دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی اصول برنامه ریزی بخش خصوصی

 

دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی اصول برنامه ریزی بخش خصوصی :

 

سوالات شایستگی اصول برنامه ریزی بخش خصوصی

 

 

 



 

شایستگی اصول برنامه ریزی

 

اصول برنامه ریزی
عبارت برنامه‌ریزی آنقدر از کودکی برایمان گفته شده و در گوشمان تکرار شده که تصور می‌کنیم برنامه‌ریزی، درست مثل آب خوردن، کار آسانی است و هر کسی از عهده‌اش برمی‌آید، ولی برنامه‌ریزی هم مانند هر کار تخصصی دیگری، اصول و تکنیک‌های خودش را دارد. 11 مورد از اصول برنامه ریزی را در شکل زیر به صورت تیتروار نشان داده و در ادامه مقاله، هر کدام را به تفضیل مورد بررسی قرار می‌دهیم.

اصل اول برنامه ریزی) تعیین هدف کوتاه‌مدت و بلندمدت
اولین اصل از اصول برنامه ریزی را می‌توانیم به هدف گذاری اختصاص بدهیم. نکته مهمی که باید رعایت کنید، این است که حتما هم هدف کوتاه‌مدت برای خودتان تعریف کنید و هم هدف بلندمدت. اگر فقط به تعریف اهداف بلندمدت چند ماهه و چند ساله بسنده کنید، در مسیر تلاش برای محقق کردن آن‌ها، دچار فرسایش خواهید شد، ولی اگر این اهداف بلندمدت را به اهداف کوتاه‌مدت روزانه، هفتگی و ماهانه تقسیم کنید، با هر بار تحقق اهداف، حس خوبی پیدا خواهید کرد و تشویق خواهید شد تا راه را ادامه بدهید و عقب ننشینید.

اصل دوم برنامه‌ریزی) ارزیابی وضعیت فعلی
حال که هدفتان را مشخص کردید، وقتش رسیده تا یک ذره‌بین به دستتان بگیرید و شروع کنید به ارزیابی دقیق جایگاهی که هم‌اکنون در آن قرار دارید. با این کار، نقاط ضعف و قوتتان آشکار می‌شوند و تکلیفتان مشخص می‌شود که در مبدا سفر، کجا ایستاده‌اید، چه مسیری را باید طی کنید و با چه موانعی باید رو در رو شوید تا در نهایت، طعم خوش رسیدن به مقصد را تجربه کنید. 

اصل سوم برنامه‌ریزی) به اشتراک‌گذاری چشم‌انداز هدف با ذی‌نفعان
بعد از آن‌که توانستید یک تصویر روشن و شفاف از جایگاهی که ‌هم‌اکنون در آن قرار دارید، ترسیم کنید، یک چشم‌انداز از جایگاهی که بعد از رسیدن به هدف در آن قرار خواهید داشت، مشخص کنید؛ البته فراموش نکنید که اگر هدفی که دارید، به جز خودتان، زندگی افراد دیگر را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، در ترسیم چشم‌انداز، تک‌روی نکنید و افراد ذی‌نفع را نیز در این مساله شریک کنید.

اصل چهارم برنامه ریزی) اولویت‌بندی اهداف
منظور از اولویت‌بندی، این است که مشخص کنید کدام هدف‌ها برایتان مهم‌تر و سرنوشت‌سازتر هستند و کدام‌ها در رده‌های بعدی اهمیت قرار می‌گیرند. اولویت‌ها، مختص هر فرد هستند و بسته به بازه سنی و موقعیت زندگی، از شخصی به شخص دیگر متفاوت‌اند.

اصل پنجم برنامه ریزی) شناسایی موانع و فرصت‌های حیاتی
چشم‌هایتان را خوب باز کنید. به اطراف و به خودتان نگاهی دوباره بیندازید. در جاده محقق کردن چشم‌انداز مشترکتان، چه موانع و تهدیدهایی در کمین‌تان هستند؟ از خودتان سوال کنید: «چه چیزی باعث شده که تاکنون نتوانسته‌ام به آن چشم‌انداز ایده‌آلم برسم؟» «چه عاملی باعث شده تا به امروز، درجا بزنم و قدمی در راه برندارم؟» بعد از پاسخ دادن به این پرسش‌ها، رو کنید به فاکتورهایی که می‌توانند شما را به مقصد موفقیت رهنمون شوند و شما می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید تا موانع را یکی از پس دیگری، پشت سر بگذارید. «آن عناصر کلیدی، که اگر فراهم‌شان کنم، به هدفم خواهم رسید، چه مواردی هستند؟»

اصل ششم برنامه ریزی) یافتن نیروهای محرکه‌
منظورمان از نیروهای محرکه، همان جرقه‌هایی هستند که وقتی به هدفتان فکر می‌کنید، در ذهنتان روشن می‌شوند. همان‌ فانوس‌های دریایی که در کشتی مواج مسیر، وقتی با طوفان موانع دست و پنجه نرم می‌کنید، با نگاه کردن به آن‌ها انگیزه پیدا می‌کنید تا سختی‌ها را تاب بیاورید و خودتان را به ساحل برسانید. 

اصل هفتم برنامه ریزی) مکتوب کردن برنامه‌ریزی
نوشتن برنامه‌ریزی، از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی کتاب هم برایش نوشته‌اند. منظورمان کتاب بنویس تا اتفاق بیفتد از هنریت کلاوسر است. کلاوسر در کتابش توضیح می‌دهد که چطور می‌توان با نوشتن، نخستین قدم را برای رسیدن به اهداف برداریم. اساسا، مکتوب کردن فهرست برنامه‌های روزانه همراه با زمان انجام دادن هر کدام و تیک زدن کنار هر تسک بعد از به انجام رساندن آن، چنان لذتی دارد که هر کسی را پایبند می‌کند تا هر روز، قدم به قدم به برنامه‌اش عمل کرده و یک تیک بزرگ کنار هر کدام از وظایفش بزند. البته این فهرست برنامه‌ها می‌تواند هفتگی، ماهانه و سالانه هم باشد.

اصل هشتم برنامه‌ریزی) نظارت کردن بر روند پیشروی خودتان
با خودتان قرار بگذارید و در فواصل زمانی معین، مثلا هر روز یا هر هفته یک بار، کلاهتان را قاضی کنید و ببینید با خودتان چند چند هستید؛ آیا مطابق با انتظاراتتان پیش رفته‌اید یا هنوز جا دارد تا بهتر شوید؟

اصل نهم برنامه‌ریزی) تعیین پاداش و جریمه
به عنوان اصل نهم برنامه‌ریزی، خاطرنشان می‌کنیم اگر می‌خواهید حس مسئولیت‌پذیری را در خودتان تقویت کنید و نسبت به برنامه‌ای که تهیه کرده‌اید، متعهد بمانید، یکی از کارآمدترین ترفندها این است که برای خودتان پاداش و جریمه تعریف کنید. بعد از آن‌که طبق اصل قبلی، پیشرفتتان را مورد نظارت قرار دارید، سراغ این پاداش‌ها و جریمه‌ها بروید. اگر مطابق برنامه پیش رفته‌اید، با خرید یک هدیه برای خودتان، یا رفتن به یک سفر کوتاه یک‌روزه و یا هر روش دیگر، برای خودتان پاداش بدهید. حال اگر اوضاع چنگی به دل نمی‌زند و از برنامه عقب مانده‌اید، خودتان را جریمه کنید. این جریمه می‌تواند به شکل محروم کردن خودمان از تماشای برنامه تلویزیونی محبوبمان، یا واریز یک مبلغ مشخص به خیریه یا هر فعالیت دیگری باشد.

اصل دهم برنامه ریزی) انعطاف‌ به خرج دادن و تهیه  پلن «جایگزین»
بعضی افراد معتقدند برنامه‌ریزی کردن، مانند یک زنجیر دست و پایشان را می‌بندند و اجازه نمی‌دهد آزادی عمل داشته باشند. این یک باور اشتباه در مورد برنامه‌ریزی است و بیشتر در بین کسانی دیده می‌شود که قبل‌تر‌ها در برنامه‌ریزی‌هایشان، دچار یک خطای بزرگ شده‌اند و این خطا، آن بوده که عنصر انعطاف‌پذیری را در برنامه‌هایشان اعمال نکرده‌اند. پیشنهاد ما این است که چارچوب‌های سفت‌وسخت را کنار بگذارید، برنامه‌ای بنویسید که اگر تغییری در شرایط به وجود آمد، بتوانید متناسب با آن، برنامه را دچار تغییر کنید. برای موارد غیرمترقبه، استراتژی مناسبی را از قبل مشخص کنید و محض احتیاط، یک برنامه دوم یا پلن «جایگزین» داشته باشید.

اصل یازدهم برنامه‌ریزی) به دنبال بهتر شدن بودن و اجتناب از کمال‌گرایی
اگر سری به مقاله کمال‌ گرایی بزنید، مشاهده می‌کنید که کمال‌گرایی یک عارضه منفی است که افراد را گرفتار خودش می‌کند و اعتماد به نفس افراد را از آن‌ها می‌گیرد. ما انسان‌ هستیم نه آدم آهنی و ربات که همه کارها را طبق برنامه از پیش تعیین‌شده با چارچوب‌های سفت و سخت انجام می‌دهد. ما موجودات کامل و بی‌نقصی نیستیم؛ روزی ممکن است دچار بیماری شویم، روز دیگر احتمال دارد یک حادثه از پیش‌تعیین‌نشده در محیط کار روی دهد و هزاران مورد دیگر. قرار نیست برای همیشه، تمامی برنامه‌ریزی‌هایمان را سر موقع و به بهترین نحو به انجام برسانیم و به همین دلیل هم هست که در اصل قبلی عنوان کردیم باید عنصر انعطاف‌پذیری را در برنامه‌هایمان لحاظ کنیم. اگر روزی نتوانستید طبق برنامه‌های مکتوبتان پیش بروید، دلسرد نشوید و راه را نیمه رها نکنید. به جای این‌کار، تدبیری بی‌اندیشید که دفعه بعدی، بهتر بتوانید وضعیت را مدیریت کرده و به برنامه متعهد بمانید. از مسیر زندگی‌تان لذت ببرید و به پوسته دنبال بهتر شدن باشید نه کمال‌گرایی.
 


 

 

 

دانلود سوالات شایستگی اصول برنامه ریزی بخش خصوصی

 

 


کلمات کلیدی
شما داوطلبین گرامی برای موفقیت در آزمون استخدامی بخش خصوصی می توانید کاملاً هوشمندانه عمل کنید و با برنامه ریزی های دقیق به تقویت سطح دانش خود در زمینه‌ی آمادگی ...  دانلود بسته کامل نمونه سوالات استخدامی بخش خصوصی ویژه شرکت های صنعتی، تجاری ، فناور و دانش‌بنیان. بر اساس شایستگی های عمومی مشترک بین اکثر ... در ادامه به ارائه سوالات استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان در دسته های ... مبانی نظری برنامه ریزی شهری و منطقه ای ... سوالات آزمون استخدامی بخش خصوصی دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی اصول تعمیرات و نگه داری بخش خصوصی : سوالات شایستگی اصول تعمیرات ... 1- تعمیر و نگهداری برنامه ریزی شده در ادامه به ارائه سوالات استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان در دسته های شغلی آزمون پرداخته ایم. در هر بخش ریز محتویات و جزئیات مرتبط با دسته شغلی مورد نظرتان ... این سوالات شامل اصل سوالات برگزار شده در آزمونهای استخدامی بخش خصوصی میباشد. بخش اصل سوالات شامل دفترچه سوالات شایستگی های ادوار گذشته بخش خصوصی برگزار شده ... این سوالات شامل اصل سوالات برگزار شده در آزمونهای استخدامی بخش خصوصی میباشد. بخش اصل سوالات شامل دفترچه سوالات شایستگی های ادوار گذشته بخش خصوصی برگزار شده ...  مصاحبه آزمون استخدامی بخش خصوصی 1401 | سوالات و نکات مهم مصاحبه شفاهی و حضوری، زمان و تاریخ مصاحبه، مشاوره آزمون استخدامی و سوالات مصاحبه، ...  در بخش شایستگی های الزامی، سوالاتی به صورت دسته بندی شده برای هر عنوان شغلی، وجود دارد. فرد داوطلب بایستی به این سوالات براساس شایستگی هایی که ... حداقل زمان لازم برای پاسخگویی به سوالات هر شایستگی شغلی ۱۵ دقیقه است. ... خود برنامه‌ریزی کند و مدت زمان پاسخگویی به هر سوال را مدیریت کند.