‌آید و این امر موجب کاهش تولید نیز خواهد شد که این امر به کاهش درآمد افراد در آینده منجر می‌شود. از اینرو افزایش پس انداز برای اشخاص مفید می‌تواند باشد ولی برای جامعه به صورت کلی تأثیرات متفاوتی نسبت به تأثیرات فردی آن دارد.

نمونه دیگر: اگر شرکتی یک یا چند تن از پرسنل خود را با ماشین‌آلات جایگزین نماید بی شک سود خواهد کرد و به نفع آن شرکت خواهد بود ولی اگر تمامی شرکتها به یکباره به این کار مبادرت ورزند بیکاری افزایش می‌یابد و موجب کاهش درآمد ملی و در نتیجه کاهش تقاضا برای تولیدات شرکتها شده و سود شرکتها را کاهش می‌دهد. از اینرو تأثیرات سطح کلان می‌تواند با تأثیرات در سطح خرد متضاد باشد..


 


کلمات کلیدی:
موارد آزمون اختصاصی نیز عموما شامل سه بخض اصلی، مدیریت( عمومی و مالی)، اقتصاد ( خرد و کلان) و دروس مختلف حسابداری را شامل می شود. سایت استخدام شو با هدف حمایت ... به تبع آن، سوالات اقتصاد در آزمون‌های استخدامی مرتبط با بانک، بیمه و... نیز طراحی می‌گردد. شما می‌توانید سوالات استخدامی اقتصاد خرد و کلان را به صورت رایگان از ... چند مورد از سوالات استخدامی اقتصاد خرد و کلان: در صورتی که مصرف یکی ازدو کالا مستقل از درآمد باشد …………… ۱-تقاضا کاملا با کشش خواهد بود. چکیده: این فایل شامل 880 نمونه سوال چهار گزینه ای آزمونهای استخدامی در درس اقتصاد (خرد و کلان) همراه با پاسخ گزینه ای می باشد که به صورت Pdf قابل دانلود است ... سوالات استخدامی اقتصاد خرد و کلان منبعی که در این بخش مورد بررسی قرار می گیرد و در آن نمونه سوالات و درسنامه مربوط به آنها معرفی می شود. اقتصاد ... در این بخش جزوات و نمونه سوالات درس اقتصاد خرد برای شرکت در آزمون های استخدامی مرتبط به عنوان دروس تخصصی قرار گرفته است که می توانید در ادامه دانلود کنید. قابل ... دانلود جزوات و نمونه سوالات استخدامی اقتصاد خرد و کلان - تست دانلود | دانلود سوالات استخدامی | مصاحبه استخدامی | جزوه استخدامی | نمونه سوالات استخدام با ... دانلود نمونه سوالات استخدامی رشته اقتصاد خرد و کلان با جواب برای آزمونهای استخدامی سازمانها، بانکها و ارگانهای دولتی با دانلود رایگان سوالات برای آشنایی. AP — نمونه سوالات رایگان استخدامی اقتصاد خرد و کلان - بانک ملت تابع عرضه ای به صورت Q = 2P است. کشش قیمتی عرضه در قیمت 15 برابر است با: 1) صفر 2) ... دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون استخدامی رشته تخصصی اقتصاد خرد و کلان دانلود رایگان سوالات عمومی استخدامی اقتصاد خرد و کلان دانلود رایگان: ...