دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی روش تحقیق بخش خصوصی

 

دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی روش تحقیق بخش خصوصی :

 

سوالات شایستگی روش تحقیق بخش خصوصی

 

 



 

شایستگی روش تحقیق

 

انواع روش تحقیق در مدیریت را معمولاً با توجه به هدف، روش‌های گردآوری داده‌ها و ماهیت مقادیر تقسیم بندی می‌کنند. روش تحقیق براساس هدف به دو دسته پژوهش بنیادی و پژوهش کاربردی تقسیم می‌شود. مطالعات بنیادی با طراحی الگو و مدلسازی شناخته می‌شوند و هدف آنها اضافه کردن به علم است. در پژوهش‌های کاربردی کوشش می‌شود با استفاده از دستاوردهای مطالعات بنیادی به حل یک مساله کاربردی پرداخته شود.

روش‌های پژوهش براساس ماهیت داده‌ها نیز به پژوهش‌های کمی، کیفی و پژوهش آمیخته قابل تقسیم هستند. البته باید دقت کنید مرز شفافی بین انواع پژوهش‌های علمی وجود ندارد. روش پژوهش یک پیوستار است و همیشه انواع رویکردهای مختلف پژوهشی در آن دخیل هستند. در این مقاله کوشش شده است تا تعریف روشنی از انواع روش تحقیق ارائه شود.

انواع روش تحقیق بر اساس هدف
براساس هدف پژوهش‌ها به پژوهش‌های بنیادی و کاربردی تقسیم می‌شوند. البته زهره سرمد معتقد است پژوهش‌ها براساس هدف به سه دسته تقسیم می‌شوند: تحقیق بنیادی، تحقیق کاربردی و تحقیق و توسعه. با عنایت به توضیحات زیر می‌توان گفت تحقیق و توسعه خود یک نوع تحقیق کاربردی است.

تحقیق بنیادی: تحقیق بنیادیی یا Pure Basic Research پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیاء پدیده‌ها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوری‌ها و نظریه‌ها می‌پردازد و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می‌نماید. هدف اساسی این نوع پژوهش تبیین روابط بین پدیده ها، آزمون نظریه‌ها و افزودن به دانش موجود در یک زمینه خاص است. ب
رای مثال “بررسی رابطه اعتماد و تعهد در روابط صنعتی” یک نمونه تحقیق بنیادی است. سطح گفتمان کلی و انتزاعی در حوزه یک علم است. تحقیق بنیادی می‌تواند نظری یا تجربی باشد. تحقیق بنیادی نظری از روش‌های استدلال عقلانی و قیاسی استفاده می‌کند و بر پایه مطالعات کتابخانه‌ای انجام می‌شود. تحقیق بنیادی تجربی از روش‌های استدلال استقرائی استفاده می‌کند و بر پایه روشهای میدانی انجام می‌شود.

تحقیق کاربردی: تحقیق کاربردی یا Applied Research پژوهشی است که با استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش‌ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می‌شود. هدف تحقیق کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. در اینجا نیز سطح گفتمان انتزاعی و کلی اما در یک زمینه خاص است. برای مثال “بررسی میزان اعتماد مشتریان به سازمان فرضی” یک نوع تحقیق کاربردی است.


انواع روش تحقیق بر اساس روش گردآوری داده‌ها
پژوهش‌ها براساس نحوه گردآوری داده‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

* تحقیق توصیفی:
- تحقیق پیمایشی
- تحقیق همبستگی
- تحقیق پس رویدادی
- اقدام پژوهی
- مطالعه موردی

* تحقیق آزمایشی
تحقیق آزمایشی به دو دسته تقسیم می‌شود: تحقیق تمام آزمایشی و تحقیق شبه آزمایشی
تحقیقات آزمایشی مختص علوم تجربی است و در مدیریت جایگاهی ندارد. بنابراین روش تحقیق توصیفی یا غیر آزمایشی توضیح داده شده است.


تحقیق توصیفی یا غیر آزمایشی
تحقیق توصیفی یا غیر آزمایشی شامل تحقیقات پیمایشی، همبستگی، پس رویدادی، اقدام پژوهی، بررسی موردی و … است.


تحقیق پیمایشی (Survey Research)
تحقیق پیمایشی روشی است برای بدست‌آوردن اطلاعاتی در باره دیدگاهها، باورها، نظرات، رفتارها، انگیزه‌ها یا مشخصات گروهی از اعضای یک جامعه این روش آماری است که از راه انجام تحقیق و پژوهش علمی میسر می‌شود. همچنین پیمایش را می‌توان روشی علمی در تحقیقات اجتماعی قلمداد کرد که شامل، روشهای منظم و استاندارد برای جمع‌آوری اطلاعات درباره افراد، خانواده‌ها یا مجموعه‌های بزرگتری از گروههای مختلف جامعه است. در حقیقت پیمایش را می‌توان هم به ابزار استفاده برای جمع‌آوری داده‌ها و هم به فرایند‌های بکار گرفته شده هنگام بهره‌گیری از آن ابزار تلقی کرد.
پژوهش پیمایشی به دودسته تقسیم می‌شود:
تحقیقات پیمایشی مقطعی
تحقیقات پیمایشی طولی


* تحقیق پیمایشی مقطعی
* تحقیق پیمایشی طولی
* تحقیق همبستگی
* تحقیق پس رویدادی


انواع روش تحقیق براساس ماهیت داده‌ها
تحقیقات می‌توانند براساس ماهیت داده‌ها به تحقیقات کمی، کیفی و آمیخته تقسیم شوند.

تفاوت نوع تحقیق و روش تحلیل
یک اشتباه رایج بین پژوهشگران ایرانی آن است که تمایز درستی بین روش تحقیق و نوع تحقیق و نوع تحلیل قائل نیستند.
روش تحقیق کوششی نظام‌مند جهت دستیابی به هدف پژوهش است که دارای گام‌های مشخصی می‌باشد.

خلاصه و جمع‌بندی
روش‌های تحقیق در مدیریت و علوم اجتماعی براساس هدف به تحقیقات بنیادی و کاربردی تقسیم می‌شوند. در سال‌های اخیر شیوه کاربردی-توسعه‌ای نیز به انواع روش تحقیق براساس هدف اضافه شده است. البته از نظر نویسنده این شیوه دارای سند و اعتبار علمی کافی نیست. از نظر شیوه گردآوری داده‌ها نیز تحقیقات به دو دسته آزمایشی و غیرآزمایشی (توصیفی) تقسیم می‌شوند. بیشتر مطالعات مدیریتی به شیوه توصیفی انجام می‌شوند. شیوه توصیفی خود شامل تحقیق پیمایشی، اقدام‌پژوهی، همبستگی، پس‌رویدادی و مواردی از این دست می‌باشد. در نهایت باید اذعان کرد مرزبندی شفاف و روشنی برای این منظور وجود ندارد. برای نمونه نمی‌توان تفاوت دقیقی بین روش همبستگی و روش پس‌رویدادی بیان کرد.



 

دانلود سوالات شایستگی روش تحقیق بخش خصوصی

 


کلمات کلیدی
 بر اساس شایستگی های عمومی مشترک بین اکثر رشته های شغلی، بسته کامل ششمین آزمون استخدامی بخش خصوصی ویژه شرکت های صنعتی ، تجاری ، فناور و دانش ... فرمت فایلها : پی دی اف - PDF, قابلیت پرینت : دارد ; نوع سوالات : چهار گزینه ای, تعداد سوالات ادوار گذشته : 80 سوال ; تعداد شایستگی های شغلی : 4 شایستگی, پاسخنامه ... این سوالات شامل اصل سوالات برگزار شده در آزمونهای استخدامی بخش خصوصی میباشد. بخش اصل سوالات شامل دفترچه سوالات شایستگی های ادوار گذشته بخش خصوصی برگزار شده ... دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون استخدامی بخش خصوصی دانلود رایگان سوالات عمومی استخدامی بخش خصوصی : خرید سوالات استخدامی دسته بازاریابی و ... ۷ مهر ۱۳۹۹ — چهارمین دوره آزمون‌های استخدامی بخش خصوصی در 9 رشته شغلی به دلیل شیوع ... از زمان پاسخگویی به سوالات دفترچه شایستگی شغلی‌اش باقی مانده باشد، ... سوالات آزمون استخدامی بخش خصوصی مجموعه ای است که ویژه سال 1398 تولید شده است و تمامی سوالات آن بهمراه پاسخنامه ارائه شده تا داوطلبین با خیال ... مصاحبه آزمون استخدامی بخش خصوصی 1401 | سوالات و نکات مهم مصاحبه شفاهی و حضوری، زمان و تاریخ مصاحبه، مشاوره آزمون استخدامی و سوالات مصاحبه، ... در بخش شایستگی های الزامی، سوالاتی به صورت دسته بندی شده برای هر عنوان شغلی، وجود دارد. فرد داوطلب بایستی به این سوالات براساس شایستگی هایی که ... برای هر یک از عناوین شغلی، مجموعه ای از سوالات با هدف ارزیابی شایستگی های شغلی تخصصی مورد نیاز در هر یک از مشاغل ثبت نامی داوطلبان، طراحی شده است. متقاضیان پس ... پس در ذهنتان سوالاتی را آماده کنید تا به وقتش آن را از مسئول استخدام بپرسید. پرسیدن سوالات درست در عین حال می‌تواند برخی دیگر از شایستگی‎