دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون استخدامی دیوان محاسبات کشور

 

 

دانلود رایگان سوالات عمومی استخدامی دیوان محاسبات کشور :

 


 

خرید سوالات استخدامی دیوان محاسبات با جواب

 

 
 
 
 
 
 
 
 


 
آخرین اخبار استخدامی دیوان محاسبات کشور - 11 بهمن 1400:

 

دیوان محاسبات کشور در نظر دارد نیروی انسانی متخصص مورد نیاز خود را از طریق آزمون کتبی، مصاحبه تخصصی و گزینش به صورت پیمانی به شرح ذیل استخدام نماید؛ لذا متقاضیان سراسر کشور می‌بایست در مهلت مقرر، پس از مطالعه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون و تهیه مدارک مورد نیاز نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. 

 

 

 

> شرایط عمومی

 

 

1- داشتن تابعیت ایرانی.

2- التزام به دین مبین اسلام.

3- التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

4- عدم محکومیت به فساد اخلاقی، نداشتن سابقه محکومیت و سوء پیشینه کیفری که موجب محرومیت از حقوق اجتماعی شده باشد (با تایید مراجع ذیصلاح).

5- عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر و روان‌گردان‌ها.

6- دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم برای آقایان.
توضیح 1: کارت یا برگ معافیت موقت مورد پذیرش نیست و تاریخ ترخیص از خدمت وظیفه یا صدور کارت معافیت دائم قانونی، باید قبل از 1400/12/19 باشد.
توضیح 2: ادامه مراحل استخدامی دارندگان کارت معافیت پزشکی، در صورت توفیق در مراحل مربوط، پس از تایید پزشک معتمد بلامانع خواهد بود.

7- داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی لازم جهت انجام امور محوله با توجه به رشته شغلی انتخابی (طبق تایید مراجع پزشکی)

8- متقاضیان استخدام نباید مستخدم بازخرید سایر دستگاه‌های اجرایی باشند.

9- کارکنان رسمی و پیمانی دیوان محاسبات کشور به منظور تغییر محل جغرافیایی خدمت، حق شرکت در آزمون را ندارند.

 

> شرایط اختصاصی

 

1- دارا بودن مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر (ملاک تاریخ فارغ التحصیلی 1400/12/19 می‌باشد).
تبصره 1: رشته تحصیلی مقطع لیسانس افراد با مدرک تحصیلی فوق لیسانس می‌بایست یکی بوده و یا یکی از رشته‌های ذکر شده همان شغل در این فراخوان باشد.

2- داشتن حداکثر سن 30 سال تمام برای مقطع کارشناسی ( از تاریخ 70/12/19 به بعد)

3- داشتن حداکثر سن 33 سال تمام برای مقطع کارشناسی ارشد ( از تاریخ 67/12/19 به بعد)

4- داشتن حداکثر سن 35 سال تمام برای مقطع دکتری (از تاریخ 65/12/19 به بعد)

5- مدت خدمت سربازی به حداکثر سن اضافه می‌گردد.

6-گواهی فراغت از تحصیل متقاضیان، کارت مربوط به وضعیت نظام وظیفه و تائیدیه های مربوط به سهمیه های قانونی، می بایست حداکثر تا روز برگزاری آزمون آماده و صادر شده باشد و به همراه سایر تائیدیه ها در روز تطبیق مدارک ارائه شود.

 

 

> محل خدمت

 

محل خدمت براساس مشاغل مورد نیاز در جدول شماره 1 که در انتهای اطلاعیه لینک شده است، درج شده است.

 

 

> امتیازات و سهمیه های قانونی

 

سهمیه ایثارگران
1. بیست و پنج درصد (25%) از ظرفیت استخدامی به جانبازان و آزادگان فاقد شغل، همسر و فرزندان شهدا، همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر، همسر و فرزندان آزادگان با مدت اسارت یکسال و بالاتر، خواهر و برادر شهید به ترتیب نمره مکتسبه اختصاص می یابد.

2. پنج درصد (5%) از ظرفیت استخدامی به رزمندگان ( با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ها )، همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (25%) و فرزندان آزادگان کمتر از یکسال اسارت به ترتیب نمره مکتسبه اختصاص می‌یابد.

3. مرجع صدور تائیدیه معتبر برای ایثارگران (جانبازان و آزادگان و فرزندان و همسران آنها، همسر و خانواده شهدا) بنیاد شهید و امور ایثارگران و برای رزمندگان، معاونت نیروی انسانی هر یک از رده های نیروهای مسلح در مورد رزمندگان خود، معاونت نیروی انسانی بسیج مستضعفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد بسیجیان و نیروهای مردمی اعم از مستخدمین دولت و صاحبان مشاغل و صنوف آزاد و افراد فاقد شغل، معاونت توسعه و منابع انسانی وزرات جهاد کشاورزی در مورد جهادگران می باشند.

4. سهمیه استخدامی مربوط به مشمولین سهمیه 25 درصد ایثارگران در آگهی استخدام مشخص و از سهمیه سایر متقاضیان مجزا شده است. متقاضیان ایثارگر تائید شده مشمول این سهمیه، برای اعمال سهمیه مذکور صرفاً می بایست رشته شغلی– محل خدمت مشخص شده در سهمیه مذکور را انتخاب نمایند. 

5. ایثارگران متقاضی بهره مندی از سهمیه استخدامی حداقل 25 درصد موضوع ماده (21) قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران برای ثبت نام و بهره مندی از سهمیه مزبور، لازم است ابتدا اطلاعات خود را در سیستم سجایا (سیستم جامع اطلاعات یکپارچه ایثارگران) ثبت نموده و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تائید شود و در صورت عدم تائید بنیاد، مجاز به انتخاب رشته شغلی– محل خدمت مشخص شده سهمیه یاد شده نمی باشند.

6. مشمولین سهمیه 25 درصد ایثارگران، مجاز به بهره مندی از سهمیه استخدامی 5 درصد سایر ایثارگران نیستند. به عبارت دیگر هر متقاضی ایثارگر می‌تواند در صورت مشمول بودن، صرفاً یکی از سهمیه‌های مشخص شده براساس ضوابط مربوط را استفاده نماید. بنابراین مشمولین سهمیه 25 درصد ایثارگران، برای استفاده از سهمیه اختصاصی خود، صرفاً باید مشاغل مشخص شده برای آنان را در آگهی استخدامی انتخاب نمایند.

7. جانبازان، آزادگان، فرزندان شهدا، فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (25%) و بالاتر و فرزندان آزادگان یکسال اسارت و بالاتر از شرط حداکثر سن معاف می باشند.

8. سهمیه استخدامی مربوط به مشمولین سهمیه 5 درصد ایثارگران در آگهی استخدام مشخص و از سهمیه سایر متقاضیان مجزا گردیده است. متقاضیان ایثارگر تائید شده مشمول این سهمیه، برای اعمال سهمیه مذکور صرفاً می بایست رشته شغلی– محل خدمت مشخص شده در سهمیه مذکور را انتخاب نمایند. 

 

سهمیه معلولین عادی:
تا سقف سه درصد (3%) ظرفیت استخدامی به معلولان مشروط بر دارا بودن شرایط احراز شغل و برخورداری از توانایی جسمی متناسب با شغل مورد نظر به ترتیب نمره مکتسبه اختصاص می یابد (معلول عادی فردی است که دارای کارت سازمان بهزیستی باشد و توانایی انجام مشاغل مندرج در جدول شماره 1 «مندرج در ذیل این اطلاعیه» با تایید پزشک معتمد دیوان محاسبات کشور را داشته باشد).

 

 

> مراحل ثبت نام، برگزاری آزمون، اعلام نتایج و تطبیق مدارک

 

1- متقاضیان پس از مطالعه دقیق شرایط مندرج در این آگهی می توانند از روز دوشنبه مورخ 1400/11/11 تا ساعت 24 روز شنبه مورخ 1400/11/16 از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور در آزمون ثبت نام نمایند. 

2- متقاضیان لازم است به وسیله کارت‌های عضو شبکه بانکی شتاب که پرداخت الکترونیکی آن‌ها فعال می‌باشد، با مراجعه به درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور و پرداخت مبلغ 900.000 ریال نسبت به دریافت سریال ثبت‌نامی اقدام و سپس با مراجعه به بخش مربوطه در آزمون ثبت نام نمایند.

3- پس از ثبت نام و پرداخت هزینه، وجه واریزی مسترد نمی شود.

4- کارت شرکت در آزمون از روز دوشنبه مورخ 1400/12/16 برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور قرار خواهد گرفت. آزمون نیز در روز پنج شنبه مورخ 1400/12/19 با توجه به آمار ثبت‌نام کنندگان به صورت غیرمتمرکز و منطقه‌ای برگزار می شود. 

5- صدور کارت شرکت در آزمون به منزله تائید اطلاعات ارسالی از سوی متقاضیان نبوده و مدارک متقاضیان پس از اعلام قبولی اولیه در آزمون، توسط دیوان محاسبات کشور بررسی خواهد شد.

6- نتایج، کارنامه و فهرست پذیرفته شدگان در آزمون (سه برابر ظرفیت نهایی پذیرفته شده) تا 40 روز پس از برگزاری آزمون از طریق درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور اطلاع رسانی خواهد شد.

7- پذیرفته شدگان سه برابر ظرفیت پس از تطبیق مدارک و تکمیل پرونده، طی برنامه زمانی وارد فرآیند مصاحبه تخصصی خواهند شد.

 

 

> یادآوری ها

 

1- افرادی که کارمند شاغل سایر سازمان ها و دستگاه های دولتی هستند، می بایست پس از پذیرفته شدن حداکثر تا یک ماه نسبت به ارائه استعفا نامه خود به دیوان محاسبات کشور اقدام نمایند؛ در غیر این صورت از ادامه فرآیند استخدامی حذف می‌شوند.

2- سربازان امریه‌ای که خدمت سربازی را در دیوان محاسبات کشور به پایان رسانده باشند و کارکنان قراردادی و شرکتی دیوان در صورتی که حائز شرایط مندرج در اطلاعیه باشند می‌توانند در آزمون مربوط به رشته شغلی مورد تصدی شرکت نمایند. 

3- چنانچه در هر یک از مراحل استخدامی برای دیوان محاسبات کشور محرز شود متقاضی اقدام به ارائه اطلاعات خلاف واقع نموده، استخدام فرد باطل شده و متقاضی حق هیچگونه اعتراضی را نخواهد داشت.

4- پس از پذیرفته شدن و نهایی شدن مراحل استخدام، انتقال از استان محل قبولی به استان های دیگر به مدت 5 سال امکان پذیر نیست. 

5- در هر یک از رشته های شغلی امتحانی (مشخص شده در جدول شماره 1 در ذیل این اطلاعیه) صرفاً فارغ التحصیلان همان رشته، گرایش و مقطع می توانند شرکت نمایند و پذیرش دیگر رشته ها یا گرایش ها، مدارک معادل یا مقطع تحصیلی بالاتر یا پایین تر امکان پذیر نیست. 

6- قبولی در آزمون کتبی به هیچ وجه به منزله بکارگیری قطعی نمی باشد، بلکه قبولی نهایی پس از کسب حد نصاب نمره و پذیرش در آزمون کتبی، مصاحبه تخصصی، گزینش و انجام مراحل بعدی شامل معاینات پزشکی و اخذ عدم سوء پیشینه از مراکز ذیصلاح می-باشد. لازم به تاکید است گزینش نهایی از بین متقاضیان واجد شرایط انجام خواهد گرفت.

7- مواد آزمون عمومی و اختصاصی برای هریک از  عناوین شغلی برای اطلاع در جدول شماره 2 ذیل این اطلاعیه درج شده است.

 

 

> تقویم آزمون


شروع ثبت نام: از 11 بهمن 1400
مهلت ثبت نام: تا 16 بهمن 1400

دریافت کارت آزمون: 16 اسفند 1400
زمان برگزاری آزمون: 19 اسفند 1400

 

دانلود فایل رشته های شغلی- ظرفیت جذب در سهمیه های مختلف و مواد امتحانی (جدول شماره 1 و 2)

 


 
 
درباره مشاغل دیوان محاسبات کشور و آشنایی با این شغل :
 
 
آشنایی با دیوان
دیوان محاسبات کشور مؤسسه ای دولتی است که در امور مالی و اداری مستقل می باشد و زیرنظر مجلس شورای اسلامی بعنوان بازوی نظارتی آن عمل می نماید. این دیوان به کلیه حسابهای وزارتخانه، مؤسسات، شرکتهای دولتی و سایر دستگاههائی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد رسیدگی یا حسابرسی می‌نماید که هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد. دیوان محاسبات حسابها و اسناد و مدارک مربوطه را برابر قانون جمع‌آوری و گزارش تفریغ بودجه هر سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌نماید. دیوان محاسبات در اصطلاح حقوقی چنین تعریف شده است :
 
دیوان محاسبات دادگاهی است مالی که مأمور معاینه و تفکیک محاسبات اداره مالیه و تفریغ کلیه حسابداران خزانه بوده و نیز نظارت می‌کند که هزینه‌های معینه در بودجه از میزان معین شده تجاوز نکند و تغییر و تبدیل نیابد و هر وجهی در محل خود صرف شود و نیز مکلف است که در امر معاینه و تفکیک محاسبات ادارات دولتی و جمع‌آوری سند خرج محاسبات و صورت کلیه محاسبات مملکتی اقدام نماید.
 
با توجه به صراحت قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چگونگی ساختاری و مفهوم چنین تعریفی بطور صریح در اصول 54 و 55 قانون اساسی آمده است.
دیوان محاسبات کشور علاوه بر ستاد مرکزی مستقر در پایتخت ، در کلیه مراکز استانها نیز به موجب قانون تشکیلات استانی دارد.
 
 
 
اهداف ، وظایف و اختیارات دیوان محاسبات کشور:
مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مقررات جاری مربوط، اهداف دیوان محاسبات کشور عبارتند از :
الف- اعمال کنترل و نظارت مستمر مالی به منظور پاسداری از بیت‌المال.
 
ب - عدم تجاوز هرگونه هزینه از اعتبارات مصوب در بودجه کل کشور.
 
ج- مصرف هرگونه وجهی از بودجه کل کشور در محل مصرف قانونی تعیین شده.
 
د- کنترل عملیات و فعالیتهای مالی کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات شرکتهای دولتی و سایر دستگاههایی که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند.
 
هـ - بررسی و حسابرسی وجوه مصرف شده و درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار در ارتباط با سیاستهای مالی تعیین شده در بودجة مصوب با توجه به گزارش عملیاتی و محاسباتی مأخوذه از دستگاههای مربوطه
 
و- تهیه و تدوین گزارش تفریغ بودجه بانضمام نظرات خود و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی.
 
 
 
همچنین وظایف و اختیارات دیوان محاسبات کشور بر اساس مقررات جاری مربوط عبارتست از :
الف- حسابرسی یا رسیدگی کلیه حسابهای درآمد و هزینه و سایر دریافتها و پرداختها و نیز صورتهای مالی دستگاهها از نظر مطابقت با قوانین و مقررات مالی و سایر قوانین مربوط و ضوابط لازم‌الاجرا، اعم از وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکتهای دولتی و سایر واحدها که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می‌نمایند و هر گونه واحد اجرایی که بر طبق اصول 44 و 45 قانون اساسی مالکیت عمومی بر آنها مترتب است و یا واحدهایی که شمول مقررات عمومی در مورد آنها مستلزم ذکر نام است.
 
ب - بررسی وقوع عملیات مالی در دستگاهها به منظور اطمینان از حصول و ارسال صحیح و بموقع درآمد و یا انجام هزینه و سایر دریافتها و پرداختها
 
ج- رسیدگی به موجودی حساب اموال و دارائیهای دستگاهها
 
د- بررسی جهت اطمینان از برقراری روشها و دستورالعملهای مناسب مالی و کاربرد مؤثر آنها در جهت نیل به اهداف دستگاههای مورد رسیدگی
 
هـ - اعلام نظر در خصوص لزوم وجود مرجع کنترل کننده داخلی و یا عدم کفایت مرجع کنترل کننده موجود در دستگاههای مورد رسیدگی با توجه به گزارشات حسابرسی‌ها و رسیدگیهای انجام شده جهت حفظ حقوق بیت‌المال
 
و- رسیدگی به حساب کسری ابوابجمعی و تخلفات مالی و هرگونه اختلاف حساب مأمورین ذیربط دولتی در اجرای قوانین و مقررات مربوط
 
ز- اقدام در حفظ حقوق بیت‌المال در حدود قوانین و مقررات مالی
 
ح- تنظیم دادخواست علیه مسئول یا مسئولین خاطی از مقررات مالی و طرح در هیئت‌های مستشاری
 
ط- رسیدگی به مورد کسری ابوابجمعی مسئولین و طرح دادخواست علیه آنها و صدور آراء متناسب با موضوع مطروحه
 
ی- رسیدگی و انشاء رأی نسبت به :
 
1- عدم ارائه صورتهای مالی – حساب درآمد و هزینه- دفاتر قانونی و صورتحساب کسری و یا اسناد و مدارک در موعد مقرر به دیوان محاسبات کشور.
 
2- تهیه زائد بر اعتبار و یا عدم رعایت قوانین و مقررات مالی.
 
3- عدم واریز بموقع درآمد و سایر منابع تأمین اعتبار منظور در بودجه عمومی به حساب مربوط و همچنین عدم واریز وجوهی که به عنوان سپرده یا وجه‌الضمان و یا وثیقه و یا نظائر آنها دریافت می‌گردد.
 
4- عدم پرداخت به موقع تعهدات دولت که موجب ضرر و زیان به بیت‌المال می‌گردد.
 
5- سوء استفاده و غفلت و تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتی و یا هر خرج یا تصمیم نادرست که باعث اتلاف یا تضییع بیت‌المال شود.
 
6- گزارشهای حسابرسی و گواهی حسابهای صادره توسط دیوان محاسبات کشور.
 
7- پرونده‌های کسری ابوابجمعی مسئولین ذیربط.
 
8- ایجاد موانع و محظورات غیرقابل توجیه از ناحیه مسئولین ذیربط دستگاهها در قبال ممیزین و یا حسابرسها و سایر کارشناسان دیوان محاسبات کشور در جهت انجام وظایف آنان
 
9- پرداخت و دریافتهائی که خلاف قوانین موجود به دستور کتبی مقامات مسئول صورت گیرد.
 
10- تأیید و یا صدور رأی نسبت به گزارشات حسابرسان داخلی و خارجی شرکتها و مؤسسات و سازمانهای مربوط.
 
11- اعمال مجازات اداری متخلفین علاوه بر صدور رأی نسبت به ضرر و زیان وارده به بیت‌المال.
 
12- ارسال پرونده‌های مربوط به وقوع جرم به مراجع قضائی جهت تعقیب متهمین.
 
13- پرونده‌های مسئولین امر که بدون سوء نیت ضرری به بیت‌المال وارد کرده‌اند.
 
14- تخلفات ناشی از دستور رئیس جمهوری و معاون اول و وزراء و صدور حکم مبنی بر جبران ضرر وارده و اعلام گزارش نحوه تخلف به مجلس شورای اسلامی.
 
15- تعقیب جرائم عمومی از طریق مراجع قضائی
 
ک- اجراء آراء دیوان محاسبات کشور و اعلام گزارش موارد بلااجراء به مجلس شورای اسلامی
 
م- درخواست تأمین خواسته و یا محکوم به
 
ن- ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در انجام وظایف هیئت‌های مستشاری
 
س- صدور رأی در خصوص تفریغ بودجه و گزارش نهائی‌ آن
 
ع- حسابرسی و رسیدگی به حسابهای درآمد و هزینه، صورتهای مالی، اسناد و مدارک مربوط به دستگاهها
 
ف- تهیه دستورالعمل مربوط به مدت و نحوه نگهداری، حفظ اسناد دفاتر، صورت حسابهای مالی و مدارک مزبور که توسط دستگاهها به دیوان محاسبات کشور ارسال می‌شود و یا مدارکی که توسط دیوان محاسبات کشور تهیه می‌گردد بصورت عین و همچنین طرز تبدیل آنها به عکس یا فیلم و یا میکروفیلم و یا میکروفیش یا نظائر آن و همچنین طریقه محو اسناد و مدارک مزبور
 
ض- تعیین نحوه حفظ و نگهداری و بایگانی صورت حسابهای مالی و اسناد و مدارک مربوط در دستگاهها
 
ق- رسیدگی به موضوعاتی که حسب مورد از طرف مجلس شورای اسلامی ارجاع می‌شود.
 
ر- تحقیق و تفحص در کلیه امور مالی کشور
 
ش- عضویت در سازمانهای بین‌المللی مربوط نظیر سازمان بین‌المللی مؤسسات عالی حسابداری (اینتوسای) و سازمان آسیائی مؤسسات عالی حسابداری ( آسوسای )
 
 
 
آشنایی با دیوان محاسبات کشور
 
ایران > قانونگذاری - همشهری آنلاین:
دیوان‌ محاسبات‌ کشور طبق‌ اصول‌ ۱۰۱ تا ۱۰۳ قانون‌ اساسی‌ و متمم‌ آن‌در سالهای‌ ۱۲۵۸ و ۱۲۸۶ هجری‌ و شمسی موجودیت‌ پیدا کرده‌ و قانون‌ آن‌در دوره‌ دوم‌ ۲۳ صفر ۱۳۲۹ بتصویب‌ رسیده‌ است‌
ساختار دیوان‌ محاسبات‌ بنحوی‌ بوده‌ است‌ که‌ رئیس‌ آن‌ بطور فردی‌ و اعضاء محکمه‌ آن‌ بطور جمعی‌ ازطرف‌ مجلس‌ شورای‌ ملی‌ انتخاب‌ می‌شده‌اند. دیوان‌ محاسبات‌ در سال‌ ۱۳۰۲منحل‌ گردیده‌ و در سال‌ ۱۳۱۲ هجری‌ شمسی‌ مجددا تأسیس‌ گردید که‌ سه ‌شعبه‌ مستشاری‌ داشته‌ و رئیس‌ شعبه‌ اول‌ ریاست‌ دیوان‌ محاسبات‌ را نیز عهده دار بوده‌ وهر شعبه‌ تعداد‌ کافی‌ ممیز حساب‌ داشته‌ است‌.
 
در دیوان‌ محاسبات‌ یک‌ نفر مدعی‌ العموم‌ (دادستان‌) و به‌ تعداد‌ ‌کافی‌ وکیل‌عمومی‌ تعیین‌ شده‌ بوده‌ است‌. در این‌ زمان‌ دیوان‌ محاسبات‌ وابسته‌ به‌ وزارت‌ دارائی‌ بوده‌ است . وزیر مالیه‌ ۲۷ نفر را از میان‌ مستخدمین ‌رسمی‌ دولت‌ به‌ مجلس‌ شورای‌ ملی‌ پیشنهاد می‌نمود و مجلس‌ نیز از بین‌ آنان‌۱۸ نفر را انتخاب‌ می‌کرد وزیر مالیه‌ (۹) نفر آنها را به‌ ریاست‌ و عضویت ‌شعب‌ سه‌گانه‌ مستشاری‌ منصوب‌ نموده‌ و ۹ نفر دیگر عضو قائم‌ مقام‌ بوده‌ که ‌در صورت‌ فوت‌و استعفا یکی‌ از رؤسا یا اعضاء شعب‌ و یا اگر وزیرمالیه‌ تغییر یکی‌ از آنها را لازم‌ می‌ دانست‌ به‌ جانشینی‌ منصوب‌ میشده‌اند. انتخاب‌ اعضاء دیوان‌ از طرف‌ مجلس‌ هر سه‌ سال‌ یکبار تجدید میشد و اعضاءسابق‌ را میتوانستند مجددا انتخاب‌ کنند .
 
دادستان‌ دیوان‌ از طرف‌ وزیر مالیه‌ و بموجب‌ فرمان‌ شاه‌ تعیین‌ می‌شد و ممیزین‌ و اعضاء دفتری‌ دیوان‌ را وزیر مالیه‌ در حدود مقررات‌ استخدامی‌ انتخاب‌ می‌کرد. از سال‌ ۱۳۱۳ تا۱۳۵۲ یعنی‌ حدود۴۰سال‌ تغییری‌ درقانون‌ دیوان‌ محاسبات‌ ایجاد نشد‌ وکماکان‌ دیوان‌ محاسبات‌ زیر نظر وزارت‌ مالیه‌ اداره‌ می‌شده‌ است‌.
 
در سال‌ ۱۳۵۲ قانون‌ دیوان‌ محاسبات‌ مورد تجدید نظر کلی‌ قرار داده‌ شده‌ و وزیر دارائی‌ مکلف‌ بوده‌ ظرف‌ سه‌ ماه‌ پس‌ از افتتاح‌ هر دوره‌ قانونگذاری ‌مجلس‌ شورای‌ ملی‌ به‌ معرفی‌ مستشاران‌ و جانشین‌ آنها اقدام‌ و ۴۰ نفر از افراد واجد شرایط را به‌ مجلس‌ شورای‌ ملی‌ معرفی‌ نماید. کمیسیون‌ دارائی‌ و بودجه‌ مجلس‌ از بین‌ ۴۰ نفر ۱۵ نفر را بعنوان‌ مستشاران‌ عضو اصلی‌ و ۵ نفر را بعنوان‌ جانشین‌ یا عضو علی‌البدل‌ انتخاب‌ میکرد و ۱۵ نفر در ۵ شعبه‌ مستشاری‌ انجام‌ وظیفه‌ می‌نموده‌اند . رئیس‌ شعبه‌ اول‌ هیئت‌ مستشاری‌ رئیس‌کل‌ دیوان‌ محاسبات‌ بود که‌ با پیشنهاد وزیر دارائی‌ و فرمان‌ شاه‌ منصوب‌ می شد‌ و قائم‌ مقام‌ رئیس‌ کل‌ نیز به‌ پیشنهاد رئیس‌ کل‌ دیوان‌ و حکم‌ وزیر دارائی‌ انتصاب‌ می‌یافت‌.
 
دادستان‌ دیوان‌ از بین‌ مستخدمین‌ رسمی‌ واجد شرایط وزارت‌ دارائی‌ و ازطرف‌ وزیر دارائی‌ انتخاب‌ و منصوب‌ میشد که‌ ریاست‌ دادسرای‌ دیوان ‌محاسبات‌ را عهده‌دار بوده‌ و دادیاران‌ دادسرای‌ دیوان‌ محاسبات‌ نیز با پیشنهاد دادستان‌ و حکم‌ وزیر دارائی‌ منصوب‌ می‌گردیدند.
 
حاج‌ میرزاشمس‌ الدین‌ جلالی‌ - حسنعلی‌ کمال‌ هدایت‌ - نصراله‌ صبا -محمد مهدی‌ شاهرخ‌ - احمد ضرغام‌ پور - اسداله‌ اکرمی‌ - مهدی‌ شه‌ملکی‌ -عبدالولی‌ نور نعمت‌ الهی‌ - رؤسای‌ دیوان‌ محاسبات‌ از ۱۳۱۲ تا ۱۳۵۸بوده‌اند.
 
بعد از پیروزی‌ انقلاب‌ شکوهمند اسلامی‌ و در قانون‌ اساسی‌ جمهوری ‌اسلامی‌ ایران‌ مصوب‌ سال‌ ۱۳۵۸ مطابق‌ اصول‌ ۵۴ و ۵۵ ، دیوان‌ محاسبات‌کشور از وزارت‌ امور اقتصادی‌ و دارائی‌ منفک‌ و تحت‌ اداره‌ مستقیم‌ مجلس‌شورای‌ اسلامی‌ و بعنوان‌ سازمانی‌ مستقل‌ موجودیت‌ یافت‌. قانون‌ دیوان‌ محاسبات‌ کشور درسال‌ ۱۳۶۱ به‌ تصویب‌ رسیده‌ و بعدها اصلاحاتی‌ درآن‌ بعمل‌ آمده‌ است‌.
 
دیوان‌ محاسبات‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ مستقیما زیر نظر مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ است‌ و در امور مالی‌ و اداری‌ استقلال‌ دارد و اعتبار مورد نیاز آن‌ با پیشنهاد دیوان‌ و تایید کمیسیون‌ برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌ شورای ‌اسلامی‌ جداگانه‌ در لایحه‌ بودجه‌ کل‌ کشور منظور میشود. رئیس‌ و دادستان ‌دیوان‌ محاسبات‌ پس‌ از افتتاح‌ هر دوره‌ قانونگذاری‌ به‌ پیشنهاد کمیسیون‌ برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و تصویب‌ نمایندگان‌ مردم ‌انتخاب‌ می‌شوند.
 
مقر دیوان‌ محاسبات‌ کشور در تهران‌ بوده‌ و در مراکز استانها نیز ادارات کل مستقر میباشند. ۳ تا ۷ هیئت‌ مستشاری‌ و یک‌ محکمه‌ تجدید نظر و تعدادی‌ کافی‌ دادیار دادسرای‌ دیوان‌ از دیگر اعضاء دیوان‌ محاسبات‌ کشور هستند.
 
جهت‌ تعیین‌ اعضاء هیئت‌ مستشاری‌ رئیس ‌دیوان‌ محاسبات‌ به ازای هر هیئت مورد نیاز ۵ نفر افراد واجد شرایط را به‌ کمیسیون‌ برنامه، بودجه و محاسبات مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ معرفی‌ و کمیسیون‌ مزبور نیز به ازای هر هیئت ۳ نفر را بعنوان ‌اعضاء اصلی‌ و یک‌ نفر را بعنوان‌ عضو علی‌البدل‌ انتخاب‌ و به‌ دیوان‌ اعلام‌ می نماید و رؤسای‌ شعب‌ از طرف‌ رئیس‌ دیوان‌ محاسبات‌ تعیین‌ و منصوب‌ می‌گردند.
 
محکمه‌ تجدید نظر دارای‌ یک‌ شعبه‌ بوده‌ که‌ ریاست‌ آنرا حاکم‌ شرع‌ منتخب‌ رئیس‌ قوه‌ قضائیه‌ عهده‌ دار است‌ و دو نفر کارشناس‌ محکمه‌ توسط رئیس‌ دیوان‌ و از میان‌ مستشارانی‌ که‌ در صدور رأی‌ مورد تجدیدنظر شرکت ‌نداشته‌اند انتخاب‌ میشوند.
 
هیئت‌ عمومی‌ دیوان‌ محاسبات‌ کشور به‌ ریاست‌ رئیس‌ کل‌ دیوان‌ محاسبات‌ و با حضور دادستان‌ و حداقل‌ سه‌ چهارم‌ از مستشاران‌ اصلی‌ دیوان ‌محاسبات‌ کشور با دعوت‌ رئیس‌ دیوان‌ جهت‌ رسیدگی‌ به‌ مواردی که‌ در قانون‌ تصریح‌ شده‌ تشکیل‌ و تصمیمات‌ آن‌ با رأی‌ اکثریت‌ مطلق‌ حاضرین‌ معتبر است‌.
 
دیوان‌ محاسبات‌ کشور از نظر مقررات‌ استخدامی‌ تابع‌ آئین‌ نامه‌ خاصی ‌است‌ که‌ از طرف‌ دیوان‌ تهیه‌ و به‌ تصویب‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ رسیده‌ است‌. لازم‌ به‌ ذکر است مطابق‌ مصوبه ۱۷/۴/۱۳۵۸شورای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ایران‌ از تاریخ‌ تصویب‌، خدمت‌ مستشاران‌ دیوان‌ محاسبات‌ (قبلی‌) منقضی‌ اعلام‌ و وظایف‌ دیوان‌ محاسبات‌ تا تشکیل‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ و انتخاب‌ مستشاران‌ جدید به‌ هیأتی‌ مرکب‌ ازیک‌ رئیس‌ و دو نفر عضو که‌ از طرف‌ وزارت‌ امور اقتصادی‌ و دارائی‌ پیشنهاد و به‌ تصویب‌ هیئت‌ وزیران‌ رسیده‌ با تایید نهائی‌ شورای‌ انقلاب‌ واگذارگردید.
 
آقای‌ سیدمحمود روح‌ الامینی‌ به‌ سمت‌ رئیس‌ و آقایان‌ پرویز افشار و ذبیح‌اله‌ ممیززاده‌ به‌ سمت‌ اعضاء هیئت‌ مزبور در جلسه‌ مورخ ۱/۸/۱۳۵۸شورای‌ انقلاب‌ تصویب‌ و از سوی‌ وزیر امور اقتصادی‌ و دارائی‌ منصوب‌گردیدند.
 
از سال‌ ۱۳۶۱ تاکنون‌ با توجه‌ به‌ تصویب‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ در دوره‌اول‌ آقای‌ محمود پاکروان‌ (رئیس‌) و آقای‌ میر جواد عطاری‌ ابراهیم‌ زاده‌ (دادستان‌) و در دوره‌ دوم و سوم‌ آقای‌ ایرج‌ صفاتی‌ دزفولی‌ ( رئیس‌) و آقای‌احمد علیزاده‌ (دادستان‌) در دوره‌ چهارم آقای‌ علیرضا رخشنده‌رو (رئیس‌) وآقای‌ سید لطف‌ اله‌ اتابکی‌ (دادستان‌) و دوره‌ پنجم‌ و ششم مجلس‌ شورای‌ اسلامی‌ آقای‌ مهندس‌ سیدکاظم‌ میرولد ریاست‌ دیوان‌ محاسبات‌ را عهده‌دار شدندو آقایان‌ سید لطف‌ اله‌ اتابکی‌ و سید اصغر هندی به عنوان دادستان به ترتیب انجام‌ وظیفه‌ نمودند.
 
در دوره هفتم آقای رحیمی به عنوان (رئیس‌) وآقای امیری اصفهانی به عنوان (دادستان‌) انتخاب شدند و در دوره هشتم نیز آقای دکتر رحمانی فضلی به عنوان (رئیس) و آقای دکتر عربیان به عنوان (دادستان) انتخاب گردیده و مشغول انجام وظیفه می باشند.
 
 


 
 
 
 
 
 
 

کلمات کلیدی
استخدام دیوان محاسبات کشور در سال 94 | «ای استخدام» www.e-estekhdam.com/استخدام-دیوان-محاسبات-کشور/ Translate this page 45 mins ago - بدین وسیله به اطلاع کلیه داوطلبان متقاضی ثبت‌نام و شرکت در آزمون استخدامی دیوان محاسبات کشور در سال ۱۳۹۴ می‌رساند، که ثبت‌نام در این آزمون ... استخدام دیوان محاسبات کشور در سال 94 www.niroensani.ir/viewrooydadha.php?id=90254 Translate this page محتویات آگهی استخدامی پس از انتشار و اعلام آگهی استخدامی توسط دیوان محاسبات کشور از طریق جراید رسمی و کثیرالانتشار در سال 94 ، از طریق سامانه نیروی انسانی ... مرکز پژوهشها - قانون آیین نامه استخدامی دیوان محاسبات کشور rc.majlis.ir › سـامانه قوانین › قوانین و مقررات Translate this page قانون آیین نامه استخدامی دیوان محاسبات کشور. ‌قانون آیین‌نامه استخدامی دیوان محاسبات کشور ‌ماده 1 - امور استخدامی دیوان محاسبات کشور که از این پس در این قانون دیوان آگهی استخدام دیوان محاسبات کشور - که www.irannaz.com/news_detail_6250.html Translate this page دیوان محاسنمونه سوالات آزمونهای استخدامی دیوان محاسبات کشور - کارسه www.kar3.com/Exam?type=1&id=47 Translate this page نمونه سوالات آزمون های استخدامی . . برای تهیه نمونه سوالات آزمونهای برگزار شده مراحل زیر را انجام دهید: 1- فرم عضویت در سایت را تکمیل نموده: وارد سیستم شوید. 2- فایل ... منابع و نمونه سوالات آزمون استخدامی دیوان محاسبات کشور - مرجع ... www.madkala.ir › ... › دیوان محاسبات کشور Translate this page نام محصول : منابع و نمونه سوالات آزمون استخدامی دیوان محاسبات کشوری. مجموعه کامل دروس عمومی همراه با پاسخ نامه. تست های چهار گزینه ای آزمون های دوره های قبل + نکات ... سوالات و منابع استخدامی دیوان محاسبات کشوری www.madkala.ir › سوالات استخدامی Translate this page نام محصول : سوالات آزمون استخدامی دیوان محاسبات کشوری کارشناس حقوقی. 3,000 تومان موجود. خرید و دانلود این محصول مشاهده · سوالات آزمون استخدامی دیوان محاسبات ... زمان آزمون استخدام دیوان محاسبات کشور سال ۹۴ - تی نیوز tnews.ir/news/99EA41965549.html Translate this page 2 hours ago - زمان آزمون استخدام دیوان محاسبات کشور سال ۹۴. ... دانلود نمونه سوالات تخصصی دستگاههای اجرایی کشور · دانلود نمونه سوالات عمومی دستگاههای اجرایی ... نمونه سوالات مصاحبه استخدامی دیوان محاسبات | نمونه سوالات ... testdoni.ir/نمونه-سوالات-مصاحبه-استخدامی-دیوان.../287... Translate this page نمونه سوالات مصاحبه استخدامی دیوان محاسبات دانلود نمونه سوالات مصاحبه استخدامی دیوان محاسبات دانلود رایگان نمونه سوالات مصاحبه استخدامی دیوان محاسبات نمونه ... سوالات آزمون استخدامی دیوان محاسبات کشور www.sanjesh3.com/exam_oth.php?id=47 Translate this page 2, سوالات آزمون دیوان محاسبات کشور - آزمون عمومی و تخصصی - کارشناس رایانه - سخت افزار, 1388, 30,000 ریال, 924KB. 3, سوالات آزمون دیوان محاسبات کشور - آزمون ... سوالات استخدامی دیوان محاسبات دولتی - صفحه اصلی spn-fiction.martiknews.ir/.../سوالات+استخدامی+دیوان+م... Translate this page نمونه سوالات مصاحبه استخدامی دیوان محاسبات دانلود نمونه سوالات مصاحبه استخدامی دیوان محاسبات دانلود. نمونه سوالات مصاحبه استخدامی دیوان محاسبات دانلود نمونه سوالات ... استخدام دیوان محاسبات دارایی 94 | جستجو | دنیای اینترنت boxiaozui.com/.../استخدام+دیوان+محاسبات+دارایی+94.... Translate this page به قانون دیوان محاسبات کشور مصوب سال ۱۳۶۱)) برای تعیین صلاحیت حسابرسان مورد تایید دیوان محاسبات ... دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی دیوان عدابات کشور نیروی انسانی متخصص مورد نیاز خود را از طریق آزمون کتبی و مصاحبه تخصصی و گزینش به صورت پیمانی از بین افراد بومی و ساکن شهرهای م. قانون آیین نامه استخدامی دیوان محاسبات کشور www.vekalatonline.ir/laws/7649/ Translate this page ماده 1 - امور استخدامی دیوان محاسبات کشور که از این پس در این قانون دیوان ... ب - مستخدمین پیمانی که برای مدت معین و کار مشخص به استخدام دیوان محاسبات در می آیند. نتایج قبول شدگان آزمون استخدامی دیوان محاسبات کشور - بانکی banki.ir/.../9218-نتایج-قبول-شدگان-آزمون-استخدامی-د... Translate this page نتایج قبول شدگان آزمون استخدامی دیوان محاسبات کشور. 1 فائزه ظریفی فرزین کارشناس رایانه (نرم افزار) آذربایجان غربی 2 مجتبی حسین زاده ابوطالب کارشناس رایانه ... استخدام دیوان محاسبات کشور - بانکی banki.ir/ads/4271-استخدام-دیوان-محاسبات-کشور Translate this page دیوان محاسبات کشور با انتشار اطلاعیه ای از جذب تعدادی نیروی واجد شرایط خبر داده است. ... و مصاحبه تخصصی و گزینش از بین افراد