دانلود رایگان سوالات تخصصی استخدامی بهداشت مدارس:

خرید سوالات استخدامی بهداشت مدارس با پاسخنامه


 آشنایی با بهداشت مدارس:

 

در سال ۱۲۹۳ شمسی هیئتی از پزشکان ایرانی و اروپائی مقیم تهران تشکیلاتی  به نام مجلس الحفظ الصحه برای مراقبت از بهداشت عمومی به وجود آوردند . در اواخر همین سال دکتر علی اکبر خان (اعتماد السلطنه ) به سمت مفتش صلحی مدارس با حقوق ماهانه ۴۵ تومان منصوب شد . در سال ۱۳۰۴ شمسی صحیه مدارس به عنوان یک واحد مشخص به وزارت معارف معرفی شد  و وابسته به آن گردید . این واحد دارای قسمت های کحالی معاینات بهداشتی دانش آموزان و آموزش بهداشت بود . در سال ۱۳۱۵ شمسی صحیه مدارس به نام بهداری آموزشگاهها تغییر اسم یافت و در سال ۱۳۱۸ بهداری آموزشگاهها ضمیمه اداره کل دانشکده پزشکی و بیمارستانها گردید و در ۱۳۲۰ دوباره به عنوان دفتر کل بهداری آموزشگاهها به تشکیلات وزارت معارف پیوست و اما این دگرگونیهای اسمی چیزی بر محتوای  خدماتی اش نیفزود . چون از نیروی انسانی میان رده ای که بتواند پاسخگوی نیازهای بهداشتی دانش آموزان باشد تهی بود ، از این رو در سال ۱۳۵۰ برای پر کردن این خلاء و نیروی اجرایی ، مدارس عالی بهداشت تاسیس شد . در تهران و خراسان واصفهان و آذر بایجان شرقی و فارس ابتدا به صورت داوطلب و سپس از طریق کنکور با مقاطع تحصیلی فوق دیپلم دانشجو می پذیرفت و آموزش یافتگان که غالباً دختر بودند ، به عنوان مربی بهداشت و بعداً با تغییر نامهایی و نهایت با پیت سازمانی مراقب بهداشت در اداره ی کل بهداری آموزشگاهها که به اداره بهداشت مدارس تغییر نام یافته بود ، پذیرفت . تعداد این نیروی میان رده ای که غالباً پس از فراغت از تحصیل جذب وزارت آموزش و پرورش شده بودند در تمام مملکت به حدود هفت هزار نفر رسید . در اردیبهشت ۵۸ ، یعنی پس از چند ماهی پس از پیروزی انقلاب اسلامی همه آنها همراه با سایر پرسنل پزشکی و فنی اداره کل بهداشت مدارس از وزارت آموزش و پرورش جدا و با وزارت بهداری ادغام شد و در ارتباط با یک زنجیره مناسب خدماتی کار خود را شروع کرد . در سالهای ۵۸ تا ۶۳ این حرکت تازه با برنامه ریزی های مناسب و سنجیده تری که به وسیله صاحب نظران وزارت بهداری طراحی شده بود ، می رفت که به ثبات و ثمر نزدیک تر شود و بهداشت مدارس در قالب و شکل علمی و اصولی خود مقام و منزلتی پیدا کند . اما در این زمان ، یعنی در سال ۶۳ دوباره نوای تازه ای به دگرگون کردن این نظام نوپا و اسحکام نیافته نواخته شد و کارشناسان مسائل بهداشتی میگفتند : گسترش و ارتقای بهداشتی زیر پنج سال نسبت به خدمات بهداشتی دانش آموزان از اولویت بیشتری برخوردار است و از این نیروها باید در کلینیک های مادر و کودک استفاده شود و در حاشیه آن بهداشت مدارس نیز قسمتی از این برنامه می باشد . ولی طرح و تدوین این برنامه در جریان اجرا به دلایل مختلف دچار مشکل شد . از جمله عدم تمکین پرسنل اجرایی ، یعنی مراقبین بهداشت ، لذا در استانهای مختلف به صور گوناگون کلی یا نسبی به زور یا رغبت آنرا به مرحله اجرا در آوردند ولی عوارض دلسرد کننده و زیان بارش برای عاملان اجرا یعنی مراقبین بهداشت بیشتر از نتایج مفید آن برای برخورداران از خدمات بهداشتی بود و بالاخره در پایان سال ۱۳۶۹ اکثریت مراقبین بهداشت مدارس از مراکز بهداشتی به وزارت آموزش و پرورش مراجعت نمودند و از زنجیره سازمان یافته و مربوط بهداشتی درمانی که تقریباً با حلقه هایش هماهنگ شده بود ، خارج شدند .

 

هدف کلی
هدف کلی بهداشت مدارس اعتلای سطح سلامت دانش آموزان ، کارکنان مدارس و خانواده دانش آموزان از طریق افزایش سطح آگاهیهای بهداشتی ، ایجاد نگرش مطلوب ، تغییر رفتار و تسهیل دسترسی دانش آموزان به خدمات بهداشتی ، مشارکت نیروهای دانش آموزان ، کارکنان مدارس و اولیاء دانش آموزان است

سنین مدرسه زمان مناسبی برای تشویق دانش آموزان به عادات مفید و اصلاح عادات مضر می باشد

سرمایه گذاری جهت تأمین حفظ و ارتقای سلامت دانش آموزان از مهمترین وزیر بنایی ترین سیاستها ست و باید به آن پرداخت .

دانش آموز به عنوان فردی آسیب پذیر که سرمایه گذاری در امر بهداشت او تأثیر بسزایی در پیشرفت کشور دارد و از طرفی بهترین و موثرترین پیام آوران بهداشت برای خانواده است نیازمند توجه خاصی است .

مدرسه از نظر آموزش بهداشت نه تنها یک واحد آموزشی است بلکه محلی است که دانش آموزان در آن رشد میکنند تکامل می یابند و به یک مشاور صدیق بهداشتی در خانواده تبدیل می شوند تا نقش ارزنده خود را در تأمین و حفظ سلامت جامعه ایفا نمایند.

 

متصدیان این شغل تحت نظارت کلی انجام امور مربوط به خدمات بهداشتی مدارس نظیر: آموزش بهداشت، بهسازی محیط و خدمات بهداشتی و درمانی را در آموزشگاههای کشور عهده دار می باشند.

نمونه وظایف

آموزش بهداشت به دانش آموزان بصورت رسمی و غیررسمی.
کنترل رشد و نمو دانش آموزان.
مراقبت مستمر از بهداشت و ایمنی محیط مدرسه و ارسال گزارش به مراجع ذیربط.
بررسی وضع روانی و رفتاری دانش اموزان و تامین بهداشت مدرسه.
انجام کمکهای اولیه در موارد اورژانس.
تشکیل و اداره واحد بهداشت مدرسه.
همکاری با مسئولین در بیمه کردن دانش آموزان در برابر حوادث و پیشگیری امور مربوط به آن.
همکاری با مراکز بهداشتی در امور کنترل و پیشگیری از بیماریهای واگیر و غیرواگیر.
گزارش موارد بیماریهای واگیر و معرفی بیماران به مراکز درمانی.
کنترل بهداشت فردی دانش آموزان و جدا نمودن دانش آموزان بیمار.
آموزش بهداشت به اولیاء دانش آموزان و کارکنان مدرسه.
نظارت و کنترل نحوه تغذیه دانش آموزان و نظافت بوفه غذایی.

 

بازار کار
متقاضیان تصدی این شغل پس از فراغت از تحصیل می توانند در:

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی
مراکز بهداشتی و درمانی
(دبیرستانهای بهیاری و آموزشگاههای بهورزی) وزارت آموزش و پرورش
وزارت جهاد کشاورزی (دبیرستانهای کشاورزی)

اشتغال یابند.

شرایط احراز

دارا بودن گواهینامه پایان تحصیلات کامل متوسطه در یکی از رشته های کودکیاری، بهداشت محیط، بهیاری با رشته علوم تجربی و طی دوره آموزشی مربوط.
دارا بودن گواهینامه فوق دیپلم یا لیسانس در یکی از رشته های بهداشت مدارس، بهداشت خانواده، بهداشت محیط، بهداشت عمومی، تغذیه، مبارزه با بیماریها، پرستاری.

 

 

 

 


کلمات کلیدی:
اخبار استخدام مربی بهداشت در مدارس لینک های مفید و مرتبط مشاهده صفحه اصلی استخدام آموزش و پرورش اخبار لحظه به لحظه استخدام آموزش و پرورش جهت ... استخدام فرصت های شغلی گرایش بهداشت مدارس در مقطع کاردانی رشته پزشکی – استخدام با مدرک کاردانی ، رشته پزشکی ، شاخه تحصیلی بهداشت مدارس. استخدام مربی بهداشت مدرسه استخدام مدرس بهداشت استخدام رشته بهداشت مدارس استخدام مربی سلامت استخدام مدرس سلامت دبیر سلامت دبیر بهداشت اگهی استخدام مربی ... حمیدی گفت: برای جبران کمبود مراقبین بهداشت در مدارس درخواستمان این است که رشته بهداشت مدارس در دانشگاه فرهنگیان ایجاد شود. با معاونت آموزشی ... منابع ازمون استخدامی مربی بهداشت مدارس. تـــــــوجــــــه تـــــــــوجــــــه : برای دانلود اینجا کلیک کنید و اگر دانلود نشد اینجا کلیک کنید. آگهی جدید استخدام مربی بهداشت مدارس - کاردانی در سال 1401 به همراه متن دعوت به همکاری استخدامی مربی بهداشت مدارس - کاردانی و شرایط استخدام با مدرک دیپلم، ... آگهی‌های استخدام رشته بهداشت مدارس در فارس. ... استخدام کارشناس بهداشت حرفه ای و کارمند فروش با بیمه و بیمه تکمیلی در فارس · ماشین سازی آسیا کار باختر. استخدام رشته بهداشت مدارس در کرمان. فیلتر جستجو. کرمان · بهداشت مدارس. جنسیت. نوع قرارداد. جستجوی متنی. بهداشت مدارس کرمان. آزمون استخدامی مربی بهداشت مدارس -آزمون استخدامی-استخدام مربی بهداشت-آزمون مربی بهداشت-آموزش و پرورش-استخدام آموزش و پرورش. آموزش و پرورش در آزمون استخدامی خود که اردیبهشت 1401 برگزار می‌شود به ... مدرک لیسانس و فوق لیسانس بهداشت عمومی، بهداشت محیط، بهداشت مدارس، ... سوالات استخدامی دبیر مراقب سلامت اموزش و پرورش سال با soal azmon ir سوالات استخدامی دبیر مراقب سلامت اموز سوال استخدامی بهداشت مدارس سوال استخدامی د دفترچه ... ۷۵ صفحه جزوه تغذیه و بهداشت مواد غذایی · ۶۳ صفحه جزوه کلیات خدمات بهداشتی · ۳۵ صفحه جزوه آموزش بهداشت و ارتباطات · ۶۰ صفحه جزوه بهداشت مدارس · ۴۸ صفحه جزوه آخرین ... بسته نمونه سوالات استخدام مراقب سلامت مربی بهداشت آموزش و پرورش در قالب فایل PDF ... و بهداشت مدارس و آخرین دستورالعمل برنامه ایمن سازی کشوری و کمکهای اولیه. نمونه سوالات تخصصی آزمون استخدامی رشته بهداشت مدارس ... مناسب ازمونهای استخدامی تامین اجتماعی ، وزارت بهداشت ،علوم پزشکی ، دستگاه های اجرایی و … نمونه سوالات استخدامی آموزش و پرورش (مربی بهداشت - مراقب سلامت) ... خدمات بهداشتی و آموزش بهداشت و ارتباطات و تغذیه و بهداشت مواد غذایی و بهداشت مدارس و ... ج-پایگاه بهداشت شهری واحدی مستقر در شهر می باشد که زیر مجموعه مرکز بهداشتی درمانی شهری بوده که در حالت استاندارد جمعیتی معادل 12500 نفر را تحت پوشش قرار می دهد. این مجموعه شامل بیش از ۲۰۰ سوال تستی بهداشت مدارس (همراه با جواب) پرتکرار آزمون ها می باشد که توسط سایت پاژنگ گردآوری و ارائه شده است. قیمت این بسته سوالات ... بخش تخصصی : کلیات خدمات بهداشتی – آموزش بهداشت و ارتباطات – تغذیه و بهداشت مواد غذایی – بهداشت مدارس – آخرین دستورالعمل برنامه ایمن سازی کشوری در کمکهای ... شامل نمونه سوالات دروس عمومی و مشترک آزمون های مختلف استخدامی + اصل دفترچه سوالات 3 دوره قبلی آزمون آموزش و پرورش [عمومی] / ویژه آزمون آموزش و پرورش مربی ...