دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی تحریر دفاتر قانونی بخش خصوصی

 

دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی تحریر دفاتر قانونی بخش خصوصی :

 

سوالات شایستگی تحریر دفاتر قانونی

 

 



 

شایستگی تحریر دفاتر قانونی

 

طبق قانون تجارت، تمامی بنگاه‌های اقتصادی (به غیر از کسبه جزء) می‌بایست کلیه رویداد‌های مالی خود را پس از ثبت اسناد، در محل مناسبی که قانون تعیین کرده است (ماده ۶ قانون تجارت) ثبت و نگهداری کنند، این دفاتر موسوم به “دفاتر قانونی حسابداری” می‌باشند.
هر واحد تجاری مشمول مالیات، می‌بایست رویداد های مالی خود را در دفاتر قانونی حسابداری ثبت و نگهداری کنند. حتی پس از صدور برگ تشخیص مالیات نیز بهتر است دفاتر نگهداری شوند.

دفاتر قانونی حسابداری به جز دفتر دارایی، بایستی توسط اداره ثبت، اوراق آن به ترتیب شماره‌گذاری و با مهر سربی وزارت دادگستری پلمپ شود.
در دفاتر قانونی حسابداری در صفحه اول و آخر با قید تاریخ کلیه مشخصات دفتر درج می‌شود.


اهمیت تحریر دفاتر قانونی حسابداری چیست
این دفاتر منعکس کننده‌ی وضعیت تمامی حساب‌های یک واحد تجاری می‌باشند و همچنین یک سند رسمی برای کاهش اشتباهات حسابداری به خصوص در زمینه عدم ثبت معاملات یا هرگونه اشتباه دیگر به حساب می‌آیند.
این دفاتر تمام جزییات یک حساب را از قبیل تاریخ، مقدار معامله، مانده بدهکار یا بستانکار و… را به طور واضح منعکس و در اختیار استفاده کننده از آن قرار می‌دهند. همچنین دفاتر قانونی به دلیل طبقه‌بندی عملیات به ترتیب تاریخ وقوع، دسترسی‌های بعدی به آن اطلاعات را آسان می‌کنند.

اشخاص مشمول تحریر دفاتر قانونی حسابداری
1- مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی ( مجموع اصلی و متمم) عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد که تا تاریخ دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد،هر کدام بیشتر از سی میلیارد ریال باشد.

2- مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ده برابر درآمد مشمول مالیات قطعی شده (قبل از کسر معافیت) طبق آخرین برگ مالیات قطعی (مجموع اصل و متمم) عملکرد سال ۱۳۹۱ و به بعد که تا تاریخ پایان دی ماه سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد . هر کدام بیشتر از مبلغ ده میلیارد و تا سی میلیارد ریال باشد.

3- مؤدیانی که در گروه اول و دوم قرار نمی گیرند جز گروه سوم محسوب می شوند.

دفتر قانونی حسابداری روزنامه دفتری است که کلیه عملیات و رویداد های مالی یک واحد تجاری با رعایت اصول و ضوابط مربوط به تنظیم دفاتر قانونی حسابداری ، موضوع قانون تجارت و همچنین رعایت اصول و استاندارد های حسابداری، در آن ثبت و نگهداری میشود.

بنگاه‌های اقتصادی می بایست پیش از ثبت رویداد های مالی، آن‌ها را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند و سپس به ترتیب تاریخ وقوع در دفر روزنامه ثبت نمایند.

انواع دفتر قانونی حسابداری روزنامه:
دفتر قانونی حسابداری روزنامه عمومی
دفتر قانونی حسابداری روزنامه اختصاصی:
دفتر روزنامه خرید
دفتر روزنامه پرداختهای نقدی
دفتر روزنامه فروش
دفتر روزنامه دریافتهای نقدی

دفتر قانونی حسابداری روزنامه باید دارای ستون های مناسب برای انتقال اسناد حسابداری به آن باشد. به طور معمول دفتر روزنامه دارای ستون های زیر است :
ردیف : در این قسمت شماره ی رویداد مورد نظر درج میشود.
تاریخ : در این ستون تاریخ وقوع رویداد مالی درحال ثبت نوشته میشود. تمامی رویداد های مالی در دفتر روزنامه باید به ترتیب تاریخ وقوع ثبت شوند.
شماره دفتر کل : در این ستون شماره صفحه ی از دفتر کل که این حساب در آن ثبت شده است نوشته میشود.
شرح : در این قسمت نام و عنوان حساب نوشته میشود.
بدهکارو بستانکار : در این قسمت با توجه به ماهیت حساب ، مبلغ آن در ستون بدهکار یا بستانکار نوشته میشود

نحوه ی ثبت رویداد های مالی در دفتر قانونی حسابداری روزنامه به شکلی است که نمیتوان به مانده ی نهائی هر حساب دسترسی پیدا کرد. به همین خاطر نمیتوان از دفتر روزنامه برای تهیه صورتهای مالی استفاده کرد.

از این رو مدیران واحد تجاری از دفتر دیگری به نام “دفتر قانونی حسابداری کل” استفاده میکنند. تمامی ثبت های دفتر قانونی حسابداری روزنامه باید به دفتر قانونی حسابداری کل منتقل شود. در دفتر کل برای هر حساب صفحه (صفحات) جداگانه در نظر گرفته میشود به طور مثال موجودی نقد و بانک از صفحه 1 الی …. ثبت میشود.

آشنایی با ظاهر و نحوه تحریر دفتر قانونی حسابداری کل
دفتر کل برای انتقال صحیح اطلاعات باید دارای ستون های مناسب به شرح زیر باشد:
تاریخ : در این قسمت تاریخی که رویداد مربوطه در آن ثبت شده است نوشته میشود.
شماره روزنامه : در این ستون شماره ردیفی که آن رویداد در دفتر روزنامه ثبت شده است نوشته میشود.
شرح : در این ستون عنوان حساب نوشته خواهد شد. به طور معمول حسابداران در این قسمت از عبارت ” طبق دفتر روزنامه ” استفاده میکنند.
بدهکار و بستانکار : در این قسمت مقدار رویداد مورد نظر با توجه به ماهیت آن نوشته میشود.
تشخیص : در این ستون مشخص میکنیم که مانده ی حساب تا این لحظه بدهکار است یا بستانکار. به این منظور از “بد” یا “بس” استفاده میشود.
مانده : در این قسمت مانده ی حساب نوشته میشود.
 

 

 

دانلود سوالات شایستگی تحریر دفاتر قانونی بخش خصوصی

 


کلمات کلیدی
این سوالات شامل اصل سوالات برگزار شده در آزمونهای استخدامی بخش خصوصی میباشد. بخش اصل سوالات شامل دفترچه سوالات شایستگی های ادوار گذشته بخش خصوصی برگزار شده ... فرمت فایلها : پی دی اف - PDF, قابلیت پرینت : دارد ; نوع سوالات : چهار گزینه ای, تعداد سوالات ادوار گذشته : 80 سوال ; تعداد شایستگی های شغلی : 4 شایستگی, پاسخنامه ... شایستگی. های شغلی مشاغل دسته شغلی مالی. ، اداری و حقوقی. کد شغل. نام شغل. رویکرد. شایستگی. 6025. کارآموز حسابداری. انتخابی. تحریر دفاتر قانونی. انتخابی.  2.چرا باید تو را استخدام کنیم؟ چیزی که مصاحبه‌شونده دوست دارد بداند: آیا شما حقیقتا بهترین گزینه استخدام هستید؟ مدیر منابع انسانی می‌خواهد مطمئن ...  به مناسبت آغاز ثبت‌نام سومین آزمون استخدام بخش خصوصی، «محمدحسین قمری» دبیر این آزمون با حضور در برنامه «زنده‌باد زندگی» شبکه دوم سیما به سوالات ... داوطلبان می‌توانند برای شرکت در این دوره از آزمون که در ۹ دسته شغلی و 232 عنوان شغلی برگزار می‌شود بر اساس تخصص، شایستگی، علاقه یا رشته ...   داوطلبان می‌توانند جهت شرکت در این دوره آزمون که در ۹ دسته شغلی و 221 عنوان برگزار می‌شود بر اساس تخصص، شایستگی، علاقه یا رشته دانشگاهی خود ... معمولا برای استخدام در هر شرکتی،ابتدا فرم درخواست کار که تقریبا در تمام شرکتها به یک شکل ثابت است به متقاضی می دهند تا تکمیل نماید.در این فصل در ادامه فصل. سوالات آزمون استخدامی کادر اداری قوه قضائیه – دفترچه اختصاصی متصدی ... ۲) اشخاص حقوقی به تکالیف خود درخصوص نحوه، تحریر و نگهداری دفاتر و ...