دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی دستور زبان فارسی بخش خصوصی

 

دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی دستور زبان فارسی بخش خصوصی :

 

سوالات شایستگی دستور زبان فارسی ویژه کارشناسی و ارائه خدمات

سوالات شایستگی دستور زبان فارسی ویژه مالی، اداری و حقوقی

 

 



 

شایستگی دستور زبان فارسی

 

دستور زبان به قوانین و ضوابط حاکم بر ساختار واژه‌ها، جمله‌ها، واج‌ها، آواها و معناها در زبان می‌پردازد؛ به زبان ساده‌تر، دستور زبان فارسی قواعدی است که فارسی‌زبانان در گفتار و نوشتار فارسی از آن استفاده می‌کنند.


دستور زبان چیست و چه شاخه‌هایی دارد؟
نویسندگان دستور‌های کهن، دستور زبان را فن درست گفتن، درست نوشتن و تعلیم زبان می‌دانند و آن را به دو شاخه صرف (واژه‌شناسی) و نحو (جمله‌شناسی) تقسیم کرده‌‌اند. اما امروز دستور زبان‌ یکی از زیر مجموعه‌های دانش زبان‌شناسی محسوب می‌شود و پنج زیر مجموعه دیگر را به آن نسبت داده‌اند که عبارتند از:
- آواشناسی
- واج‌شناسی
- صرف
- نحو
- معناشناسی

باید توجه داشت که پایه زبان‌شناسی جدید، دستور است و بین این دو فن ارتباط نزدیکی وجود دارد و نمی‌توان آنها را به آسانی از یکدیگر جدا کرد. در واقع، امروزه هیچ دستورنویسی نمی‌تواند بدون الهام از زبان‌شناسی نوین کار دقیق و شایسته‌ای عرضه کند.


فواید و کاربردهای دستور زبان فارسی
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام مواجهه با کتاب‌های دستور از خودتان می‌پرسید؛ نوشتن دستور برای زبان چه اهمیتی دارد؟ استفاده‌کنندگان از دستور چه مقدار به آن پایبندند؟ فلسفه تدوین دستور بر چه پایه‌ای استوار شده است؟ آیا بدون مطالعه کتب دستور نمی‌توان یک متن ادبی نوشت؟

باید بدانیم که دو نوع رویکرد نسبت به دستور زبان فارسی وجود دارد. برخی آن را علمی بیهوده و بی‌فایده می‌دانند و عده‌ای دیگر آن را پایه زبان‌آموزی و درست گفتن و درست نوشتن دانسته‌اند. اگر بخواهیم با دقت، نظر هر دو گروه را مورد بررسی قرار بدهیم؛ می‌بینیم این افراط و تفریط درباره دستور زبان فارسی می‌تواند آسیب جدی به پیکره زبان فارسی وارد کند. حتی نظر گروه دوم، نظری ناقص است و نمی‌توانیم تنها فایده دستور زبان فارسی یا کارکرد آن را به علم زبان‌آموزی و درست‌نویسی مختصر کنیم.


بنابراین با نگاهی دقیق‌تر می‌توانیم برای دستور زبان فارسی فواید زیر را برشمریم:
- کمک به زبان‌آموزی
- تثبیت زبان
- جلوگیری از تحول‌های نادرست و با هرج و مرج
- کمک به نقد ادبی و فهم بهتر متون
- گسترش لغت‌سازی به شیوه صحیح
- وضع اصطلاحات فنی و علمی به روز
- تدوین صحیح قواعد املایی
- نشان دادن تطور زبان فارسی


عمده نواقص دستور فارسی را در موارد زیر می‌توان خلاصه کرد:
۱. آمیختگی و آشفتگی قواعد
۲. وجود اصطلاحات نامناسب
۳. افراط و تفریط در توجه به تحقیق‌های دستورنویسان بیگانه
۴. بی‌خبری از زبان‌شناسی و بی‌توجهی به روش تحقیق جدید
۵. نقص در روش تحقیق
۶. اقبال کم دانش آموختگان زبان و ادبیات فارسی و زبان‌شناسی به دستور

منابع معتبر و به روز دستور زبان فارسی
شاید بتوانیم کتاب دستور زبان فارسی را مادر همه کتب دستور معاصر بدانیم. این کتاب که به دستور پنج استاد معروف است. استادان عبدالعظیم غریب، ملک‌الشعرا بهار، بدیع‌الزمان فروزانفر، غلامرضا رشید یاسمی و جلال‌الدین همایی در تألیف این کتاب مشارکت داشته‌اند.

 

 

 

دانلود سوالات شایستگی دستور زبان فارسی ویژه کارشناسی و ارائه خدمات

دانلود سوالات شایستگی دستور زبان فارسی ویژه مالی، اداری و حقوقی

 

 


کلمات کلیدی
تعداد ۱۹۴۲ سوال درس ادبیات و دستور زبان فارسی با پاسخنامه کلیدی و تشریحی + جزوات خلاصه شده ویژه آزمون استخدامی بخش خصوصی. مهمترین نمونه سوالات زبان و ادبیات فارسی و آیین نگارش (با پاسخنامه) ... دانلود نمونه سوالات آزمون استخدامی بخش خصوصی ( کاملترین مجموعه سال ۱۳۹۹ ) .  سوالات آزمون استخدامی بخش خصوصی / قسمت عمومی + پاسخنامه. سوال زبان انگلیسی ۱۷۳۰ عدد; سوال هوش و استعداد ۱۴۰۰ عدد; سوال زبان و ادبیات فارسی ... سوالات استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان در این بخش قابل دانلود خواهد بود که سوالات ... سوالات زبان و ادبیات فارسی ۵۰۷۷ عدد; سوالات معارف اسلامی ۴۹۳ عدد ... فرمت فایلها : پی دی اف - PDF, قابلیت پرینت : دارد ; نوع سوالات : چهار گزینه ای, تعداد سوالات ادوار گذشته : 80 سوال ; تعداد شایستگی های شغلی : 4 شایستگی, پاسخنامه ... این سوالات شامل اصل سوالات برگزار شده در آزمونهای استخدامی بخش خصوصی میباشد. بخش اصل سوالات شامل دفترچه سوالات شایستگی های ادوار گذشته بخش خصوصی برگزار شده ...  منابع آزمون استخدامی بخش خصوصی 1401 | شایستگی های عمومی، الزامی، ... زبان و ادبیات فارسی, آموزش کاربردی واژه دانشگاه علامه طباطبایی، کتاب ... برای هر یک از عناوین شغلی، مجموعه ای از سوالات با هدف ارزیابی شایستگی های شغلی تخصصی مورد نیاز در هر یک از مشاغل ثبت نامی داوطلبان، طراحی شده است. متقاضیان پس ... شایستگی. های شغلی مورد نظر بخش خصوصی مربوط به آن را به. طور متمرکز بسنجد. ... کت در آزمون استخدام بخش خصوصی کشور به شرح ذیل می ... دستور زبان فارسی.