دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی مدیریت استراتژیک بخش خصوصی

 

دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی مدیریت استراتژیک بخش خصوصی :

 

سوالات شایستگی مدیریت استراتژیک بخش خصوصی

 

 

 



 

شایستگی مدیریت استراتژیک

 

مدیریت استراتژیک در تعریف علمی خودش، عنوان قشنگی داره که میگه: ” استفاده استراتژیک از منابع تجاری برای دستیابی به اهداف و چشم اندازهای مجموعه‌های تجاری رو مدیریت استراتژیک میگن. “. در واقع مدیریت استراتژیک یک کار تحلیلی و تفکریه.
وقتی ما از مدیریت استراتژیک صحبت می‌کنیم به طور مستقیم داریم در مورد تفکر یک مدیر در باب رویه‌های کاری و برنامه‌های رسیدن به یک هدف بزرگ در یک سازمان صحبت می‌کنیم. کاری که یک مدیر استراتژیک در حوزه‌ی مدیریت استراتژیک می‌کنه اینه که:
” ابتدا به امر تمامی موانع و تمامی پتانسیل‌ها رو توی یک سازمان شناسایی کنه و بعد بیاد برای این سازمان چشم اندازهای خودش رو تصویر کنه و در مرحله‌ی آخر با استفاده از استراتژی‌هایی که برنامه ریزی میکنه سازمان رو به اهدافش برسونه. “.

فرآیند مدیریت استراتژیک
فرآیند مدیریت استراتژیک توی هر شرکت یا سازمان، فرآیند پیچیده ایه و نیاز به تفکر و برنامه ریزی برای مدت‌های زیادی داره. خیلی‌ها حتی مدیریت استراتژیک رو یک کار فلسفی میدونن. چون که مدیر استراتژیک یک سازمان همیشه باید در حال فکر کردن برای حل پرسش‌های اساسی در مسیر چشم انداز یک شرکت باشه.
اما گستره‌ی کار یک مدیر استراتژیک خیلی از این‌ها هم بیشتره. در مدیریت استراتژیک ابتدایی ترین کار برای یک مدیر اینه که چشم اندازها و اهداف رو تعیین کنه و بعد برای رسیدن به این اهداف یک مسیر تعیین کنه. اما اگر یه خرده دقیق تر نگاه کنیم می‌بینیم که اون باید خیلی از عوامل مثل محرک‌های برون و درون سازمانی رو در نظر بگیره. چالش‌های فردی و سازمانی رو جلوی چشمش بگذاره و برای تمامی احتمالات یک راه حل مناسب، پیش از ورود سازمان به پروسه‌ی رسیدن به اهداف تعیین کنه.
شاید این بخش کار یک مدیر استراتژی سخت ترین کار ممکن در دنیا باشه. چرا؟ به این دلیل که وقتی هنوز کاری شروع نشده و اهداف فقط روی کاغذ هستن، طبیعتا مسیر هم مشخص نیست و اتفاقاتی که توی مسیر میفته هم غیر قابل پیش بینیه، اما یک مدیر استراتژی باید به همه این‌ها تسلط داشته باشه و همه رو پیش بینی کنه.
و از اون مهم تر اینکه یک مدیر استراتژی تنها نیست و نمیتونه از یه بعد به همه ماجرا نگاه کنه. اون باید در مسیر رشدی که برای یک سازمان طراحی کرده، بخش مالی، بخش تولید، بخش فروش و سایر هزینه‌ها و نیازها رو هم ببینه و جوری رفتار کنه که یه تعادل کلی توی سازمان حاکم بشه.


اگر ما وظایف مدیریت استراتژیک یک مجموعه رو معادل پروسه‌ی کارش بگیریم، باید بهتون بگم که کار یک مدیر استراتژی تا حد زیادی فنی و بخشی هم تجربی و توصیفیه. اگر بخوام یه مقدار این مسئله رو براتون بیشتر توضیح بدم باید بگم که:

” بخش عظیمی از کار یک مدیر استراتژی، بر اساس نظریات مدیریت استراتژیک پیش میره و طرح ریزی میشه، اما بخشی از کار یک مدیر استراتژی هم شامل توصیف تجربیاتی میشه که دیگر شرکت‌ها داشتن یا بررسی سوابق نشون میدن. “.

بگذارید یه مثال براتون بزنم. فرض کنید که یک سازمانی تصمیم میگیره که تولید محصولات خودش رو در یک سال دو برابر کنه. مدیر استراتژی بر اساس نظریات مدیریت استراتژیک، طرح‌های لازم برای رشد رو میریزه، اما وقتی که به مرحله تحلیل داده‌ها میرسه، متوجه میشه که چند بار دیگر، در طول پروسه‌های تولید، وقتی که افزایش تولید اتفاق افتاده، مارکت واکنش برعکس نشون داده و میزان سود دهی شرکت بسیار پایین اومده و جنس‌های زیادی در انبار برای مدت طولانی موندن.

این جا یک مدیر استراتژی، باید بر اساس توصیف تجربه‌های پیشین، فکر دیگه‌ای برای افزایش تولیدات بکنه که به مجموعه آسیبی وارد نشه. هر چند که استراتژی‌های مدیریت استراتژیک میگن که افزایش تولید میتونه سودآوری رو زیاد کنه، اما بنا بر تجربه میبینم که این اتفاق در یک مورد خاص نیفتاده. پس همراهی تجربه و مسائل فنی، میتونه کار یک مدیر استراتژی رو کامل تر کنه.

اما روند کاری یک مدیر استراتژیک بر اساس وظایف مدیریت استراتژیک چطوریه؟ در حالت کلی، روند کاری یک مدیر استراتژیک، به چهار بخش تقسیم میشه.
• تحلیل و بررسی
• ایجاد ساختار
• اجرا
• ارزیابی

تحلیل و بررسی
یک مدیر استراتژی قبل از این که بخواد هر برنامه‌ای برای یک مجموعه بریزه و پیش از اینکه بخواد هر چشم اندازی برای سازمان مورد نظر طراحی کنه، نیاز به یک تحلیل و بررسی چند جانبه داره و باید تمام زیر و بم سازمان رو زیر نظر بگیره تا که بتونه هدف درستی رو برای خودش متصور بشه.

ایجاد ساختار استراتژیک
بعد از اینکه مدیریت استراتژیک یک مجموعه، اطلاعات مورد نیاز خودش رو بدست آورد و اون‌ها رو به طور کامل بررسی کرد، وقت اون میرسه که برای برنامه‌های شرکت ایجاد یک ساختار کلی کنه. اما ایجاد ساختار کلی هم خودش به چند مرحله تقسیم میشه.
به عنوان مثال، وقتی که خروجی اولیه اطلاعات و بررسی‌ها بدست اومد، مدیر استراتژی یک برنامه کلی مینویسه و اون رو با مدیر کل مجموعه، در میون میگذاره. بعد از اون که مدیر کل برنامه رو بررسی کرد، مدیر استراتژی شروع میکنه به تدوین برنامه.

اجرا
در مرحله‌ی اجرا نه تنها مدیر استراتژی، بلکه سایر مدیران هم در پروسه‌ی اجرای برنامه‌ها دخیل می‌شوند. ولی نظارت این پروسه کاملا بر دوش مدیر استراژی‌ها می‌باشد. مدیریت استراتژیک هر مجموعه این وظیفه رو داره که جز جز فعالیت‌های سازمان رو در مرحله اجرا بررسی کنه.
عمده فعالیت یک مدیر استراتژی توی این مرحله اینه که یک تحلیل درست از میزان فعالیت و میزان بهره وری به دست بیاره و اون رو بر روی نمودار توسعه که از قبل رسمش کرده، اندازه گیری کنه و به این درک برسه که چقدر با اهدافی که تعیین کرده فاصله داره و یا چقدر از تارگت‌ها جلوتره.

ارزیابی
شاید سخت ترین کار مدیریت استراتژیک در هر سازمان و مجموعه‌ای این باشه که وارد مرحله‌ی ارزیابی بشه. مرحله‌ی ارزیابی جاییه که تمام مدیران ارشد، در جریان نتیجه‌ی کاری مدیر استراتژی قرار میگیرن و میبینن که نسبت به برنامه‌ای که ریخته شده و سیاستی که مدیر اجرایی در پی گرفته، چقدر بازدهی مناسبی نصیب مجموعه شده.
توی این مرحله ارزیابی، یک مدیر استراتژی، باید دو تا سوال رو از خودش بپرسه. یک اینکه آیا به هدف خودش در برنامه‌ای که چیده رسیده یا نه؟ و دوم اینکه آیا فرآیند نتیجه گیری با همان محاسبات اولیه همخوانی داره یا نه؟

هدف مدیریت استراتژیک در هر مجموعه اینه که مزایای زیر رو برای یک سازمان و یا یک شرکت فراهم کنه:
* ایجاد رقابت
* دستیابی به اهداف
* رشد پایدار
* انسجام سازمانی

بازار کار مدیریت استراتژیک
یکی از سمت‌هایی که در هر سازمانی باید حضور داشته باشه، مدیریت استراتژیک هستش و جالب اینه که بر اساس آماری که تیم ماهان تیموری گرفته؛ ما با کمبود نیروی کار در زمینه‌ی مدیریت استراتژیک روبرو هستیم و این میتونه نشونه‌ی خوبی باشه برای اینکه شما بعنوان یک مدیر استراتژی خیلی راحت بتونید جایگاه خودتون رو در یک شرکت یا سازمان پیدا کنید.
اما این رو بدونید که برای گرفتن یک سمت مدیریتی باید مطالعه‌ی خیلی زیادی داشته باشید و از سمتی حتما رزومه‌ی خوبی برای خودتون درست کرده باشید. میتونید با نوشتن کتاب، چاپ مقاله در ژورنال‌های بین المللی و همینطور سابقه کار خوب، یکی از بهترین سمت‌های مدیریت استراتژیک رو در هر جای دنیا که بخواید از آن خودتون کنید.

 

 

 

دانلود سوالات شایستگی مدیریت استراتژیک بخش خصوصی

 

 


کلمات کلیدی
یکی از دسته های شغلی در آزمونهای استخدامی بخش خصوصی، دسته بازاریابی و فروش می ... 5- اصل سوالات آزمون استخدامی ادوار گذشته شایستگی مدیریت بازاریابی سال 1400 ... نمونه سوالات مصاحبه کانون ارزیابی مدیران. برای اولین بار در آمریکا، برای استخدام در مشاغل حساس مدیریتی از این روش استفاده شد. بر اساس شایستگی های عمومی مشترک بین اکثر رشته های شغلی، بسته کامل ششمین آزمون استخدامی بخش خصوصی ویژه شرکت های صنعتی ، تجاری ، فناور و دانش ... باسلام نمونه سوالات دکتر احمدی تقدیم می گردد عزت آبادی 1. چرا مدیریت استراتژیک برای سازمان های امروزی اینقدر مهم شده است ؟ چگونه تشکیل میگیرد و تکامل می.  چند مورد از سوالات استخدامی مدیریت استراتژیک: ... ۳-نوع سیستم سیاسی – مصوبات قانونی مجلس – دولت کارآمل – پیشرفت های اجتماعی – نقش بخش خصوصی  لیستی از متداول پرسیده شده سوالات HR مصاحبه و یا سوالات مصاحبه مشترک و یا سوالات مصاحبه شغلی و پاسخ های زیر داده می شود. نمونه سوالات مصاحبه شایستگی محور مدیران و کارکنان در زمینه مشتری مداری، رهبری، برنامه ریزی، کارتیمی، متقاعدسازی، مدیریت تعارض، تصمیم گیری. بخش چهارم: سوالات شایستگی محور · سخت‌ترین چالشی که در حوزه مدیریت منابع انسانی در یکسال گذشته حل و فصل کردید؟ · درباره سخت‌ترین همکاری که موفق به ... دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی مفاهیم استراتژی بخش خصوصی ... دانلود سوالات استخدامی شایستگی مدیریت بازاریابی آزمون بخش خصوصی. آیا به‌عنوان یک فرد کلیدی در طرح‌ریزی‌های استراتژیک سازمان‌تان یا در تیم مدیران ارشد شرکت داشتید؟ نقش‌تان را چطور می‌دیدید؟ برای تازه واردها یا کسانی که تجربه‌ی ...