دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی اصول مدیریت بخش خصوصی

 

دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی اصول مدیریت بخش خصوصی :

 

سوالات شایستگی اصول مدیریت بخش خصوصی

 

 

 



 

شایستگی اصول مدیریت

 

اصول مدیریت چیست و وظایف پنجگانه مدیریت کدام  است؟
هر روزه شاهد بروز و ظهور کسب و کارهای زیادی با ابعاد مختلف و از صنابع گوناگون هستیم. مدیریت این کسب و کار ها اگر اصولی و بر مبنای علم و دانش مدیریت نباشد، طبیعتا عمر آن کسب و کار را کوتاه کرده و حتی ممکن است افول آن کسب و کار را به‌دنبال داشته باشد.
بهتر است به این نکته اشاره کنیم که مدیریت، تنها علم نیست؛ بلکه ترکیبی از دانش و هنر و مهارت است. حال که با اهمیت آگاهی از آشنایی با اصول مدیریت موفق آشنا شدیم، وظایف پنجگانه مدیریت را در این مقاله بررسی می‌کنیم.


مدیریت چیست و چه تعریفی دارد؟
مدیریت به‌معنیِ به‌عهده‌گرفتنِ مسئولیت کل یک سازمان یا بخش‌ِ تفکیک‌شده‌ای از سازمان است. اگر بخواهیم تعریف کامل‌تری از مدیریت ارائه دهیم، شاید بتوان به این تعریف بسنده کرد:
مدیریت عبارت است از هماهنگی و اداره وظایف برای رسیدن به یک هدف. بنابراین تعریف فعالیت‌های مدیریتی شامل تنظیم استراتژی سازمان و هماهنگی تلاش‌های کارکنان برای دستیابی به این اهداف از طریق استفاده از منابع موجود می‌باشد.

برای اینکه یک مدیر کارآمد باشید، باید مجموعه‌ای از مهارت‌ها ازجمله برنامه ریزی، ارتباطات، سازماندهی و رهبری را داشته باشید.

رهبری چیست؟
رهبری به‌معنای تاثیرگذاشتن روی دیگران، نفوذ در دل آن‌ها و همراه‌کردنِ آن‌ها با خود است؛ بنابراین شما زمانی در حال رهبری‌کردنِ دیگران هستید که آن‌ها به دل‌خواه خودشان از شما پیروی کنند و با شما همراه شوند.


اصول مدیریت چیست و وظایف پنجگانه مدیریت کدام است؟
با توجه به سخن مینتزبرگ که در ابتدای مقاله آورده شد، دانستنِ اصول مدیریت هم برای مدیران و هم برای رهبران بسیار اهمیت دارد. اصول پنجگانه مدیریت عبارت‌اند از:
* برنامه‌ریزی
* سازماندهی
* استخدام
* هدایت و فرماندهی
* کنترل


1- برنامه ریزی
هر مدیری باید بتواند چشم‌اندازی از آیندۀ سازمان را ترسیم کرده و تصمیمات درستی برای رسیدن به چشم‌انداز سازمان بگیرد. درواقع برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیریِ مشخص‌شده برای چگونگی، چیستی و همچنین زمان انجام کارهاست. برنامه ریزی در سازمان انواع مختلفی دارد؛ یکی از پرکاربردترین انواع آن برنامه ریزی استراتژیک یا راهبردی است. یکی دیگر از انواع برنامه ریزی، برنامه ریزی تعاملی است که مزایای بیشتری نسبت به برنامه ریزی راهبردی دارد.

2- سازماندهی
سازماندهی به‌عنوان دومین قسمت از اصول پنجگانه مدیریت شامل فعالیت‌هایی شامل جمع‌آوریِ منابع فیزیکی، مالی و انسانی و ایجاد روابطی سازنده در میان آن‌هاست. این کار با هدف دستیابی به اهداف سازمان صورت می‌گیرد.
سازماندهی به‌عنوان یک فرایند شامل گام‌های زیر است.
• شناساییِ فعالیت‌ها
• طبقه‌بندی و گروه‌بندیِ فعالیت‌ها
• تخصیصِ وظایف
• تفویض اختیارات و ایجاد مسئولیت در کارکنان
• ایجاد تناسب میان قدرت و روابط

3- جذب نیروهای جدید
استخدام به‌عنوان یکی دیگر از اصول پنج‌گانۀ مدیریت شاید دقیق‌تر بتوان گفت که جزو وظایف مدیر منابع انسانی است و با هدف ایجاد ساختاری برای سازمان و حفظ این ساختار انجام می‌شود. هدف اصلی استخدام، قراردادنِ شخصی مناسب برای انجام مسئولیتی مرتبط و مناسب است.
در حالت عمومی استخدام شامل گام‌های زیر است:
* برنامه‌ریزی برای نیروی انسانی ( ارزیابی و تخمین توانایی نیروی انسانی و انتخاب گزینه‌های مناسب برای قرارگرفتن در جایگاه‌های صحیح)
* انتخاب عضو برای هدفی مشخص و تخصیص وظایف به او
* آموزش و توسعۀ نیروی جذب‌شده
* تعیین حقوق و پاداش برای نیروی جذب‌شده
* ارزیابی عملکرد نیروی جذب‌شده
* ارتقای درجۀ فرد استخدام‌شده

4- هدایت و فرماندهی در اصول مدیریت
هدف اصلی مدیریت از هدایت و فرماندهی، کارآمدترکردنِ فعالیت‌های یک تیم یا کل سازمان است که با هدف رسیدن به اهداف کلی سازمان انجام می‌شود. درواقع برنامه‌ریزی، سازماندهی و استخدام به‌عنوان پیش‌نیازهای سازمان برای رسیدن به اهداف سازمان هستند.
هدایت و رهبری جنبۀ غیرشخصیِ هر مدیریتی است که به‌صورت مستقیم با تأثیرگذاری، راهنمایی، نظارت و همچنین ایجاد انگیزه در کارمندان و اعضای تیم سروکار دارد. هدایت تیم عبارت است از: نظارت دقیق بر عملکرد هریک از بخش‌ها و ارتباطات آن‌ها باهم، چه در سطح فردی و چه در سطح سازمانی.

رهبری را می‌توان در چهار بخش زیر خلاصه کرد:
نظارت: در این بخش افراد ردۀ بالا عملکرد نیروهای زیردست خودشان را نظارت می‌کنند و درصورتی‌که به راهنمایی نیاز داشته باشند، آن‌ها را راهنمایی می‌کنند.
انگیزش: انگیزه‌ به‌معنای تشویق اعضا برای رشد و عملکرد بهتر در سازمان است. انگیزه‌بخشی می‌تواند به‌صورت مادی یا غیرمادی انجام شود. بعضی از روش‌های انگیزه‌بخشیِ غیرمادی در سازمان عبارت‌اند از: فراهم‌کردنِ شرایط رشد کارمندان، احترام به نظرات آن‌ها و… . 
رهبری: رهبری به‌معنای قرارگرفتن در کنار سایر اعضای تیم و هدایت آن‌ها به سبکی متفاوت با مدیریت و ریاست است.
ارتباطات: فرایند انتقال اطلاعات، تجربه و نظرات شخصی به شخص دیگر در داخل تیم است. ارتباطات باعث می شود تا اعضای تیم با درکی مشترک در سازمان عمل کنند.

5- کنترل
هر سازمانی معیارها و اهداف از پیش تعیین شده‌ای دارد. هدف مدیریت از کنترل، اصلاح انحرافات و بررسی میزان موفقیت سازمان است؛ موفقیتی که بر مبنای اهداف و استانداردهای سازمان، تعریف شده است.
در یک سیستم کارآمد می‌توان از طریق کنترل، انحرافات آینده را شناسایی و از وقوع آن‌ها پیشگیری کرد. درواقع کنترل مقایسه‌ای است بین آنچه هست و آنچه باید باشد.

 

دانلود سوالات شایستگی اصول مدیریت بخش خصوصی

 

 


کلمات کلیدی
امور اداری و دفتری و مدیریت امور اداری امروزه نشان دهنده شایستگی شغلی در هر ... همچنین در پنجمین آزمون استخدام بخش خصوصی سه نوع شایستگی شغلی وجود دارد . در ادامه به ارائه سوالات استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان در دسته های مختلف با ریز ... جزوه اصول و مبانی مدیریت ... نمونه سوالات آزمون استخدام بخش خصوصی بر اساس شایستگی های عمومی مشترک بین اکثر رشته های شغلی، بسته کامل ششمین آزمون استخدامی بخش خصوصی ویژه شرکت های صنعتی ، تجاری ، فناور و دانش ... سوالات آزمون استخدامی بخش خصوصی مجموعه ای است که ویژه سال 1398 تولید شده است و تمامی سوالات آن بهمراه پاسخنامه ارائه شده تا داوطلبین با خیال آسوده و ..... بخش اصل سوالات شامل دفترچه سوالات شایستگی های ادوار گذشته بخش خصوصی برگزار ... 15- اصل سوالات آزمون استخدامی ادوار گذشته شایستگی سیستم مدیریت یکپارچه IMS ... یکی از دسته های شغلی در آزمونهای استخدامی بخش خصوصی، دسته بازاریابی و فروش می ... 5- اصل سوالات آزمون استخدامی ادوار گذشته شایستگی مدیریت بازاریابی سال 1400 ... با توجه به عدم محدودیت مدرک و مقطع تحصیلی در آزمون مذکور و اولویت داشتن شایستگی های شغلی، تمام افرادی که به دنبال شغل مناسب و مورد علاقه خود هستند اعم از ... به مناسبت آغاز ثبت‌نام سومین آزمون استخدام بخش خصوصی، «محمدحسین قمری» دبیر این آزمون با حضور در برنامه «زنده‌باد زندگی» شبکه دوم سیما به سوالات ... برای هر یک از عناوین شغلی، مجموعه ای از سوالات با هدف ارزیابی شایستگی های شغلی تخصصی مورد نیاز در هر یک از مشاغل ثبت نامی داوطلبان، طراحی شده است. متقاضیان پس ... منابع آزمون استخدامی بخش خصوصی ۱۴۰۰ مواد آزمون استخدامی مواد ... برای هر یک از عناوین شغلی، مجموعه ای از سوالات با هدف ارزیابی شایستگی های ...