دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی مدیریت منابع انسانی بخش خصوصی

 

دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی مدیریت منابع انسانی بخش خصوصی :

 

سوالات شایستگی مدیریت منابع انسانی بخش خصوصی

 

 

 



 

شایستگی مدیریت منابع انسانی

 

مدیریت منابع انسانی چیست؟ باتوجه‌به فضای رقابتی در کسب‌وکارهای امروز منابع انسانی به‌عنوان یک مزیت رقابتی در سازمان‌ها، ارزشمندترین سرمایه یک کسب‌وکار محسوب می‌شود.

در سازمان‌های امروزی اهمیت خلاقیت، نوآوری سازمانی و انگیزه بالای نیروی انسانی بر کسی پوشیده نیست؛ بنابراین وظیفه خطیر مدیریت منابع انسانی می‌تواند این مهم را برای شرکت‌ها و سازمان‌ها برآورده سازد.
پاسخ صحیح به ”مدیریت منابع انسانی چیست” بسیار مهم است چرا که باعث حفظ و نگهداشت هر چه بهتر منابع انسانی سازمان می شود.

اصطلاح منابع انسانی برای اولین‌بار در دهه ۱۹۶۰ میلادی ابداع شد و باتوجه‌ به اینکه به ارزش روابط کار و موضوعاتی مانند انگیزه، رفتار سازمانی و ارزیابی عملکرد می‌پرداخت، توجهات بسیاری از مدیران و کارشناسان حوزه مدیریت را به خود جلب کرد. منظور از منابع انسانی تمامی افرادی است که در سطوح مختلف سازمان (موقعیت‌های شغلی مختلف) کار می‌کنند. در برخی منابع از منابع انسانی به‌عنوان منابع بشری نیز یاد شده است.

اصطلاح «منابع انسانی» برای اولین بار در سال ۱۹۸۳ در کتاب «توزیع ثروت» نوشته جان کامنز به کار رفت. این اصطلاح در ابتدا به روابط بین کارمند و کارفرما مربوط می‌شد، اما به مروز زمان گسترش پیدا کرد و مفاهیم دیگری را هم در خود جای داد. البته این کتاب را نمی‌توان به عنوان اولین بخش از تاریخچه پیدایش مدیریت منابع انسانی شناخت، این مفهوم کمی‌ قبل‌تر از قرن ۲۰ میلادی مطرح شده بود.


مدیریت منابع انسانی (HRM) فرایندی است که رویه‌ها، وظایف، فعالیت‌ها و سیاست‌های کلیدی یک سازمان که در ارتباط با کارمندان هستند را پوشش می‌دهد.

از جمله فرآیندهایی که به‌عنوان زیرمجموعه‌های مدیریت منابع انسانی تعریف می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:
* استخدام و اخراج 
* ارزیابی عملکرد
* تدوین سیاست‌ها و استراتژی‌های حفظ و نگهداشت کارمندان
مدیریت منابع انسانی برای توصیف “مدیریت و توسعه” کارمندان در یک سازمان به کار می‌رود و وظیفه اصلی آن نظارت بر همه امور مربوط به مدیریت سرمایه‌های انسانی سازمان است. مدیریت منابع انسانی همچنین شامل توسعه و اجرای برنامه‌هایی است که برای افزایش اثربخشی یک سازمان یا کسب و کار طراحی شده‌اند.


واحد منابع انسانی یک شرکت یا سازمان معمولاً وظیفه ایجاد، اجرا و نظارت بر سیاست‌های حاکم بر کارمندان و ارتباط سازمان با کارمندانش را بر عهده دارد. این واحد همچنین برای توصیف افراد و دپارتمانی که مسئولیت مدیریت منابع مرتبط با کارمندان را بر عهده دارد، استفاده می‌شود.
در سازمان‌های بزرگ واحدی به نام واحد منابع انسانی، وظایف مربوط به این بخش را انجام می‌دهد، اما در شرکت‌های متوسط معمولا واحدی به نام واحد اداری، مدیریت منابع انسانی را به عنوان بخشی از وظایف خود  انجام می‌دهد؛ البته واحد اداری نمی‌تواند مسئولیت‌های منابع انسانی را به خوبی دپارتمانی که به صورت مستقل برای همین کار طراحی شده، انجام دهد.
در کسب و کارهای کوچک هم معمولا خبری از منابع بشری نیست! این موضوع نشان می‌دهد که فقط سازمان‌های بزرگ در ایران به این امر مهم اهمیت می‌دهند و شرکت‌ها و کسب و کارهای کوچک در ایران هنوز به اهمیت منابع انسانی پی نبرده‌اند؛ به همنین دلیل نسبت به آن بی‌توجه هستند.


اهداف مدیریت نیروی انسانی در سازمان چیست؟
برای اینکه بدانید اهداف مدیریت نیروی انسانی در یک سازمان چیست، باید ابتدا با اهداف، استانداردها و ارزش‌های یک سازمان آشنا باشید. بخش مدیریت نیروی انسانی در هر سازمان هدف خاصی را دنبال می‌کند که در راستای هدف بزرگ سازمان قرار دارد. مثلا ممکن است در سازمانی که تازه راه‌اندازی شده، هدف بخش نیروی انسانی تکمیل تیم در مدت زمان معین باشد، اما سازمانی که سال‌هاست کار می‌کند به هدف تکمیل تیم رسیده و رسالت‌های دیگری را دنبال می‌کند.

تعیین هدف برای مدیریت نیروی انسانی، این بخش را در مسیر صحیح هدایت می‌کند. در ادامه به چند نمونه از اهداف عمومی برای این بخش از سازمان اشاره می‌کنیم تا با توجه به آن‌ها بتوانید برای این واحد در سازمان خود، اهداف مشخص تعریف کنید.
* مدیریت دانش در سازمان و قرار دادن اطلاعات کافی در اختیار کارکنان و استفاده از داده‌های سازمان در جهت رسیدن به اهداف
* شناخت کارکنان وظیفه‌شناس و توانمند و ارائه حقوق کافی، پاداش، مزایا و تشویقی برای قدردانی از آن‌ها
* بهینه‌سازی روابط در سطوح مختلف در سازمان
* تأمین امنیت، رفاه و بهداشت در سازمان از جنبه‌های مختلف جسمی و روانی برای کارکنان
* برنامه‌ریزی برای استخدام تیم حرفه‌ای و توانمندترین افراد برای پوزیشن‌های شغلی مختلف در سازمان
* افزایش اثربخشی سازمانی با انجام کارهایی مثل طراحی سازمان، نوشتن شرح وظایف و مشخص کردن پوزیشن‌های شغلی


در این بخش به صورت مختصر درباره وظایف کلی مدیران منابع انسانی در سازمان‌ها صحبت می‌کنیم. مهم‌ترین وظایف این واحد در کسب و کارهای کوچک عبارت است از:
• پیدا کردن افراد مناسب برای موقعیت‌های شغلی سازمان، استخدام نیروهای جدید و آموزش دادن به آن‌ها
• نگهداری از اطلاعات سازمان و مدارک مربوط به کارمندان و قرارداد آن‌ها
• اجرای قوانین کار در سازمان
• تأمین امنیت جسمی و روانی کارکنان سازمان و دریافت مجوزهای لازم
• اطلاع‌رسانی به کارمندان درباره وقایع سازمان و تحویل نامه‌های مربوط به هر کارمند
• پیشگیری از فرسایش شغلی و انگیزه دادن به کارمندان
• پیگیری فعالیت‌های کارمندان
البته وظایف مدیریت منابع انسانی به همین موارد محدود نمی‌شود و تا حد زیادی به روند سازمان هم بستگی دارد. مثلا در برخی از سازمان‌ها آموزش نیروی تازه وارد در هر واحد به سرپرست همان واحد واگذار می‌شود و ارتباطی به مدیر منابع انسانی ندارد.

اهمیت مدیریت منابع انسانی طی ۲۰ سال گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، زیرا نقش آن از ابتدای استخدام، مصاحبه، تعیین حقوق و دستمزد و برنامه ریزی برای حفظ و نگهداری منابع انسانی غیرقابل انکار است. تیم HR به طور فعال در دستیابی به اهداف استراتژیک سازمان، با کمک به توسعه فردی کارمندان، ارزیابی عملکرد آن‌ها و توسعه فرهنگ سازمانی نقش بسزایی دارند. 


فرآیند مدیریت منابع انسانی
در ادامه به صورت کلی به فرآیند مدیریت منابع انسانی می‌پردازیم:
* رسیدگی به دغدغه های کارکنان
* جذب کارمندان جدید
* مدیریت فرایند جدایی کارکنان از سازمان
* افزایش و حفظ انگیزه کارمندان
*طراحی سیستم ارزیابی عملکرد
* برنامه ریزی ارتقا شغلی کارمندان


اصول مدیریت منابع انسانی چیست؟
در ادامه اصول مدیریت منابع انسانی را مطرح می کنم که به نظر من برای هر مدیری حیاتی و از اولویت هاست.
۱- محیط کاری مناسب ایجاد کنید
۲- به کارمندان احترام بگذارید
۳- شفاف سازی وظایف را در اولویت کارهایتان قرار دهید
۴- توانمندسازی کنید
۵- منصفانه به افراد حقوق بدهید
۶- استانداردهای واضح کاری تعریف کنید
۷- عملکرد افراد را ارزیابی کنید
۸- بازخورد بدهید
۹- نگذارید افراد احساس نا امنی کنند
۱۰- الگوی خوبی باشید
 

 

دانلود سوالات شایستگی مدیریت منابع انسانی بخش خصوصی

 

 


کلمات کلیدی
سوالات مصاحبه کارشناس منابع انسانی که پرسیده می‌شود، ساده نیست. ... استخدام ... همچنین در پنجمین آزمون استخدام بخش خصوصی سه نوع شایستگی شغلی وجود دارد . بخش چهارم: سوالات شایستگی محور · سخت‌ترین چالشی که در حوزه مدیریت منابع انسانی در یکسال گذشته حل و فصل کردید؟ · درباره سخت‌ترین همکاری که موفق به ... منابع کامل آزمون تخصصی استخدامی بخش خصوصی ویژه شرکت های صنعتی، تجاری ، فناور و ... دانلود جزوه و سوالات استخدامی مدیریت منابع انسانی. دانلود نمونه سوالات مدیریت ... در ادامه به ارائه سوالات استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان در دسته های مختلف با ریز جزئیات ... مجموعه سوالات منابع انسانی  سوالات مصاحبه کارشناس منابع انسانی که پرسیده می‌شود، ساده نیست. ... منجر به اشتباهات زیاد در روند استخدام می‌شوند، که بعدا مشخص می‌شود که ... برای هر یک از عناوین شغلی، مجموعه ای از سوالات با هدف ارزیابی شایستگی های شغلی تخصصی مورد نیاز در هر یک از مشاغل ثبت نامی داوطلبان، طراحی شده است. متقاضیان پس ...  برای اولین بار در آمریکا، برای استخدام در مشاغل حساس مدیریتی از این ... سوالات کارشناس یا مدیر منابع انسانی در فرآیند مصاحبه از مهمترین و ...  سوالات مصاحبه برای نقش خاص. کار متخصص منابع انسانی بیشتر وظایف HR را پوشش می‌دهد که می‌تواند شامل استخدام، پاداش و مزایا، مدیریت و غیره باشد. شما می‌بایست مشخصه‌های خاص و توانایی‌هایی را که در بخش منابع انسانی مورد نیاز است در مصاحبه‌شوندگان جستجو کنید. این سوالات باید توانایی فرد را در اجرای نقش‌های ... لیستی از متداول پرسیده شده سوالات HR مصاحبه و یا سوالات مصاحبه مشترک و یا سوالات مصاحبه شغلی و پاسخ های زیر داده می شود.