دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی بازاریابی ایمیل (Email marketing) بخش خصوصی
سوالات شایستگی بازاریابی ایمیل (Email marketing)
شایستگی بازاریابی ایمیل (Email marketing)
بازاریابی ایمیلی یا همان ایمیل مارکتینگ از سالیان پیش به عنوان یکی از اصلیترین روشهای تبلیغات و بازاریابی به کار گرفته میشود و در چند سال اخیر نیز تغییرات کوچکی در نحوه اجرای آن به وجود آمده است. در حقیقت، اصول و مبنای اجرای این سبک از بازاریابی ثابت است، اما برخی از شرکتهای فعال در این حوزه تلاش میکنند که تغییراتی به وجود بیاورند تا بتوانند توجه مخاطبان خود را جلب کرده و ابتدا آنها را به بازدید کننده و در نهایت به مشتری تبدیل کنند.
بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) به روشها و شیوههایی گفته میشود که از طریق ایمیل برای جذب ترافیک و بازدید کننده به کار گرفته میشود. در حقیقت، این روش بازاریابی به عنوان روش بازاریابی مستقیم شناخته میشود که در جریان آن به طور مستقیم از مخاطب خود میخواهیم که از کسبوکار ما بازدید کرده و از محصول و خدمات ما دیدن کند. نکته مهم در مورد استفاده از ایمیل مارکتینگ در این است که هیچ واسطهای در این روش وجود ندارد و ما به طور مستقیم با بازدید کنندهها یا مخاطبان خود در ارتباط هستیم. پس نحوه انجام بازاریابی در این روش بسیار مهم است و نیاز به رفتارها و برنامههای استراتژیک دارد.
چند مورد از سوالاتی که در رابطه با بازاریابی ایمیلی وجود دارد این است که:
نحوه انجام آن به چه صورت است؟
آیا همه میتوانند از این ابزار استفاده کنند؟
آیا روش خاصی برای بهره بردن از این ابزار وجود دارد؟
آیا نرخ بازگشت سرمایه (ROI) در روشهای پولی مناسب است؟
در مورد نحوه انجام کار، لازم است که فرد با ارسال ایمیل از طریق پنلهای مختلف آشنایی داشته باشند. معروفترین پنلهای ارسال پیام الکترونیکی در دنیا، پنلهای یاهو با عنوان ایمیل و پنل گوگل به عنوان جیمیل است. استفاده از هر دو ابزار شبیه به هم است و تقریباً تمامی گزینهها در آنها یکسان است. در واقع، در این پنلها، آدرس ایمیل شخصی گیرنده وارد میشود، متن تبلیغات نیز نوشته شده و به عنوان یک پیامک یا پیام الکترونیکی رایگان برای مخاطب ارسال میشود.
این روش در مورد ارسال ایمیلهای تکی به کار گرفته میشود. روشهای مختلفی در زمینه ارسال ایمیل انبوه نیز وجود دارد که با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی، بازاریابی ایمیلی را میتوانیم ارسال ایمیلهای تبلیغاتی با استفاده از این پنلها به تعداد زیادی از مخاطبان برای جلب توجه آنها تعریف کرد. البته روشهای دیگری نیز وجود دارد که در ادامه بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.
انواع ایمیل در بازاریابی ایمیلی
با یک جستجوی اینترنتی ساده به راحتی میتوانید وبسایت ها و منابع مختلفی بیابید که هر کدام از آنها انواع بازاریابی ایمیلی را به شکلی خاص معرفی میکنند. برخی از آنها یک فهرست 12 موردی و برخی نیز فهرستهای 16 موردی برای انواع آن، ارائه دادهاند که بیشتر آنها مواردی تکراری و حاشیهای هستند. با توجه به سابقه قبلی و همچنین تجربه خود در زمینه ایمیل مارکتینگ، انواع مختلف این روشها را در 6 گروه قرار دادهایم:
- ایمیلهای خبری یا خبرنامهها (Email Newsletters)
- ایمیلهای تبلیغاتی یا اسپانسری (Sponsorship Emails)
- ایمیلهای اختصاصی (Dedicated Emails)
- ایمیلهای Digest
- ایمیلهای تبادلی (Transnational Email)
- ایمیلهای پرورش مخاطب (Lead Nurturing Emails)
مزایای بازاریابی ایمیلی
قبل از اینکه بخواهیم نکتهای یا موردی درباره مزایای بازاریابی ایمیلی عنوان کنیم، سابقه ایمیل و تمایل شرکتهای دیگر به استفاده از این روش، خود موید مناسب بودن و تأثیرگذار بودن آن است. در واقع، همین که بعد از ظهور شبکههای اجتماعی مختلف در دنیا، هنوز هم از این روش بازاریابی استفاده میشود، یعنی طرفدار آن میدانند که این ابزار تا چه اندازه کار آمده است. تنها چند مورد از مزایای ایمیل مارکتینگ در زیر آورده شده است:
- نرخ بازگشت سرمایه چشمگیر
- تأثیر سریع و فوری
- وجود درصد بالایی از مخاطبان جهانی
- انتشار و ارسال آسان
- قابلیت اندازهگیری آسان
- افزایش میزان فروش و میزان درآمد
- امکان هدف گذاری برای پیامهای ارسالی
- امکان جذب مخاطبان جدید
- هزینه پایین
دانلود سوالات شایستگی بازاریابی ایمیل (Email marketing) بخش خصوصی