"سازمان ثبت احوال کشور" سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل از لحاظ اداری، مالی، و اجرایی و از حیث تشکیلاتی در دولت وابسته به وزارت کشور است.
این سازمان بصورت متمرکز اداره می شود و کلیه ادارات در سطح کشور تابع ستاد مرکزی بوده و آئین نامه ها و دستور العمل های مصوب ابلاغی را اجرا می نماید. به دلیل گستردگی وظایف قانونی، "سازمان ثبت احوال کشور" در اقصی نقاط کشور به ارائه خدمات مشغول بوده و پر مراجعه ترین سازمان دولتی است.
تاریخچه ثبت احوال به صورت یکپارچه و منسجم در جهان مربوط به قرن نوزدهم میلادی است، در ایران قانون ثبت احوال در جلسه مورخ 20 آذر ماه 1297 هجری شمسی هیات وزیران به تصویب رسید و با صدور اولین شناسنامه برای دختری به نام فاطمه ایرانی در تاریخ 3 دی ماه 1297 در تهران فعالیت خود را آغاز کرد و طی 10 سال در تمام استانها و شهرستانهای بزرگ دایر و فعال شد.
براساس قانون مصوب 20 خرداد 1307 "اداره کل احصائیه و سجل احوال" تابع وزارت کشور تاسیس و بطور مستقل شروع به کار نمود. بعد از آن نیز در سال 1319 با تصویب قانون جدید و تهیه و تدوین آئین نامه مربوطه نام قبلی به "اداره کل آمار و ثبت احوال" تغییر یافت.
در تیر ماه 1355 "سازمان ثبت احوال کشور" با شکل نوین و شرح وظائف معین به تصویب رسیده و آخرین اصلاحات در پاره ای از مواد آن در سال 1363 توسط مجلس شورای اسلامی به عمل آمده است.
ماموریت سازمان :
ثبت وقایع حیاتی
اتقان اسناد هویت و تابعیت ایرانیان
تولید و انتشار آمار انسانی و تحولات جمعیتی کشور
اهداف کلان سازمان
ساماندهی ثبت وقایع حیاتی و مهاجرت در کشور
اتقان اسناد سجلی و مدارک هویتی
استقرار نظام جامع شناسایی ایرانیان
تولید و انتشار آمار و اطلاعات جمعیتی ایرانیان
استقرار سازمان الکترونیک
ارتقاء مستمر کیفیت و کمیت نحوه ارائه خدمات
افزایش کارآیی و ارتقاء بهره وری سازمان
حساس سازی و ارتقاء آگاهیهای عمومی
اصلاح نظام بودجه ریزی سازمان با رویکرد تعریف و تامین منابع مورد نیاز
اهداف کیفی سازمان
اهداف کیفی سازمان
ثبت به موقع وقایع حیاتی با استفاده از ظرفیتهای قانونی
استقرارخدمات دولتی ثبت احوال در سراسر کشور
افزایش ضریب ایمنی اسناد و مدارک سجلی و هویتی
تکمیل و بهنگام سازی اطلاعات هویتی ایرانیان ( برقراری ارتباطات سببی و نسبی در پایگاه )
فراهم نمودن زمینه شناسایی الکترونیکی ایرانیان
تولید و انتشار آمار جمعیتی برای برنامه توسعه کشور
اطلاع رسانی الکترونیکی شیوه ارائه خدمات 30%
انعکاس فرآیندهای انجام کار و خدمات سازمان از طریق ابزارهای رسانه ای الکترونیکی
ارائه خدمات به کلیه ایرانیان بصورت الکترونیکی 20%
توسعه زیر ساخت فضای تبادل اطلاعات
استفاده از توانمندیهای بخش غیردولتی با رویکرد واگذاری امور تصدی گری
استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول
افــــزایش انگیزه شغلی کارکــــنان با تامین جـــایگاه و منزلت حرفه ای مناسب
ارتقاء سطح دانش فنی , علمی و مهارت های شغلی کارکنان
مناسب سازی و استاندارد سازی فضاهای فیزیکی , تجهیزات , ساختار و فرایند های انجام کار
پشتیبانی و حمایت از نوآوری, خلاقیت و استعدادهای فنی و پژوهشی
تقویت فضائل اخلاقی , وجدان کاری , روحیه کار و انضباط در سازمان
استقرار نظام مدیریت عملکرد مشتمل بر ارزیابی عملکرد سازمان , مدیریت و کارکنان
افزایش سطح اعتماد عمومی جامعه
تبیین حقوق و تکالیف جامعه و سازمان
مهندسی فرهنگ نامگذاری
تلاش لازم به منظور کاهش اتکای هزینه های جاری سازمان از بودجه عمومی کشور
پیش بینی بودجه سازمان براساس حجم فعالیتها و خدمات در چارچوب بودجه عملیاتی
اهتمام به نظم و انضباط مالی و بودجه ای و تعادل بین منابع و مصارف سازمان