دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی حسابداری صنعتی بخش خصوصی

 

دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی حسابداری صنعتی بخش خصوصی :

 

سوالات شایستگی حسابداری صنعتی

 

 



 

شایستگی حسابداری صنعتی

 

یکی از شاخه‌های علم حسابداری، حسابداری صنعتی است. حسابداری صنعتی در واقع وظیفه محاسبه بهای تمام شده محصولات را بر عهده دارد. از کاربرد‌های مهمی که حسابداری صنعتی دارد، می‌توان به ارزیابی در جهت ساخت کالاها به منظور کاهش هزینه‌ها و کنترل موجودی و تصمیم گیری دقیق در نحوه قیمت گذاری کالاها اشاره کرد. در واقع پیش بینی و برآورد هزینه‌های تولید از جمله اقدامات حیاتی در عرصه تولید و پیشرفت شرکت‌های تولیدی است. آن‌ها می‌بایست در مورد کنترل هزینه‌ها از بهای مواد اولیه خود آمار دقیقی را داشته باشند تا بتوانند تسلط بیشتری در تعیین قیمت منطقی و معقولانه کالا‌ها پیدا کرده و همچنین با ارزیابی بهای تمام شده مواد اولیه در راستای تولید، تصمیم‌های معقولانه و دقیق تری بگیرد.


حسابداری صنعتی یکی از دشوارترین و در عین حال جذاب‌ترین انواع حسابداری است. حسابداری صنعتی یا حسابداری بهای تمام شده رشته ای از حسابداری مدیریت است که به تنظیم بودجه و تعیین هزینه‌های استاندارد، هزینه‌های واقعی عملیات، هزینه مراحل تولید، دوایر یا محصولات، تجزیه انحرافات و تعیین سودآوری یا مصرف وجوه اجتماعی مربوط می‌شود. برای رسیدن به این هدف‌ها، حساب‌ها طبقه بندی، ثبت، تجزیه، تحلیل و تفسیر می‌شوند تا ارتباط هر هزینه با مراحل تولید و توزیع کالا و خدمات مشخص شود. حسابداری صنعتی همان طور که از اسم آن هم مشخص است در ارتباط با صنعت و مؤسسات تولیدی کاربرد دارد. به همین دلیل این نوع از حسابداری بسیار مورد توجه مدیریت است.


وظایف حسابداری صنعتی چیست؟
به طور کلی خلاصه از مهمترین وظایف حسابداری صنعتی شامل موارد زیر است. به این معنی که تیم های حسابداری صنعتی موظف به انجام این امور هستند.

همکاری در برنامه ریزی و اجرای برنامه‌ها و بودجه های سازمان
جمع آوری، طبقه بندی و گزارش دهی از اطلاعاتی که به تصمیم گیری های مدیریتی در رابطه با راه حل‌ها یاری کننده است
برنامه ریزی و اجرای قوانین و ساختارهایی که علاوه بر بهبود وضعیت کنترل باعث کاهش هزینه‌ها نیز بشود
تعیین ارزش موجودی های بخش های مختلف با هدف هزینه یابی و تعیین قیمت و همچنین کنترل میزان موجودی
تعیین هزینه های انجام شده و به نسبت آن میزان سود به دست آمده


روش های حسابداری صنعتی – انواع هزینه یابی
در مؤسسات تولیدی یا کارخانه‌ها به علت نوع فعالیت و همچنین شکل فروش محصولات، نیاز مدیریت به اطلاعات بهای تمام شده تولیدات، بسیار دقیق و حساس است؛ زیرا در این نوع از مؤسسات به این دلیل که محصول نهایی از ترکیب مواد و هزینه‌های تبدیل که همان دستمزد نیروی کار مستقیم و هزینه‌های سربار است تولید می‌شود. به همین علت باید توجه خاصی به اقلام تشکیل دهنده بهای تمام شده داشته باشیم. از طرفی مدیریت در تلاش است تا با استفاده از روش‌های مختلف و حساب‌های کنترلی در هر زمان که نیاز باشد در کمترین فرصت اطلاعات مربوط به بهای تمام شده محصولات را در اختیار بگیرد. مسلماً این مسئله از وظایف اصلی حسابداران است. حسابداران با استفاده از روش‌های مختلف به این کار اقدام می‌کنند.

روش‌های حسابداری صنعتی به 6 دسته تقسیم می‌شوند که به اختصار توضیحاتی در مورد آن‌ها داده خواهد شد که عبارت‌اند از:

1 – هزینه یابی جذبی
کلیه هزینه‌های تولیدی نظیر مواد مستقیم ـ دستمزد مستقیم، سربار متغیر ساخت، سربار ثابت ساخت،‌ در بهای تمام شده موجودی کالای در جریان ساخت منظور می‌گردد.

2 – هزینه یابی مستقیم یا متغیر
فقط آن قسمت هزینه‌های ساخت به محصولات منظور می‌گردد که مستقیماً با حجم تولید تغییر می‌نماید. در روش هزینه یابی مستقیم، دستمزد مستقیم سربار ساخت جزء یکی از هزینه‌های متغیر تولیدی است. این هزینه در حساب کالای در جریان ساخت و در بهای تمام شده موجودی های آخر دوره (صورتحساب سود و زیان) منظور می‌گردد.

3 – هزینه یابی برآوردی یا تخمینی
 هزینه ای که برای یک قرارداد یا تصمیم خاص پیش بینی شده است.
مخارجی که پس از فروش ایجاد می‌شود.
4 – هزینه یابی سفارش کار
مجموعه ای از قواعد و روش‌هایی برای جمع آوری، تشخیص، ثبت و تخصیص هزینه‌های تولید و همچنین تفکیک سفارش‌ها در فرآیند تولید از نقطه شروع تا خاتمه عملیات تولیدی است. در این روش هزینه‌های تولید هر سفارش به طور مجزا از سایر سفارش‌ها جمع آوری و ثبت می‌شود. اسناد و مدارک مورد نیاز در این روش، برگ درخواست مواد از انبار، کارت ساعت کار، برگه ساعات کارکرد کارگران و کارت سفارش کار است.

5 – هزینه یابی مراحل تولید یا مرحله ای
بعضی از مؤسسات تولیدی دیگر که تولیدات آن‌ها برای آن‌که تکمیل شود مراحل مختلفی را طی می‌کند و محصولات آن‌ها به صورت انبوه و یکسان تولید می‌شود از روش‌های هزینه یابی مرحله ای استفاده می‌کنند. کارخانجات نساجی، مواد شیمیایی، صنایع نفت، کفش و موارد مشابه نمونه‌های این نوع مؤسسات هستند.

6 – هزینه یابی استاندارد
هزینه یابی استاندارد پیامد طبیعی کاربرد کنترل بودجه‌ای است. در کنترل بودجه ای نتایج واقعی عملیات یک دایره با نتایج برنامه ریزی شده مقایسه می‌شود، در حالی که در هزینه یابی استاندارد نتایج واقعی تولید و فروش یک محصول را با نتایج برنامه ریزی شده آن می‌سنجند. در روش هزینه یابی استاندارد، قیمت تمام شده پیش بینی و سپس عملکرد واقعی با آن مقایسه می‌گردد و علل این مغایرت مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.


یکی از اصلی ترین اهداف حسابداری صنعتی تفکیک درآمد و هزینه و محاسبات سود و زیان ناشی از آن‌ها است و حسابداری صنعتی در جهت کاهش هزینه‌ها به تحلیل عناصر تشکیل دهنده یک محصول می‌پردازد و اطلاعات دقیقی از هزینه‌های هر مرحله از تولید یک محصول به طور مشخص تعیین می‌کند. بدین ترتیب در صورتی که کالایی هنوز در خط تولید قرار نگرفته باشد، آنالیز تحلیلی خط تولید، مقایسه روند فعالیت و تمامی محاسبات حسابداری آن در قسمت‌های مختلف قابل محاسبه است. در نهایت امکان گزارش گیری سود و زیان را به تفکیک هر محصول فراهم می‌سازد که بر استراتژی تولید، نحوه برنامه ریزی و سیاست گذاری سازمان تاثیرگذار است.

 

 

دانلود سوالات شایستگی حسابداری صنعتی بخش خصوصی

 


کلمات کلیدی
سوالات حسابداری همواره بخش مهمی از سوالات اختصاصی برخی از آزمون های استخدامی بانک ها می باشد. که به دلیل مزایا و جایگاه شغلی مناسب متقاضیان بسیاری دارد. توانایی ... نمونه سوالات استخدامی شرکت های خصوصی ودانش بنیان رشته حسابداری با پاسخنامه: ... سوالات حسابداری صنعتی ... نمونه سوالات آزمون استخدام بخش خصوصی  از کاربرد‌های مهمی که حسابداری صنعتی دارد، می‌توان به ارزیابی در جهت ساخت کالاها به منظور کاهش هزینه‌ها و کنترل موجودی و تصمیم گیری دقیق در نحوه ... مجموعه ی دانلود نمونه سوالات حسابداری شرکت های خصوصی و دانش بنیان شامل بیش از 4000 عدد نمونه سوال تخصصی و عمومی می باشد. همچنین تعدادی جزوه در دروس تخصصی.. سوالات آزمون استخدامی بخش خصوصی ایران سوال عنوان بسته ای است که مختص سال 1401 تولید و خدمت داوطلبین ارائه شده است. این بسته کاملترین مجموعه سال ۱۴۰۰ می باشد چرا ... این بسته برای تمامی آزمون های استخدامی خصوصی که در دسته شغلی مالی، اداری و حقوقی قرار دارند، مفید می باشد. شما همینک می توانید این محصول را از فروشگاه ایران ... با توجه به اینکه درس حسابداری صنعتی ( حسابداری بها تمام شده ) یکی از مواد آزمون استخدامی رشته های شغلی همچون مامور تشخیص مالیات و فعالیت های مربوط به کارشناس ... منابع تخصصی ششمین آزمون استخدامی بخش خصوصی ویژه شرکت های صنعتی، ... دانلود نمونه سوالات استخدامی حسابداری مالیاتی با پاسخنامه تشریحی و کلیدی. سوالات امتحان درس حسابداری صنعتی رشته حسابداری بازرگانی شهریور 94 با پاسخ آن در این بخش برای دانلود ارائه شده است. برای دانلود سوالات امتحان درس حسابداری ... پاسخ 2 صحیح است. تسهیم ثانویه هزینه عبارتست از تسهیم دوایر خدماتی بین دوایر تولیدی. جزوه حسابداری صنعتی برای ازمون استخدامی.