دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی کار گروهی بخش خصوصی
سوالات شایستگی کار گروهی ویژه مهندسی
سوالات شایستگی کار گروهی ویژه هنر، رسانه و آموزش
سوالات شایستگی کار گروهی ویژه مالی، اداری و حقوقی
شایستگی کار گروهی
یکی از موضوعاتی که امروزه دغدغهی بیشتر مدیران کسب و کارهاست، بهوجود آوردن فرهنگ کار تیمی و گروهی در کسبوکار است. اگر اهمیت کار تیمی و گروهی در سازمانی به درستی درک شود اتفاقات و پیشرفتهای بسیار خوبی در آن شرکت رخ میدهد که میتواند منجر به افزایش فروش و اعتبار آن مجموعه و برند گردد. کارگروهی چیست؟
البته به وجود آوردن فضایی که منجر به کارتیمی و گروهی شود کار چندان آسانی نیست.
امروزه با پیشرفت دنیای تکنولوژی و پیچیدهتر شدن فعالیتهای سازمانی، اهیمت کار فردی کمرنگ شده است و اهمیت کارهای گروهی رو به افزایش است . درحقیقت شرکتهای بزرگ و بروز دنیا مانند اپل، سامسونگ، مکدونالد و دیگر سازمانهای بزرگ از سالها پیش دریافتند که کارهای تیمی میتواند نتایج بسیار درخشانی را در یک سازمان و کسب و کار ایجاد کند که انجام آن توسط یک فرد، کار و هدفی غیرممکن است.
از همان سالها تیمهای توسعه و تحقیقی شکل گرفت تا این شرکتها بتوانند فرهنگ کارگروهی را در شرکت خود ایجاد کنند. البته بهخاطر داشته باشید که ایجاد فرهنگ کارتیمی در یک کسب و کار امری زمانبر است.
تعریف کار گروهی چیست؟ teamwork چیست؟ متاسفانه بسیاری از افراد و حتی مدیران برخی کسب و کارها تفاوت بین تیم و گروه را نمیدانند و به همین خاطر مشکلات و ضررهای زیادی به کسب و کارشان وارد میشود. بیشتر ما زمانی که دور هم جمع میشویم و کارهای خاصی را انجام میدهیم نام خود را تیم میگذاریم درحالیکه اگر به دنبال هدفی خاص و مشخص نباشیم، صرفا یک گروه هستیم و نه یک تیم.
تفاوتهای زیادی بین یک تیم و گروه وجود دارد. در واقع تیم به مجموعه افراد همفکری گفته میشود که با تمرکز کردن بر یک هدف و ارزشی یکسان برای رسیدن به آن هدف تلاش میکنند، اما در مقابل گروه به افرادی گفته میشود که اساسا بیشتر از دو نفر هستند اما الزاماً هدف و ارزش خاصی را دنبال نمیکنند. همچنین در کار گروهی و تیمی غیبت هر از اعضای تیم باعث میشود تا هدف نهایی تیم دچار مشکل و نوسان شود که البته در گروه اینطور نیست و اعضای گروه شخصیت مستقلتری نسبت به یک تیم دارند.
پژوهشگران شش اصل مقدماتی و لازم را برای شروع هر کار گروهی در سازمان ضروری میدانند و اعتقاد دارند اگر هر مجموعهای که خود را تیم میداند این ویژگیها را نداشته باشد نمیتواند به هدف و ارزش دلخواه خود برسد. این ۶ اصل از جمله عوامل مؤثر در موفقیت کار تیمی است.
1- تعداد افراد کم (حداکثر ۱۲ نفر)
2- ماموریت یکسان
3- وجود مهارتهای مکمل
4- اهداف یکسان و واضح
5- توافق در رویکرد یکسان و مشترک کار
6- پاسخگویی متقابل
دانلود سوالات شایستگی کار گروهی ویژه مهندسی
دانلود سوالات شایستگی کار گروهی ویژه هنر، رسانه و آموزش
دانلود سوالات شایستگی کار گروهی ویژه مالی، اداری و حقوقی