دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی حسابداری پیمانکاری بخش خصوصی

 

دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی حسابداری پیمانکاری بخش خصوصی :

 

سوالات شایستگی حسابداری پیمانکاری

 

 



 

شایستگی حسابداری پیمانکاری

 

موسسات عمومی و خصوصی اجرای عملیاتی نظیر راه سازی ، سد سازی ، احداث ساختمان و تاسیسات ، کشتی سازی ، هواپیما سازی و ساخت قطعات پیچیده وسایل و تجهیزات را با انعقاد پیمان به موسسات پیمانکاری واگذار می کنند.


در هر نوع عملیات پیمانکاری ارکان اصلی زیر وجود دارد :

1-کارفرما :
شخص حقیقی یا حقوقی است که به عنوان یک طرف قرارداد عملیات اجرایی معینی ر به پیمانکار ارجاع می کند.

2-پیمانکار :
شخص حقیقی یا حقوقی است که به عنوان طرف دیگر قرارداد ، عملیات اجرایی پیمان را بر عهده دارد.

3-قرارداد :
رابطة حقوقی بین طرفین استکه منشأ تعهد و التزام می باشد. موضوع قرارداد پیمانکاری معمولاً ساختن یک دارایی یا دارایی هایی است که در مجموع طرح واحدی را تشکیل می دهد.

انواع قرارداد های پیمانکاری (در توضیح حسابداری پیمانکاری چیست) :
قرارداد پیمانکاری به روش های مختلف تنظیم می شود. اما عموماً یکی از دو حالت کلی زیر را دارد :

الف ) قرارداد های مقطوع :
در این نوع قراردادها ، پیمانکار با مبلغ مقطوعی به عنوان بهای کل پیمان و یا مبلغ معینی برای هر واحد کار (مثلاً یک متر خاک برداری) توافق می کنند.

در برخی موارد طبق مادهً خاصی بهای واحد هر کار یا مبلغ کل پیمان بر اساس تغییرات شاخص قیمت ها تعدیل می شود.

ب ) قرارداد های امانی :
در این نوع پیمان ها مخارج مجاز یا تعیین شده در قرارداد به پیمانکار تادیه و در ازای خدمات انجام شده درصد معینی از مخارج یا حق الزحمه ثابتی به پیمانکار پرداخت می شود.

مراحل اجرای طرح و انجام عملیات پیمانکاری
مراحل اجرای طرح در موسسات خصوصی و عمومی تفاوتی با همدیگر ندارد. مؤسسات خصوصی کما بیش در اجرای عملیات پیمانمکاری از تشریفات دولتی تبعیت می کنند.

اجرای طرح های عمرانی در مؤسسات بخش عمومی ، تابع تشریفات خاصی است که در پنج مرحلة جداگانه آورده شده است.

ذیلاً به هر یک از مراحل کار با عطف به شماره های مذکور در نمودار مراحل اجرای طرح و انجام عملیات پیمانکاری شرح داده می شود :

مرحله یک: مطالعات مقدماتی طرح (در توضیح حسابداری پیمانکاری چیست)
موسسات بخش خصوصی معمولاً طرح های ساختمانی تاسیساتی و تجهیزاتی خود را با در نظر گرفتن منابع مالی پیش بینی و سپس نقشه ها و اسناد و مشخصات اجرایی را رأساً یا به کمک مهندسان مشاور تهیه می کنند.
موسسات بخش عمومی مطالعات مقدماتی و نظارت بر اجرای طرح های زیر بنایی را معمولاً به مهندسان مشاور واگذار می کنند.


مرحله دوم : ارجاع کار به پیمانکار (در توضیح حسابداری پیمانکاری چیست)
در بخش عمومی طرح های زیربنایی از قبیل راه سازی و تاسیسات ساختمانی ابتدا در قالب برنامه ریزی بلند مدت پیش بینی و سپس به شکل طرح عمرانی در بودجة دولت منظور می شود.
با توجه به طرح های منظور شده در برنامة عمرانی عملیات اجرایی هر یک از موسسات بخش عمومی در برنامه سالانه تعیین می گردد.
بعد از اینکه طرح عمرانی به تفکیک سالانه همراه با بودجه کل کشور به تصویب رسید ، دستگاه اجرایی مجاز به تامین اعتبار (تامین اعتبار عبارت است از تخصیص تمام یا قسمتی از اعتبار برای هزینة معین-ماده 13 قانون محاسبات عمومی) و تعهد نسبت به کلیه مبلغ طرح با رعایت اعتبارات تفکیک شده می باشد.
طرح های عمرانی عموماً از محل اعتبارات سرمایه گذاری ثابت و به ترتیب زیر از طریق مناقصه به شرکت های پیمانکاری واگذار می شود.

مرحله سوم : اجرای کار (شروع عملیات)
1 ) تحویل ، تاسیس و تجهیز کارگاه (در توضیح حسابداری پیمانکاری چیست) :
بعد از اینکه پیمان منعقد شد ، کارفرما کلیه زمینه هایی که برای تاسیس و ایجاد کارگاه و انجام عملیات موضوع پیمان مورد نیاز است به پیمانکار تحویل و شخص یا موسسه ای را به عنوان دستگاه نظارت به پیمانکار معرفی می کند.

همچنین کارفرما یا دستگاه نظارت برای کنترل مستقیم عملیات کارگاه ، شخصی را به عنوان ناظر مقیم تعیین و کتباً به پیمانکار معرفی می نماید.

معرفی رئیس کارگاه :
پیمانکار نیز برای شروع کار و اجرای طرح شخصی را به عنوان رئیس کارگاه تعیین و کتباً به کارفرما یا دستگاه نظارت معرفی می کند.

پیمانکار مسئولیت حسن اجرای تمامی کارهای موضوع پیمان را براساس مشخصات و نقشه های تفصیلی و محاسبات فنی به عهده دارد و نظارتی که از طرف کارفرما یا نمایندگان او در اجرای طرح می شود ، از میزان این مسئولیت نمی کاهد.

معرفی پیمانکار دسته دوم :

پیمانکار دسته اول می تواند به منظور تسهیل و تصریح در اجرای قسمت یا قسمت هایی از عملیات موضوع پیمان موافقت نامه هایی با شخص یا اشخاص یار پیمانکاران جزء (دسته دوم) منعقد می کند ، مشروط بر آنکه آنان را از واگذاری کار به غیر ممنوع دارد.

به هر حال ارجاع کار به پیمانکاران جزء تحت هیچ عنوان از مسئولیت و تعهدات پیمانکار نخواهد کاست و از این مرحله بخشی از مخارج اجرای طرح از محل تنخواه گردانی که به هر کارگاه اختصاص می یابد ، پرداخت می شود.

پیمانکار دسته اول :
پیمانکاری است که طبق قراردادی تعهد می کند که با مبلغ معین و در زمان مشخصی یک دارایی را با منصوبات و تاسیسات آن براساس مشخصات عمومی و تفصیلی تهیه شده توسط کارفرما بسازد و تحویل دهد به عبارت دیگر پیمانکار دسته اول شخصی است که در مناقصة یک طرح کامل شرکت می کند و معمولاً پس از برنده شدن قسمتی از عملیات موضوع پیمان (نظیر آهنگری ، لوله کشی و نقاشی)را به پیمانکار دسته دوم واگذار می کند.

2 ) مخارج اجرای دورة طرح (در توضیح حسابداری پیمانکاری چیست) :
پیمانکار دارای یک دفتر مرکزی است که عموماً در تهران یا در مراکز استان واقع است.

بعد از امضای قرارداد معمولاً کارگاه جداگانه ای در محل اجرای هر طرح احداث می گردد.

دوره ای که هزینه های مربوط به یک قرارداد شناسایی می شود با امضای قرارداد آغاز و تا تکمیل آن پایان می یابد.

هزینه های قبل از انعقاد قرارداد در صورتی که قابل تشخیص و شناسایی باشد به حساب پیمان انتقال می یابد در غیر این صورت جزو هزینه های دورة وقوع محسوب خواهد شد.

مخارج دورة اجرای طرح قبل از تنظیم قرارداد صرفاً به وسیله دفتر مرکزی و بعد از آن توسط دفتر مرکزی و کارگاه پرداخت می شود.

3 ) تنظیم صورت وضعیت موقت کارها (در توضیح حسابداری پیمانکاری چیست) :
اگر قرار باشد که جمع بهای پیمان در خاتمة عملیات پرداخت شود ، پیمانکار باید مبلغ متنابهی سرمایه گذاری نماید ، از این رو معمولاً در فواصل معینی دستگاه نظارت (مهندس ناظر) با کمک نماینده پیمانکار بر مبنای پیشرفت فیزیکی کارها صورت وضعیت تمامی کارهایی را که پیمانکار از شروع کار تا تاریخ تنظیم صورت وضعیت انجام داده است.

همچنین وضعیت مصالح و تدارکات لازمی که در پای کار موجود می باشد ، تعیین و پس از تایید بر اساس نرخ های منضم به پیمان تقویم و تسلیم پیمانکار می کنند.

4 ) پرداخت وجه صورت وضعیت موقت :
کارفرما پس از رسیدگی صورت وضعیت از جهت تطبیق ارقام با مبالغ مندرج در پیمان و اعمال تصحیحات لازم و وضع کسور زیر تتمه قابل پرداخت را با تنظیم سندی از طریق صدور چک به پیمانکار پرداخت می کند.

الف-جمع وجوهی که بابت صورت وضعیت های قبلی پرداخت شده است ؛

ب- 10% بابت وجه الضمان (سپردة حسن انجام کار)  ؛

ج-اقساط پیش پرداخت د-مالیات موضوع مادة 76 ؛

د-کسور متفرقة دیگری بر طبق شرایط عمومی پیمان به عهدة پیمانکار است ؛

نکته :
با پرداخت صورت وضعیت ماهانه به شرح بالا کلیه کارها و تدارکاتی که در صورت وضعیت درج گردیده است به کارفرما تعلق خواهد گرفت که به منظور اجرای بقیة عملیات مورد پیمان به طور امانت تا موقع تحویل موقت در اختیار پیمانکار خواهد بود.

 

 

دانلود سوالات شایستگی حسابداری پیمانکاری بخش خصوصی

 


کلمات کلیدی
سوالات مطرح شده در رابطه با حسابداری پیمانکاری. -آیا صورت وضعیتها ی ترسالی پیمانکار به کارفرما از روی حساب کنترلی پیمان در دست اجرا تهیه می شود و در صورت ... نمونه سوالات تستی فهرست بها و شرایط عمومی پیمان ... بخش اول : شرایط عمومی و خصوصی قراردادهای پیمانکاری ۷ موافقتنامه، شرایط عمومی و شرایط خصوصی . سوالات استخدامی حسابداری با پاسخنامه تشریحی · نمونه سوالات اسکلت ساز درجه ۳ + ۱۴۰۱ · دانلود رایگان سوالات استخدامی دبیر ریاضی آموزش و پرورش【آزمون ۱۴۰۱】 ... حسابداری پیمانکاری · سوالات مطرح شده در رابطه با حسابداری پیمانکاری · پیمان عمومی و خصوصی · اصول حاکم بر قراردادهای پیمانکاری دولتی · تنظیم صورت وضعیت موقت و طرز ... ۱۹- هرگاه پیمان بلندمدت از چند بخش جداگانه تشکیل شده باشد در صورت تحقق کدام شرط هر بخش ازپیمان باید جداگانه در نظر گرفته شود ؟ 1) در مورد هربخش قیمت جداگانه ... بهترین نمونه سوالات استخدامی رشته حسابداری ... بروز ماندن سازمان ها است که می تواند اطلاعات مفیدی را برای بخش های متفاوت سازمان ارائه دهند. تمامی سوالاتی که برای استخدام حسابدار نیاز است بدانید را در بخش سوالات مصاحبه حسابداری ... سلام سوالات مصاحبه حسابداری در شرکت خصوصی و دولتی. معمولا برای استخدام در هر شرکتی،ابتدا فرم درخواست کار که تقریبا در تمام شرکتها به یک شکل ثابت است به متقاضی می دهند تا تکمیل نماید.در این فصل در ادامه فصل. نحوه ثبت حسابداری; حسابداری تغیر قیمت ها یا حسابداری آثار تورم ۲ جزوه حسابداری میانه + ۱ جزوه مباحث جاری در حسابداری; ساختمان اجاره به شرط تملیک. فصل ۱ ... اما شاید در شرکتهای خصوصی فقط چند سوال مشترک باشد. ... سوالات مصاحبه حسابداری در دو بخش پرسیده میشود: سؤالات عمومی و سؤالات تخصصی.