دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی مخاطب شناسی بخش خصوصی

 

دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی مخاطب شناسی بخش خصوصی :

 

سوالات شایستگی مخاطب شناسی

 

 



 

شایستگی مخاطب شناسی

 

شناخت مخاطب به ما کمک می کند تا بر اساس نیازها، علایق و خواست های افراد به تقسیم وظلیف و امور ضروری بپردازیم. این شناخت، ضرورت و اهمیت دارد، زیرا:

1. شناخت مخاطب، باعث می شود که کارایی و راندمان افراد و کارمندان بالا رفته و کار در محیط کاری آسانتر شود.

2. مخاطبان، متنوع و متفاوت اند؛ سلیقه های متفاوت، گرایش های مختلف، تفاوت های فردی، ذهنیت ها و ظرفیت های ویژه، هر کدام مدیر را ناگزیر می سازد تا در اولین، گام، به شناخت مخاطب دست یا زد و با آگاهی از مخاطب، مطالب را آماده نماید.

3. مخاطب، رکن فراموش نشدنی و پایه استوار کار است. بهبود و تحکیم این پایه، در صورتی میسر است که مدیران، نسبت به توانایی، میزان دانایی، خصوصیات اخلاقی و عاطفی و خصلت های اجتماعی مخاطبان آگاه باشند.

4. فواید بسیار بر شناخت مخاطب استوار است که برای دستیابی به نتایج درخشان مخاطب شناسی، باید آن را جدی گرفت که به برخی از فواید اشاره می شود:
الف) ایجاد نگرش های مثبت و پویا در افراد
ب) تقویت انگیزه تلاش و تحصیل در افراد
ج) کاهش دغدغه، اضطراب، تردید و زدودن نگرانی های کاری افراد
د) برقراری ارتباط مؤثر با افراد
ه) انطباق محیط با نیازها و توانایی های افراد


شناخت مخاطب، در حوزه ها و قلمروهای متفاوت انجام می پذیرد. باید از جنبه های مختلف نسبت به شناسایی مخاطب همت نمود و بر اساس نتایج شناخت و متناسب با حوزه ها و قلمروهای آن در رفع کاستی ها کوشید، برخی از مهمترین حوزه های آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

1- ویژگی های زیستن، ذهنی، عاطفی و روانی فراگیران:
افراد در سنین متفاوت، ویژگی های زیستی، ذهنی و عاطفی متفاوتی دارند از این رو مواجهه درست با آنان، بدون آگاهی از این ویژگی ها، دشوار است. برای نمونه کودکان دارای روحی لطیف و از نظر عاطفی، ظریف و شکننده هستند؛ بنابراین نوع برخورد با آنان، باید حساب شده و دقیق باشد.

2- مسایل و مشکلات اجتماعی فراگیران:
افراد از نظر اجتماعی، در دوره های مختلف، ویژگی های متفاوت دارند. گوناگونی این ویژگی ها، باعث می شود که مدیران و مسئولان با آنان به تناسب آن ویژگی ها، رفتار متفاوت داشته باشند؛ حتی ممکن است از نظر اجتماعی، در یک دوره مشترک، برخی از فراگیران با برخی دیگر متفاوت باشند. بعضی سازگار و برخی ناسازگارند، عده ای پای بند به ارزش های عرفی و هنجارگرا و برخی دیگر، بی اعتنا به هنجارها و ارزش های اجتماعی هستند. ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی نیز، در خانه و محیط زندگی قابل جستجو است. مدیران باید با ریشه یابی خانه و محیط زندگی و ریشه یابی مشکلات اجتماعی افراد، به حل آن کمک نمایند. مثال زیر، نمایی از مشکلات اجتماعی و ریشه های آن را نشان می دهد.
- افراد ناآرام، پرخاشگر، دروغ گو و...، غالباً محصول خانواده هایی هستند که نزاع و درگیری بر آن حاکم است؛ از این رو در برخورد با فراگیرانی که از این مشکلات رنج می برند. باید ریشه آن را جستجو و در حل آن کمک نمود.

3- وضعیت دینی و مذهبی:
ممکن است افراد از نظر مذهبی متفاوت باشند. مدیران باید گرایش مذهبی افراد را بدانند و با اطلاع از این موضوع به تقسیم وظایف بپردازند. در محیطی که افراد همگی مذهبی مشترک دارند سخن گفتن (البته سخن مستدل و منطقی) راحت تر به نظر می رسد در صورتی که سخن گفتن برای افراد با گرایش های متفاوت مذهبی، دشوارتر می نماید. آشنایی با حساسیت های دینی و مذهبی ناگریز باشد که پاره ای از مسایل اختلافی، اما با اهمیت را مطرح کند، باید بدون هر گونه تعصب کورکورانه و با استدلال قوی و شواهد تاریخی خدشه ناپذیر، این کار را انجام دهد و اگر بتواند به کتاب ها و متون اهل سنت یا مسیحیت ارجاع دهد، بهتر است.

4- فرهنگ، آداب و رسوم اجتماعی:
اگر مدیران و کارکنان همگی از یک منطقه باشند، محیط کاری راحت تر است؛ اما اگر غیربومی و از نواحی مختلف و با آداب، فرهنگ و رسوم اجتماعی متفاوتی باشند، محیط کاری دچار دشواری هایی خواهد بود، می دانیم که تفاوت های فرهنگی و آداب و رسوم مختلف در مناطق کشور، کاملاً چشم گیر است.


5- سطح معلومات و میزان فهم افراد:
پیامبر اسلام(ص) ـ در حدیث شریفی می فرماید: «کلموا الناس علی قدر عقولهم با مردم به اندازة دانایی و عقلشان سخن بگویید.» در جای می فرماید: «ما پیامبران توصیه شده ایم که به اندازه خود مردم با آنان سخن بگویید» و شاعر فارسی زبان می گوید: «هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد» و لزوماً یکی از ارکان سخن، سخن گفتن به قدر منزلت و به میزان آگاهی و دانایی مخاطب است.

6- تفاوت های فردی:
کارکنان و افراد در خانواده ها، شرایط و محیط متفاوت پرورش می یابند، تغذیه و امکانات رفاهی متفاوتی دارند و از نظر بهره هوشی یکسان نیستند، همه این امور تفاوت های فردی را دامن می زند. متأسفانه بسیاری از مدیرانبه تفاوت های فردی توجهی نشان نمی دهند و دوست دارند همگان یکسان باشند و یک گونه، به کار واگذار شده پاسخ دهند. اگر این امر امکان پذیر بود. همگان باید مشاغل مشابه می داشتند. اساساً راز پویایی جامعه انسانی در تفاوت های ذهنی، شغلی، سلیقه ای و در یک کلمه، در تفاوت های فردی نهفته است. تفاوت های فردی یعنی این که:
- بعضی از شاگردان از نظر هوشی متوسط و برخی قوی هستند.
- برخی از روحیه ای آرام و مطیع دارند و بعضی ناسازگارند.
- بعضی اجتماعی و برخی گوشه گیر و منزوی هستند.
- بعضی با نوشتن و برخی با خوان درس را بهتر یاد می گیرند.
-  بعضی از تکرار درس خسته می شوند و بعضی نیاز به تکرار دارند

 

 

روش های مخاطب شناسی
برای شناخت مخاطب، راه های متفاوتی وجود دارد که با آن می توان با روحیات و خلقیات مخاطب آشنا شد. برخی از این راه ها عبارتند از:
1- روش مشاهده طبیعی
2- روش نظر سنجی گروهی
3- روش مصاحبه
4- روش پرسشنامه 

 

 

دانلود سوالات شایستگی مخاطب شناسی بخش خصوصی

 


کلمات کلیدی
برای سهولت در یادگیری در کوتاه ترین زمان ممکن برنامه ای را توسط تیم متخصص ایران عرضه سوال طراحی کردیم که ابتدا با دیدگاه مخاطب نگری نیازهای داوطلبین ... مخاطبان آزمون استخدام بخش خصوصی چه کسانی هستند؟ تمامی افراد جویای‌کار، دانشجویان، فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و شاغلانی که به دنبال فرصت شغلی بهتری هستند، مخاطب ... در هر بخش ریز محتویات و جزئیات مرتبط با دسته شغلی مورد نظرتان بیان شده است. 1. نمونه سوالات استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان رشته (فن آوری اطلاعات و ... دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون استخدامی بخش خصوصی دانلود رایگان ... 7 -مراحل ثبت نام، تکمیل ثبت نام و آزمونهای شخصیت شناسی با رایانه و ... در این مقاله هیوا زمان و نحوه ثبت نام آزمون شخصیت شناسی استخدامی شرکت های خصوصی ۱۴۰۱، نحوه برگزاری و سوالات آزمون شخصیت شناسی استخدام بخش خصوصی 1401 بیان ... این آزمون همانند ادوار گذشته در دو مرحله برگزار می‌شود که مرحله اول آن به صورت اینترنتی و شامل آزمون‌های شخصیت شناسی، دانش و مهارت‌‌های عمومی و ...در این مجموعه ابتدا با دیدگاه مخاطب نگری نیازهای داوطلبین را شناسایی کرده تا متقاضیان آزمون استخدامی بخش خصوصی بتوانند با مطالعه‌ی محتوای آن با دغدغه ها و ... این آزمون در دو مرحله برگزار خواهد شد. مرحله ی اول به صورت اینترنتی با سوالات چهار گزینه ای، و با آزمونی شامل شخصیت شناسی، دانش و مهارت های ... راهنمای کامل ثبت نام آزمون استخدامی بخش خصوصی 1400 به همراه شرایط ثبت نام داوطلبان در این مقاله ارائه ... تکمیل ثبت نام و آزمون های شخصیت شناسی, 1400/05/23. در مقاله انتشار یافته این بخش قصد ارائه نکاتی را داریم تا مخاطبان و کارجویان از هر گونه اشتباه و بی دقتی در یافتن شغل دور شوند که ذره ای […] تاپ سوال. استخدام ...