دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی مهارت ارائه بخش خصوصی
سوالات شایستگی مهارت ارائه بخش خصوصی
شایستگی مهارت ارائه
مهارت ارائه مطلب و مهارت سخنرانی از جمله مهارتهای مهمی هستند که میتوانند نقش قابل توجهی در موفقیت شغلی و موفقیت تحصیلی ما داشته باشند.
اگر چه گاهی اوقات عنوان این دو مهارت به جای یکدیگر به کار برده میشود، ما در متمم مهارت ارائه مطلب را بحثی بزرگتر و گستردهتر میدانیم که مهارت سخنرانی یکی از زیرمجموعههای آن است.
موارد زیر، مثالهایی از کاربرد مهارت ارائه در زندگی حرفهای و آموزشی ما هستند:
* سخنرانی در جلسه شرکت در دفاع یا نقد یک طرح جدید
* تنظیم یک پروپوزال و صحبت در مورد آن در یک جلسه با مشتری
* جلسه معرفی محصول برای مشتریان
* سخنرانی آموزشی برای مخاطبان
* دفاع از پایان نامه در دانشگاه
* ارائه یک پروژه دانشجویی در محیط دانشگاه
* تهیه و تنظیم یک مجموعه اسلاید برای معرفی یک نظریه یا ابزار
* معرفی طرح یک کسب و کار برای سرمایه گذاران و در راستای کارآفرینی و ایجاد کسب و کار جدید
گام اول | اضطراب ارائه
همهی ما به نوعی اضطراب ارائه یا Presentation Anxiety را تجربه میکنیم. تنها تفاوتی که بین ما وجود دارد، میزان اضطراب و آستانه آن است. کسی که اضطراب ارائهی بالایی دارد، احتمالاً هنگام تعریف یک خاطره در جمع فامیل و بستگان هم این اضطراب را تجربه میکند. اما فرد دیگری که اضطراب ارائه در او بسیار ضعیف و کمرنگ است، احتمالاً در جلسهای با حضور مدیرعامل شرکت یا شاید در جلسه یا یک وزیر یا مقام بلندمرتبه سازمانی، آن اضطراب را تجربه کند.
گام دوم | من نیازمند (یا علاقمند) به کدام سبک ارائه هستم؟
به این جملهها توجه کنید:
* من در مهارت ارائه بسیار قوی هستم.
* من در مهارت ارائه ضعف دارم.
* من میخواهم برای بهبود مهارت ارائه تلاش کنم.
* مهارت ارائه برای موفقیت در کسب و کار ضروری است.
همهی این جملات میتوانند درست باشند. اما در یک ویژگی مهم مشترک هستند: جملات بالا مبهم هستند. ارائه میتواند سبک های بسیار متفاوتی داشته باشد و ما در برخی از آنها قوی و در برخی دیگر ضعیف باشیم.
گام سوم | آیا یک شنوندهی خوب هستم؟
ممکن است با خود بگویید شنونده بودن چه ربطی به مهارت ارائه دارد. قبل از هر چیز اجازه بدهید تاکید کنیم که منظور ما از شنونده خوب همان مفهومی است که در علم ارتباطات مطرح است:
شنوندهی خوبی برای دیگران بودن، فقط برای هضم و جذب دانستهها و کلمات و مفاهیم و سبک رفتاری آنها مفید نیست.
عادت به شنونده بودن و دریافت دائمی اطلاعات از طرف مقابل باعث میشود احساس او نسبت به روند ارائه مطلب را بهتر درک کنیم و در صورت نیاز، مسیر بحث را متناسب با شرایط، کُندتر و تُندتر کرده و یا به کلی تغییر دهیم.
دانلود سوالات شایستگی مهارت ارائه بخش خصوصی