دانلود رایگان سوالات عمومی استخدامی حسابرسی:

خرید سوالات استخدامی حسابرسی با پاسخنامه


 آشنایی با حسابرسی:

 

حسابرس کیست؟
حسابرس وظیفه بررسی صحت اسناد مالی و حسابداری و انطباق آنها با اصول حسابداری و موارد قانونی را بر عهده دارد. حسابرسی و حسابداری شباهت های زیادی با هم دارند. در واقع حسابرسان کار حسابداران را بررسی و نتیجه کار خود را به هیأت مدیره ، سهامداران، بانک ها و سایر سازمان های نظارتی و قانونی، حسب مورد، گزارش می کنند

 

حسابرسی عبارت است از بازرسی جستجوگرانه کلیه مدارک و اسناد حسابداری به منظور کشف تقلب و اشتباه.

هدف و مفهوم حسابرسی، اظهارنظر نسبت به این موضوع است که آیا صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای حسابداری تهیه شده است یا خیر؛ اما هدف از آموزش علم و درس حسابرسی، تربیت افرادی است که ضمن آشنایی با دروس نظری، با سیستم‌های مالی و حسابداری صنعت، آشنا شوند. همچنین توانایی‌های لازم در تصمیم‌گیری صحیح و دقیق بر مبنای اطلاعات علمی و قابل اعتماد در بهینه‌سازی سیستم‌های گردش کار دستگاه مربوط را داشته و در انجام وظایف تعریف شده و همکاری موثر با کارشناسان مرتبط با این فن در مسائل برنامه‌ریزی بازرگانی و پیش بینی‌های مالی و اقتصادی شرکت، ایفای نقش نماید. تعریف حسابرسی و انواع آن، بسیار گسترده‌ است؛ در ادامه مقاله بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

 

آشنایی با انواع حسابرسی
اگر بخواهیم انواع حسابرسی را نام ببریم، ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که حسابرسی انواع گوناگونی دارد. حسابرسی صورت های مالی، حسابرسی رعایتی، حسابرسی عملیاتی، حسابرسی قانونی و حسابرسی داخلی از انواع حسابرسی هستند. در ادامه به معرفی و تحقیق در مورد حسابرسی و انواع آن می‌پردازیم:

1 – حسابرسی صورت‌های مالی
هدف اصلی این حسابرسی، اعتباردهی به صورت‌های مالی است. منظور از اعتباردهی، اظهار عقیده یا قضاوت شخص یا اشخاص مستقل و ذی‌صلاح نسبت به مطابقت تمامی جنبه‌های با اهمیت ادعاهای منعکس در صورت‌های مالی با معیارهای تعیین شده یعنی اصول حسابداری است.

2 – تعریف حسابرسی رعایت
حسابرسی رعایت چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم، مقصود از حسابرسی رعایت، تعیین میزان رعایت احکام، سیاست‌ها، پیمان‌ها، قوانین و مقررات دولتی و کنترل‌های داخلی توسط شرکت‌های مورد رسیدگی است. برای مثال، با حسابرسی رعایت شرکت‌ها می‌توانند تعیین میزان رعایت احکام و سیاست‌های داخلی توسط بخش‌های مختلف سازمان را از حسابرسان خود درخواست نمایند.

3 – حسابرسی عملیاتی
حسابرسی عملیاتی، عبارت است از بررسی بسامان فعالیت‌های سازمان یا بخش معینی از آن در ارتباط با اهداف تعیین شده. هدف اصلی حساب رسی عملیاتی، ارزیابی رعایتِ «صرفه اقتصادی» هنگام تهیه منابع و ارزیابی «کارآیی» عملیات هنگام استفاده از منابع و «اثربخشیِ» عملیات برای نیل به اهداف از قبل تعیین شده، تشخیص فرصت‌های بهبود عملیات و ارائه پیشنهادهای اصلاحی به مدیران سازمان‌ها است. ارزیابی صرفه اقتصادی، کارآیی و اثربخشی سیستم حسابداری کامپیوتری یک شرکت و ارائه پیشنهادهای اصلاحی، نمونه‌ای از حسابرسی عملیاتی است.

4- حسابرسی قانونی چیست
در سال‌های اخیر، دعوت از حسابرسان برای ارائه خدمات حسابرسی قانونی Forensic Audit به ویژه هنگام بروز اختلافات مالی، گسترش فزاینده‌ای یافته است. حسابرسی قانونی در واقع مشابه خدمت پزشکان در امر «پزشکی قانونی» است. برخی از مواردی که اجرای حسابرسی قانونی می‌تواند ضرورت یابد؛ به شرح زیر است: تقلب‌های تجاری یا کارکنان شرکت‌ها، خسارت‌های تجاری و اقتصادی، اختلاف بین سهامداران یا شرکا.

5 – حسابرسی داخلی
در تعریف حسابرسی داخلی، این فن یک فعالیت مستقل، اطمینان بخش واقع بینانه و مشاوره‌ای است که برای ارزش‌افزایی و بهبود عملیات سازمان طراحی شده‌ است. حسابرسی داخلی با فراهم ساختن رویکردی سیستماتیک و روش‌مند برای ارزیابی و بهبود اثربخشی فرآیندهای راهبری، مدیریت ریسک و کنترل، سازمان را در دستیابی به هدف‌هایش یاری می‌کند.

پروسه رسیدگی به به اسناد کارفرما و دفاتر قانونی شرکت‌هایی که در سازمان تامین اجتماعی، دارای پرونده بوده و کد کارگاهی دارند، توسط سازمان حسابرسی بیمه تامین اجتماعی را حسابرسی بیمه می‌گویند.

 

 

شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می شوند :
 

1 - حسابرسان داخلی : این گروه از حسابرسان، کارمند واحد مورد رسیدگی هستند، و در واقع رابط میان هیات مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیات مدیره ارائه می دهند. این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می کنند.

2- حسابرسان مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در موسسات حسابرسی مشغول کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکتها یا سازمانها با این موسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می کنند. در واقع حسابرسان مستقل رابط میان صاحبان شرکت و هیات مدیره شرکت می باشند.

3- حسابرسان دولتی
وظیفه‌ای که بر عهده‌ی حسابرس دولتی بوده عبارت است از رسیدگی یا بررسی معاملات و کنترل‌های یک موسسه دولتی به منظور اظهارنظر در این مورد که فعالیت‌های مالی واقتصادی طبق اصول متداول حسابداری دولتی در صورت‌ها وگزارش‌های انعکاس یافته است یا خیر.

 

 

مسئولیت ها و وظایف حسابرس:
√ بررسی حسابهای شرکت – به منظور تطبیق آنها با قوانین و مقررات مالی و اطمینان از صحت و درستی آنها
√ جمع آوری و تحلیل آمار و ارقام – به منظور کنترل هرچه بیشتر عملیات حسابداران و اطمینان از صحت گزارش های ارائه شده توسط تیم حسابداری
√ شناسایی مشخصات و ویژگی های کسب و کار – به منظور شناخت بیشتر شرکت و صنعت مورد فعالیت و در نتیجه افزایش کیفیت کار رسیدگی
√ ارزیابی سیستم های گزارش مالی شرکت – به منظور اطمینان از صحت عملکرد آنها
√ ایجاد ارتباط کاری مطلوب با مشتریان – به منظور تعامل بهتر با آنها و سهولت در دریافت اطلاعات و گزارشهای مورد نیاز
√ ارائه پیشنهادات به منظور پیشرفت و توسعه و ایجاد فرایندهای کنترلی داخلی برای جلوگیری از ایجاد خطا و مشکل و احیانا سوء استفاده مالی کارکنان
√ حسابرس داخلی نیز سیاستها، رویه ها و توان مالی شرکت را به منظور بهبود کارآیی آن ارزیابی و بررسی می کند.

 

معرفی انواع استانداردهای حسابرسی
 

حالا که با حسابرسی و تفاوت این حرفه با حسابداری آشنا شدید، باید بدانید که استاندارد های حسابرسی چیست؟ استانداردهای حسابرسی، معیاری برای سنجش کیفیّت کار حسابرسان است. انجمن حسابداران رسمی آمریکا برای نخستین بار در سال ۱۹۴۷، استانداردهای ده‌گانه حسابرسی را معرفی نمود. استانداردهای حسابرسی تاکنون جهت انطباق با تغییرات محیط حسابرسی، تعدیل و تغییر یافته‌اند. استاندارد های حسابرسی همراه با طبقه‌بندی آنها در سه گروه قرار می گیرند.

1- استانداردهای عمومی
2- استانداردهای عملیات (رسیدگی)
3- استانداردهای گزارشگری

 

1- استانداردهای عمومی گزارشگری

در این استاندارد حسابرسی، رسیدگی باید توسط شخص یا اشخاصی اجرا شود که دارای صلاحیت و آموزش فنی کافی به عنوان حسابرس باشند.
حسابرس یا حسابرسان باید استقلال رأی خود را در تمام موارد مربوط به حسابرسی حفظ کنند.
در رسیدگی و تهیه گزارش باید مراقبت حرفه‌ای لازم به عمل آید.

 

2- استانداردهای عملیات (رسیدگی)
عملیات حسابرسی باید به میزان کافی برنامه‌ریزی شود و در صورت وجود کارکنان، بر کار آنان به گونه‌ای مناسب نظارت شود.
برای برنامه‌ریزی حساب رسی و تعیین نوع، زمان و میزان آزمون‌ها باید شناختی کافی از ساختار کنترل داخلی کسب گردد.
شواهد کافی و مناسب باید از راه بازرسی، مشاهده، پرس و جو و دریافت تأییدیه کسب شود تا مبنایی معقول برای اظهارنظر نسبت به صورت‌های مالی مورد رسیدگی باشد.

 

3- استانداردهای گزارشگری
گزارش باید تصریح کند که صورت‌های مالی، طبق اصول حسابداری تهیه شده‌است یا خیر.
گزارش باید شرایطی را مشخص سازد که در آن چنین اصولی در دوره جاری نسبت به دوره قبل، به‌طور یکنواخت رعایت نشده‌است.
اطلاعات افشا شده در صورت‌های مالی به‌طور منطقی کافی تلقی می‌شود مگر آن که خلاف آن در گزارش بیان شود.
گزارش باید یا حاوی یک اظهارنظر درباره صورت‌های مالی به‌طور کلی، یا بیانگر این باشد که نظری نمی‌تواند اظهار شود. هنگامی که نظر کلی نتواند اظهار شود، دلایل آن باید بیان گردد. در تمام مواردی که نام حسابرس به نحوی با صورت‌های مالی ارتباط می‌یابد، گزارش باید به‌طور صریح بیانگر ویژگی هر گونه رسیدگی حسابرس و میزان مسئولیتی باشد که او بر عهده می‌گیرد.

 

البته مراجع حرفه‌ای هر کشوری تفسیرهایی بر انواع استانداردهای حسابرسی ده‌گانه می‌نویسند که به آن بیانیه‌های تفسیری استانداردهای حسابرسی گفته می‌شود. در کشور ما نیز سازمان حسابرسی طبق قانون تشکیل آن، مسئول تدوین این بیانیه‌ها است.

 

 

 


کلمات کلیدی:
دانلود سوالات استخدامی حسابرسی. ... کاربران عزیز این صفحه به منظور تجمیع سوالات تخصصی مربوط به حسابرسی شده است. به محض برگزاری آزمونهای جدید سوالات به همین ... آزمون استخدامی بانک ها، جزو آزمون مهم و اصلی جهت استخدام نیروی مورد نیاز در ردیف های شغلی مختلف در کلیه بانک های کشور می باشند. این آزمون های استخدامی شامل ...  دانلود اصل سوالات استخدامی رشته حسابداری - حسابرسی این صفحه آرشیوی از سوالات آزمون های استخدامی رشته حسابداری گرایش های (حسابرسی، حسابداری، ... سوالات عمومی و تخصصی آزمون استخدام سازمان حسابرسی (همراه با پاسخنامه و سوالات رایگان) آیا به دنبال اصل نمونه سوالات آزمون استخدامی سازمان حس ... جزوات و نمونه سوالات استخدامی حسابرسی - تست دانلود | دانلود سوالات استخدامی | مصاحبه استخدامی | جزوه استخدامی | نمونه سوالات استخدام با پاسخ - سوالات ... جزوه و نمونه سوالات درس حسابرسی با پاسخ - تست دانلود | دانلود سوالات استخدامی | مصاحبه استخدامی | جزوه استخدامی | نمونه سوالات استخدام با پاسخ - سوالات ... پکیج آموزشی نمونه سوالات استخدامی حسابرس دیوان محاسبات به گونه‌ای طراحی شده‌ است که مجموعه‌ای از سوالات پرتکرار در آزمون‌های گذشته استخدامی حسابرسی را از شما به ... — دانلود رایگان سوالات استخدامی سازمان حسابرسی سوالات عمومی رایگان ویژه آزمون استخدام مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی دانلود رایگان سوالات ...  در شغل حسابرسی معمولا شما به عنوان حسابرس صحت و کارآیی یک سند یا گزارش مالی را ارزیابی می کنید. اگر می خواهید شغلی در حوزه مالی داشته و از ... سوالات استخدامی سازمان حسابرسی را می توانید با محتویاتی کامل و جامع منابع استخدامی سازمان حسابرسی دریافت نمایید در سوالات سازمان حسابرسی از.