دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی مدیریت رسانه بخش خصوصی
شایستگی مدیریت رسانه
مدیریت رسانه یکی از رشتههای دانشگاهی مربوط به مدیریت کسب و کار است که به مقوله مدیریت در رسانهها و مدیریت بر رسانهها میپردازد. مدیریت رسانه به عنوان یک رشته علمی و دانشگاهی به مطالعه سازمان های رسانه ای و مدیریت و راهبری این تشکیلات بزرگ و پیچیده می پردازد. این رشته با رشد رسانه و تخصصی شدن علم مدیریت از اوایل دههٔ نود میلادی به دانشگاههای آمریکا راه پیدا کرد. کنکاش در پیشینهٔ این علم خبر از ادبیاتی نهچندان غنی و اختصاصی این علم میدهد. این ادبیات وابسته و برگرفته از سایر رشتهها نشانگر آن است که این علم نوپا بیش از هرچیز بر مباحث تئوریک کاربردی رشتههایی مانند علوم ارتباطات و مدیریت استوار است. خاستگاه این رشته علمی مانند خود رسانه، جهان سرمایهداری بوده و بنابراین رویکرد اقتصادی بر سر تاسر آن سایه افکندهاست. با جمعبندی دیدگاههای مطرح شده در خصوص مدیریت رسانه میتوان هشت دیدگاه کلی برای این رشته متصور شد.
برخی رسانه را یک سازمان مانند سازمانهای دیگر میانگارند که مدیر آن وظیفه دارد برنامهریزی، هدایت و کنترل و کارهایی مانند گزارشگیری را انجام دهد. مدیریت رسانه یعنی بهکارگیریی بهینه منابع مادی و انسانی با استفاده از کارکردهایی چون برنامهریزی، سازماندهی، هدایت و کنترل به منظور تحقق اهداف سازمان رسانه ای.
در دیدگاه مدیریت رسانه به مدیریت بر رسانه و مالکیت آن میپردازیم. در جهان سه نوع رسانه وجود دارد
1- رسانههای دولتی
2- رسانههای ملی
3- رسانههای خصوصی
این دیگاه به فصل اشتراک این رسانه ها و نهاد قدرت میپردازد. در واقع به ارتباط سیاسی و کنترل نهاد قدرت بر رسانه میپردازد. پرواضح است که این ارتباط تا اندازهٔ زیادی به نوع مالکیت رسانه بستگی دارد.
در دیدگاه مدیریت ارتباط با رسانهها، از ظرفیت رسانهها برای معرفی سازمانها و بهرهبرداری سازمانها از این ظرفیت میپردازد. بر این اساس هنر ساماندهی و تنظیم رابطهٔ سازمان-رسانه در راستای سیاستها و اهداف سازمان، تعریف مدیریت رسانه خواهد بود.
فرایند هفت مرحلهای مدیریت رسانه
سیاستگذاری، برنامهریزی، تولید/ تأمین، نظارت، پخش، نظرسنجی و اثرسنجی هفت مرحله چرخهای هستند که مدیریت رسانه را تشکیل میدهد. این الگو بیشتر برای رسانههای عمومی و دولتی مناسب است.
دانلود سوالات شایستگی مدیریت رسانه بخش خصوصی