دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی شایستگی ادبیات فارسی بخش خصوصی

 

دانلود رایگان سوالات استخدامی شایستگی ادبیات فارسی بخش خصوصی :

 

سوالات شایستگی ادبیات فارسی ویژه کارشناسی و ارائه خدمات

سوالات شایستگی ادبیات فارسی ویژه مالی، اداری و حقوقی

 

 



 

شایستگی ادبیات فارسی

 

ادبیات فارسی یا ‌ادبیات پارسی به ادبیاتی گفته می‌شود که به زبان فارسی نوشته یا بیان شده‌باشد. ادبیات فارسی تاریخی هزار و صد ساله دارد. شعر فارسی و نثر فارسی دو گونه اصلی در ادب فارسی هستند. برخی کتاب‌های کُهن در موضوعات غیرادبی مانند تاریخ، مناجات و علوم گوناگون نیز دارای ارزش ادبی هستند و با گذشت زمان در دسته آثار کلاسیک ادبیات فارسی قرار گرفته‌اند.

ادبیات فارسی ریشه در ادبیات باستانی ایران دارد که تحت تأثیر متون اوستایی در دوران ساسانی به زبان‌های پارسی میانه و پهلوی اشکانی پدید آمد. ادبیات فارسی نو نیز پس از اسلام و با الگوبرداری از ادبیات عربی در نظم و ریشه‌های دبیری و نویسندگی دوران ساسانی که ادبیات منثور عربی را ایجاد کرده بود در زمینه نثر متولد شد. ادبیات شفاهی فارسی نیز به همان سبک باستانی خود ادامه یافت.

ادبیات فارسی موضوعاتی مانند حماسه و روایات و اساطیر ایرانی و غیر ایرانی، مذهب و عرفان، روایت‌های عاشقانه، فلسفه و اخلاق و نظایر آن را در برمی‌گیرد. برپایه موضوع مورد کاربرد در یک آفریده ادبی فارسی آن را در گستره ادبیات حماسی، غنایی، تعلیمی یا نمایشی قرار می‌دهند.

ادبیات فارسی چهره‌های بین‌المللی شناخته شده‌ای دارد که بیشتر آن‌ها شاعران سده‌های میانه هستند. از این میان می‌توان به رودکی، فردوسی، نظامی گنجه‌ای، خیام، سعدی، مولانا و حافظ اشاره کرد. گوته بر این باور است ادبیات فارسی، یکی از چهار ارکان ادبیات بشر است.

ادبیات در ایران پیش از اسلام به سروده‌های اوستا در حدود ۱۰۰۰ سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. این سروده‌ها که بخشی از سنت شفاهی ایرانیان باستان بوده‌اند سینه به سینه منتقل شده و بعدها بخش‌های کتاب اوستا را در دوران ساسانی پدیدآوردند. اوزان باستانی شعر در ایران ضربی و هجایی بودند و به نظر می‌رسد این شیوه در زبان فارسی باستان نیز مورد استفاده بوده‌است. در دورهٔ اشکانیان ادبیات ایران تحت تأثیر نفوذ هلنیسم دچار دگرگونی شد. خنیاگران پارتی سرودهای محلّی را که تا پس از اسلام نام پهلوی نیز داشتند می‌خواندند و این گونه شعر با ابزارهای موسیقی همراه می‌شده‌است. با نفوذ فرهنگ مانوی در ممالک ایران و هنرگرایی آنان گونه‌ای ادبیات شعرگونه مانوی به زبان‌های پارتی، پارسی میانه و سغدی در ایران پدید آمد. در آثار به دست آمده از واحهٔ تورفان در کشور چین آثار فارسی زیادی کشف شده که به این گفتار بازمی‌گردند. در دوران ساسانیان نگارش بهبود یافت و آثار فقهی و دینی و داستانی زیادی به نگارش درآمد که برخی مانند درخت آسوریک، یادگار زریران (هردو از دورهٔ اشکانی)، کارنامه اردشیر بابکان و ماتیکان یوشت فریان دارای جنبه‌های ادبی نیز بودند. با فروپاشی شاهنشاهی ساسانی بسیاری از این متون از میان رفت و برخی نیز توسط زرتشتیان نجات یافت و بیشتر به هندوستان منتقل گردید که امروزه به ادبیات پهلوی شهرت دارند. خط مورد استفاده در دوران پیش از اسلام برای نگارش آثار ادبی خط پهلوی، خط مانوی و خط سغدی بوده‌است و برخی آثار هم به پازند نوشته شده و به دین دبیره بوده‌اند.

ادبیات کلاسیک فارسی در دوران نخست اسلام در ایران که تحت حاکمیت عرب‌های اموی و حکمرانان محلی آنان بود به صورت شفاهی آغاز به کار کرد. در این دوران نشانه‌هایی از علاقهٔ مردم به شعر کهن در برخی متون ثبت شده‌است که ترانهٔ کودکان بلخ و بصره نمونه‌هایی از آن است. به هرحال تحت تأثیر صنعت شعری عرب، گونه‌ای جدید از ادبیات در ایران پدید آمد که بیشتر مبتنی بر شعر بود. این شعر قالبی، گاهی در قالب‌های بومی عرب و گاهی در قالب‌های ساخته شده ایرانی سروده می‌شد.

در زمان بغتسما (۲۰۵–۲۵۹ ه‍.ق) شاعری به نام حنظله بادغیسی (ف. ۲۲۰) ظهور کرد. در عهد بغتسما محمد بن وصیف و فیروز مشرقی و ابوسلیک گرگانی به سرودن شعر پرداختند. پس از آن در دورهٔ حاکمیت عباسیان و فرمان یافتن کارگزاران ایران، عباسیان برای حکم راندن بر بخش‌هایی از سرزمین‌های ایران زبان فارسی دارای گونه‌هایی از شعر شد که بیشتر قطعه‌های دوبیتی بود. در دوره‌های بعدی این آثار با روی کار آمدن سامانیان گسترش یافت.

انواع ادبی:
- ادبیات حماسی
- ادبیات غنایی
- ادبیات تعلیمی
- ادبیات نمایشی
- ادبیات طنز

قالب‌های شعری:
مثنوی
قصیده
غزل
مسمط
مستزاد
ترجیع بند
ترکیب بند
قطعه
رباعی
دو بیتی
چهارپاره


سبک‌های شعر فارسی:
سبک خراسانی
سبک عراقی
سبک هندی
سبک بازگشت

درون‌مایه‌های ادبیات فارسی:
تاریخ و اساطیر
عرفان
موضوعات عاشقانه
مرثیه و مدیحه
اخلاق و معرفت
شرح حال نویسی
طنز و فکاهی
تذکره نویسی

ادبیات نوین ایران:
ادبیات داستانی
شعر نو
شعر سپید
ترانه و ادبیات موسیقایی
ادبیات کودک و نوجوان
 

 

 

 

دانلود سوالات شایستگی ادبیات فارسی ویژه کارشناسی و ارائه خدمات

دانلود سوالات شایستگی ادبیات فارسی ویژه مالی، اداری و حقوقی

 

 


کلمات کلیدی
 تعداد ۱۹۴۲ سوال درس ادبیات و دستور زبان فارسی با پاسخنامه کلیدی و تشریحی + جزوات خلاصه شده ویژه آزمون استخدامی بخش خصوصی. برای هر یک از عناوین شغلی، مجموعه ای از سوالات با هدف ارزیابی شایستگی های شغلی تخصصی مورد نیاز در هر یک از مشاغل ثبت نامی داوطلبان، طراحی شده است. متقاضیان پس ... سوالات استخدامی شرکت های خصوصی و دانش بنیان در این بخش قابل دانلود خواهد بود که سوالات ... سوالات زبان و ادبیات فارسی ۵۰۷۷ عدد; سوالات معارف اسلامی ۴۹۳ عدد ... در بخش شایستگی های الزامی، سوالاتی به صورت دسته بندی شده برای هر عنوان شغلی، وجود دارد. فرد داوطلب بایستی به این سوالات براساس شایستگی هایی که ... سوالات آزمون استخدامی بخش خصوصی / قسمت عمومی + پاسخنامه. سوال زبان انگلیسی ۱۷۳۰ عدد; سوال هوش و استعداد ۱۴۰۰ عدد; سوال زبان و ادبیات فارسی ... مهمترین نمونه سوالات زبان و ادبیات فارسی و آیین نگارش (با پاسخنامه) ... سوالات آزمون استخدامی بخش خصوصی (سوالات مهم آزمون 1399)› سوالات-آزمون-استخدامی-بخش-. دبیر آزمون استخدامی بخش خصوصی اعلام کرد که در بخش سوالات دانشی و علمی ... و آمار و زبان و ادبیات فارسی از مواد و و موضوع امتحانی آن می باشد. نمونه سوالات آزمون استخدامی بخش خصوصی را از این سایت دریافت کنید. ... و مبانی حقوق، ریاضی و آمار و زبان و ادبیات فارسی از دیگر مواد امتحانی آن می باشد.  به استحضار کلیه داوطلبان چهارمین آزمون استخدام بخش خصوصی می‌رساند در ... هر حوزه سوالات ارزیابی توانایی فرد در هر شایستگی شغلی ملاحظه گردد.