دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی شناخت انواع رسانه بخش خصوصی

 

دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی شناخت انواع رسانه بخش خصوصی :

 

سوالات شایستگی شناخت انواع رسانه

 

 



 

شایستگی شناخت انواع رسانه

 

واژه‌ی رسانه در زبان فارسی واژه‌ی نسبتاً جدیدی محسوب می‌شود.

این واژه که گاه به معنای مفرد و گاه به معنای جمع به کار می‌رود، معادلی برای واژه‌ی Medium (رسانه) و نیز Media (رسانه‌ها) است.

همان‌طور که از واژه‌ی رسانه هم مشخص است، ماموریت رسانه، رساندن است: رساندن حرف‌ها و پیام‌ها و دیدگاه‌های من و شما به فرد یا افراد دیگر.

مستقل از تاریخچه‌ی این واژه، امروزه معمولاً آنچه به عنوان رسانه در گفتگوها و مقالات و نوشته‌های ما مورد استفاده قرار می‌گیرد، به رسانه های ارتباطی (Communication Media) اشاره دارد.

رسانه را میتوان به صورت تکنولوژی‌هایی که پیام‌ها را به مخاطبانی در نقاط مختلف منطقه، کشور و حتی جهان منتقل می‌کنند تعریف کنیم.
اما این تنها تعریف رسانه نیست و نویسندگان و متفکران مختلف، تعریف‌های بسیار متنوعی را ارائه داده‌اند. به عنوان مثال:
- رسانه، صنعتی است که محصولات و خدمات اطلاعاتی و سرگرمی را تولید کرده و می‌فروشد.
- هر ابزار، روش و وسیله‌ای که برای ارتباط به‌کار برود، رسانه است.
- رسانه یعنی هر نوع ابزار ارتباط انبوه مانند تلویزیون، رادیو، مجله‌ها و روزنامه‌ها.

رسانه به عنوان عاملی تأثیر گذار بر ذهن و نگرش انسان ها باعث تحول در جوامع بشری شده که می ‌تواند، هم عامل ایجاد بحران باشد و هم آن را کنترل کند. رسانه هایی همچون رادیو، تلویزیون، سینما، روزنامه و اینترنت از انواع رسانه هایی هستند که انبوه انسان ها به آن ها به صورت برابر و یکسان دسترسی دارند. این گونه رسانه ها را وسایل ارتباط جمعی یا رسانه جمعی می ‌نامند.
از نظر مک لوهان رسانه، انتقال دهنده پیام است و به نظر او رسانه محدود به رادیو و تلویزیون و روزنامه و کتاب نیست، بلکه هر ابزاری که بتواند پیامی را منتقل کند رسانه محسوب می ‌شود مانند عکس، پوستر، سی دی.

تنوع این تعریف‌ها، نشان دهنده این است که تعریف و توصیفی از رسانه که مورد اتفاق‌نظر همگان باشد وجود ندارد و شما هم می‌توانید بسته به نیاز و نگاه خود، مفهوم متفاوتی از رسانه را در ذهن‌تان تصور کنید.


سه مولفه در تعریف رسانه وجود دارد که همه، کمابیش به آن توجه داشته‌اند:
- اطلاعات و محتوا
- مخاطب
- بستر ارتباطی


ارتباط جمعی، رسالتی است که رسانه های گروهی و جمعی بر عهده دارند. برای این که بتوانیم رسانه های جمعی را بهتر بفهمیم، ابتدا باید ارتباط جمعی به درستی تعیین شود. ارتباط جمعی، نوعی ارتباط است که در آن افراد زیادی نا آشنا و غیرمشخص هستند، به گونه ای که به آسانی قابل شمارش نخواهند بود. سخنرانی در مجامع عمومی و یا ارسال پیام از طریق برنامه های رادیویی و تلویزیونی از این دسته است. قدیمی‌ترین الگوی رسانه، الگوی رسانه های جمعی محسوب می‌شد که صاحب رسانه پیام را می‌فرستاد و همه‌ی مخاطبان صرفاً در نقش دریافت کننده بودند.

در مقابل رسانه های جمعی اصطلاح دیگری وجود دارد که از آن به شبکه های اجتماعی تعبیر می شود. به رسانه‌های اینترنتی همانند فیس بوک و تلگرام، شبکه‌های اجتماعی می‌گویند.

رسانه های جمعی به گونه ‌های مختلف تقسیم‌ بندی می ‌شوند. این رسانه ها از نظر میزان مشارکت افراد در دو گروه سرد و گرم قرار می ‌گیرند. وسایل ارتباط جمعی همانند کنفرانس دارای مخاطبین بسیار زیادی است، اما نقشی در تکمیل پیام ندارند و پیام از ابتدا به صورت کامل بیان می ‌شود، این دسته از ارتباط ها از نوع سرد و در مقابل وسایلی که حضور افراد در آن کمرنگ تر است و مخاطب در کامل کردن مفهوم پیام نقش دارد از نوع گرم هستند، مانند کتاب.

همچنین می ‌توان این رسانه ‌ها را بر اساس قالب پیام به انواع نوشتاری، شنیداری و دیداری- شنیداری و بر اساس سرعت انتقال پیام به دو دسته تند و کند تقسیم ‌بندی کرد. همان طور که از معنای کلمه مشخص است رسانه های کند پیام را با تأخیر منتقل می کنند، مانند کتاب و مجله و سرعت انتقال پیام در رسانه ‌های تند بیش تر از رسانه های کند است، مانند تلویزیون و اینترنت.


علاوه بر مواردی که ذکر شد می ‌توان وسایل ارتباط جمعی را بر اساس نوع محتوا به رسانه ‌های دیداری، شنیداری، نوشتاری، ابزاری و رسانه ‌های آنلاین دسته بندی کرد.همچنین می توان رسانه ‌ها را بر اساس بعد های عملیاتی، نوعیت، منبع و روش انتشار طبقه ‌بندی کرد که در ادامه به بررسی هر کدام از آن ها می پردازیم.


بعد عملیاتی
بر این اساس رسانه ها ممکن است به صورت مستقیم و بدون میانجی پیام را به مخاطب برسانند، مانند سخنرانی و یا انتقال پیام به صورت غیر مستقیم و به وسیله یک میانجی رخ می دهد که این میانجی می ‌تواند خود رسانه باشد.

نوعیت
بر اساس این بعد، رسانه به دو دسته ذی‌ روح که در آن انسان به عنوان رسانه پیام را به مخاطب منتقل می کند و در دسته دیگر که بی‌ روح نامیده می شود، رسانه شیء است مانند کتاب.

منبع انتشار
از نظر منبع انتشار می ‌توان رسانه ها را در سه گروه سفید، خاکستری و سیاه طبقه ‌بندی کرد. منظور از رسانه سفید، رسانه ‌ای است که همسو دولت ها است و از طرف آن ها حمایت می شود. در رسانه خاکستری، منبع رسانه نا معلوم است و منظور از رسانه سیاه، رسانه ‌ای است که مخالف دولت است.

وسایل انتشار
از نظر وسایل انتشار نیز می ‌توان رسانه را به گروه های چاپی، الکترونیک و دیجیتال تقسیم‌ بندی کرد، با توجه به تقسیم ‌بندی‌ های گفته شده می ‌توان دریافت که پیام، نقطه مشترک تمام تقسیم ‌بندی ها  است.


در ادامه به انواع رسانه پرداخته می شود:
- رسانه نمایشی
- رسانه غیر نمایشی
- رسانه مکانیکی
- روزنامه
- مجلات
- رادیو
- سینما
- تلویزیون
- ماهواره
- اینترنت
- شبکه های اجتماعی


چه عواملی در انتخاب رسانه نقش دارند؟
در انتخاب مناسب ‌ترین رسانه مسئله مهم نوع نیاز است چرا که بر اساس نیاز می ‌توان در هر زمان بهترین و مناسب ‌ترین رسانه را انتخاب کرد. به طور مثال، در صورتی که عامل زمان نقش مهمی در دسترسی به محتوا و آگاهی از آن داشته باشد، از بین رسانه های تند دست به انتخاب می‌ پردازیم و حال اگر زمان اهمیت چندانی نداشته باشد، بلکه مهم صحت و سقم پیام باشد ممکن است از بین رسانه های کند مانند کتاب، رسانه خود را انتخاب کنیم. از سوی دیگر هدف انتخاب رسانه نیز نقش مهمی در انتخاب نوع آن دارد. اگر برای گذراندن وقت و سرگرمی در پی انتخاب رسانه هستیم رادیو، تلویزیون، سینما و یا سایر رسانه ‌های نمایشی می ‌توانند گزینه مناسبی باشند. به طور کلی می ‌توان این ‌گونه بیان کرد که در انتخاب رسانه و تعیین مناسب ‌ترین رسانه در هر زمان و مکانی، هدف مخاطب و نیاز او عامل تعیین کننده نوع رسانه است.

دانلود سوالات شایستگی شناخت انواع رسانه بخش خصوصی

 


کلمات کلیدی
این سوالات شامل اصل سوالات برگزار شده در آزمونهای استخدامی بخش خصوصی میباشد. بخش اصل سوالات شامل دفترچه سوالات شایستگی های ادوار گذشته بخش خصوصی برگزار شده ... فرمت فایلها : پی دی اف - PDF, قابلیت پرینت : دارد ; نوع سوالات : چهار گزینه ای, تعداد سوالات ادوار گذشته : 80 سوال ; تعداد شایستگی های شغلی : 4 شایستگی, پاسخنامه ...  دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون استخدامی بخش خصوصی دانلود رایگان ... با هدف شناخت بهتر ویژگی های شخصیتی و رفتاری افراد بر اساس شایستگی های ... بر اساس شایستگی های عمومی مشترک بین اکثر رشته های شغلی، بسته کامل ششمین آزمون استخدامی بخش خصوصی ویژه شرکت های صنعتی ، تجاری ، فناور و دانش ... حتما پیش آمده که در فرایند استخدام ‌شدن در جایی، از شما درباره شایستگی شغلی سؤال شده باشد یا در فرم‌ها و آگهی‌های استخدامی، انواع موردنیاز ...  سوالات مهارتی و نرم‌افزاری، به صورت عملی میزان تسلط داوطلب به آن مهارت را می‌سنجد. لذا منبعی برای آن‌ها وجود ندارد و مبتنی بر آشنایی و شناخت ... به مناسبت آغاز ثبت‌نام سومین آزمون استخدام بخش خصوصی، «محمدحسین قمری» دبیر این آزمون با حضور در برنامه «زنده‌باد زندگی» شبکه دوم سیما به سوالات ... ۸- آزمون شخصیت‌شناسی: شامل مجموعه‌ای از سوالات با هدف شناخت بهتر ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری افراد بر اساس شایستگی‌های شغلی مطرح شده از سوی شرکت‌های متقاضی ... البته برای جواب دادن به سوالات احتمالی داوطلبان قبل از ثبت نام، لینک مشاوره نیز در اختیار مراجعین قرار می گیرد. یکی از عمده ترین الزامات حضور در ... استعدادهای بالقوه و تشویق آنان برای استخدام در سازمان می دانند(ابطحی؛ به دست آوردن و جذب کارکنان مناسب که از شایستگی ها ، مهارت ها، دانش و پتانسیل لازم ...