دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی تجزیه و تحلیل صورت های مالی بخش خصوصی

 

دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی تجزیه و تحلیل صورت های مالی بخش خصوصی :

 

سوالات شایستگی تجزیه و تحلیل صورت های مالی بخش خصوصی

 

 

 



 

شایستگی تجزیه و تحلیل صورت های مالی

 

تجزیه و تحلیل صورت های مالی می‌تواند به‌منظور ارزیابی عملکرد و پیش‌بینی آینده شرکت‌ها استفاده شود. برای نیل به این هدف رویکردهای مختلفی متصور است. برخی معتقدند که تجزیه و تحلیل‌ های افقی و عمودی صورت‌ های مالی روند ملموسی از وضعیت مالی یک شرکت را به تصویر می‌کشد و اطلاعات مناسبی در خصوص روند فعالیت‌های شرکت موردنظر را در اختیار قرار می‌دهد. رویکرد دیگر، بهره‌برداری از صورت‌ های مالی به‌منظور ارزیابی‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت وضعیت یک شرکت است که متناسب با هر نوع ارزیابی تمرکز بر بخش‌هایی از صورت های مالی اهمیت پیدا می‌کند و از این جهت می‌توان دسته‌بندی متفاوتی برای تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی قائل شد.

معرفی صورت های مالی و اجزای مهم آن
 تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی شرکت به رهبران کمک می‌کند فرصت‌ها و مشکلات مالی که شرکت با آن‌ها مواجه می‌شود را پیدا کنند. صورت های مالی نبض سلامت مالی شرکت هستند و با یادگیری روش‌های تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، مدیران می‌توانند بفهمند که آیا شرکت قادر به پرداخت هزینه‌ها، بدهی و یا افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه کسب‌وکار هست یا نه. تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی برای ارزیابی عملکرد مالی شرکت در طول زمان و شناسایی روندهای عملکرد و همچنین برای ارزیابی اوراق بهادار صاحبان سهام شرکت، ارزیابی خطرات مالی و انجام دقیق حساب‌ها قبل از ادغام و خرید مفید است. اجزای صورت‌های مالی عبارت‌اند از:
- صورت سود و زیان: عملکرد یک شرکت را در یک مقطع زمانی مشخص به ما نشان می‌دهد.
- ترازنامه: وضعیت دارایی‌ها و بدهی‌ها و سرمایهٔ شرکت را در یک دورهٔ زمانی معین به ما نشان می‌دهد.
- صورت گردش وجوه نقد: تغییرات وجه نقد را در یک مقطع زمانی مشخص به ما نشان می‌دهد.
- صورت مالی نهایی: منعکس‌کنندهٔ عملکرد مدیریت یک شرکت طی یک سال یا دورهٔ مالی و درواقع ویترین آن شرکت است.


مبنای تهیه صورت مالی استانداردهای حسابداری است که آن‌ها نیز به‌نوبهٔ خود بر مفاهیم نظری گزارشگری مالی استوار هستند. صورت مالی باید به‌گونه‌ای تهیه شود که وضعیت مالی و عملکرد مالی را شفاف و واضح نشان دهد. با توجه به موارد فوق درصورتی‌که صورت مالی مطابق با استانداردهای حسابداری تهیه شود، می‌تواند کمک زیادی به مدیریت واحد تجاری برای ارزیابی دقیق‌تر و تصمیم‌گیری صحیح‌تر داشته باشد. همراه صورت مالی، یادداشت‌های توضیحی هستند که جزو لاینفک آن می‌باشند.


روش های تجزیه و تحلیل صورت های مالی چیست؟
تجزیه و تحلیل افقی صورت های مالی
تجزیه و تحلیل افقی، مقایسه عملکرد کسب‌وکار، سازمان یا شرکت در طول زمان است. سرمایه‌گذاران از روندهای عملکرد برای پیش‌بینی عملکرد آینده استفاده می‌کنند. در تجزیه و تحلیل افقی می‌توان فهمید که چه تغییرات ساختاری در یک شرکت در طول زمان رخ داده است. در تجزیه و تحلیل افقی صورت‌های مالی، اطلاعات مالی دو یا چند سال شرکت مقایسه می‌شود. تحلیلگر ممکن است هنگام خواندن صفحات صورت‌های مالی اطلاعات مشابهی را پیدا کند.


تجزیه و تحلیل عمودی صورت های مالی
تجزیه و تحلیل عمودی، عملکرد شرکت را با یک عدد پایه مقایسه می‌کند. از این نظر، تحلیل عمودی مانند ارزیابی وضعیت موجود است. تجزیه و تحلیل نسبت رایج‌ترین شکل تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی است. در تجزیه و تحلیل نسبت، حساب‌های صورت‌های مالی مختلف باهم مقایسه می‌شود. به‌عنوان‌مثال، نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام، بدهی شرکت را با مجموع حقوق صاحبان سهام مقایسه می‌کند. این نسبت به‌صورت معکوس نشان می‌دهد که ارزش دارایی سرمایه‌گذاران پس از کسر تمام بدهی‌ها چقدر است؟

تجزیه و تحلیل نسبت صورت های مالی
تجزیه و تحلیل نسبت فقط به‌صورت افقی برای ترسیم روندهای درون شرکت استفاده نمی‌شود بلکه از آن می‌توان برای مقایسهٔ شرکت‌های مختلف استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال، یک شرکت کوچک و بزرگ را نمی‌توان بر اساس ارزش خالص دلاری مقایسه کرد و به‌جای آن از نسبت‌ها استفاده می‌شود. همهٔ سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان با دیدن اسناد تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی از آن‌ها برای سنجش عملکرد شرکت و کمک به پیش‌بینی عملکرد آینده و تصمیم‌گیری‌های مالی خود استفاده می‌کنند.
نسبت‌هایی که برای تجزیه و تحلیل عملکرد وضعیت حال و آتی یک شرکت استفاده قرار می‌شوند در سه گروه اصلی و یک گروه فرعی به شرح زیر طبقه‌بندی شده‌اند:
- نسبت‌های نقدینگی: توان شرکت‌ها را برای ایفای تعهدات کوتاه‌مدت نشان می‌دهد. این نسبت‌ها شامل مواردی مانند نسبت جاری، نسبت آنی و … می‌شوند.
- نسبت‌های فعالیت: نحوه به‌کارگیری اثربخش دارایی‌های تحت کنترل شرکت‌ها را نشان می‌دهد. این نسبت‌ها مواردی مانند نسبت گردش کل دارایی‌ها، نسبت ارزش ویژه به دارایی‌ها و.. می‌باشند.
- نسبت‌های سودآوری: خالص بازده درآمد فروش و دارایی‌ها را منعکس می‌کند. مواردی نظیر نسبت بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت بازده سرمایه‌گذاری‌ها، نسبت سود ناخالص به فروش و … در این گروه قرار دارند.

تجزیه و تحلیل روند صورت های مالی
تجزیه و تحلیل روند با سال اولی که شرکت کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کرده شروع می‌شود که سال پایه نامیده می‌شود. درصدهای سال پایه معادل ۱۰۰ درصد بوده و سال‌های دیگر با مقدار سال پایه سنجیده می‌شوند و به این طریق افزایش یا کاهش در درصدها را می‌توان به‌راحتی نشان داد. با استفاده از داده‌های سال قبل شرکت، تجزیه و تحلیل روند را می‌توان انجام داد و تغییرات درصدی در طول زمان در داده‌های انتخاب‌شده را مشاهده کرد. در این نوع تجزیه و تحلیل، تغییرات درصد چندین سال متوالی محاسبه می‌شوند.


مراحل تجزیه و تحلیل صورت‌ های مالی
به‌طورکلی شش مرحله برای تجزیه و تحلیل مؤثر صورت‌های مالی وجود دارد که در این قسمت این مراحل را با هم مرور خواهیم کرد
- ویژگی اقتصادی صنعت خود را شناسایی کنید
- استراتژی‌های شرکت را شناسایی کنید
- کیفیت صورت‌های مالی شرکت را ارزیابی کنید
- سودآوری و ریسک‌های اخیر را تحلیل کنید
- صورت‌های مالی پیش‌بینی‌شده را آماده کنید
- شرکت را ارزیابی کنید


 

 

 

دانلود سوالات شایستگی تجزیه و تحلیل صورت های مالی بخش خصوصی

 

 


کلمات کلیدی
در ادامه به ارائه سوالات استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان در دسته های ... نمونه سوالات مقاومت مصالح و تحلیل سازه ... سوالات آزمون استخدامی بخش خصوصی در این بسته می توانید تمامی بخش های مختلف اعم از نمونه سوال تخصصی و عمومی را بهمراه پاسخنامه کامل دریافت نمایید. مختصری در مورد شغل مدیر مالی و اداری : همانطور ... البته این ثبت و گزارش همراه با تجزیه و تفسیر و تحلیل، دسته بندی، خلاصه کردن و نتیجه گیری نیز خواهد بود. این دانش به ما کمک می‌کند که نتیجه فعالیت های مالی را ... در ادامه به ارائه سوالات استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان در دسته های شغلی آزمون پرداخته ایم. در هر بخش ریز محتویات و جزئیات مرتبط با دسته شغلی مورد ... سوالات استخدامی بخش خصوصی، شرکت های صنعتی، تجاری و فناور که توسط نشراستخدام ارائه و قابل دانلود می باشند، در هر عنوان شغلی شامل ۲ بخش مجزا از نمونه سوالات ... با توجه به برگزاری ششمین آزمون استخدامی بخش خصوصی و شرکت های صنعتی، تجاری و ... دانلود نمونه سوالات استخدامی تجزیه و تحلیل سیستمها و روشها. انجام تجزیه و تحلیل نسبتهای مالی واحدهای مختلف و بررسی گزارشهای مالی و روشن نمودن وضعیت مالی ... رسیدگی به حساب های بانکی مؤسسه و تهیه صورت مغایرت بانکی البته این ثبت و گزارش همراه با تجزیه و تفسیر و تحلیل، دسته بندی، خلاصه کردن و نتیجه گیری نیز خواهد بود. این دانش به ما کمک می‌کند که نتیجه فعالیت های مالی ...  برای مثال، صورتهای مالی می توانند از یک شرکت به شرکت دیگر بسیار متفاوت به نظر برسند، اما همه آنها اطلاعات یکسانی را نشان می دهند. ترازنامه بدهی ...