دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن
دانلود رایگان سوالات عمومی استخدامی بانک صنعت و معدن :
خرید سوالات استخدامی بانک صنعت و معدن با جواب
آشنایی با بانک صنعت و معدن :
تاریخچه و معرفی بانک صنعت و معدن
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، چهار بانک توسعهای در زمینه سرمایهگذاریهای صنعتی مشغول بودند .
1- بانک اعتبارات صنعتی که اولین بانک توسعه صنعتی در ایران است به موجب قانون برنامه عمرانی هفت ساله دوم کشور در سال 1335 باسرمایه اولیه 600 میلیون ریال و به منظور ایجاد و تقویت کارآفرینان بخش خصوصی تأسیس گردید . سهام اولیه این بانک تماماً به دولت تعلق داشت لیکن پس از حدود 20 سال فعالیت ، تصمیم گرفته شد که با فروش تدریجی سهام به بخش خصوصی موجبات غیردولتی شدن بانک مزبور فراهم گردد . در اواخر سال 1356 با فروش تدریجی حدود پنج درصد سهام به بخش خصوصی ، زمینه غیردولتی شدن بانک آغازگردید . این بانک در مدت 22 سال فعالیت خود 1107 فقره تسهیلات به مبلغ کل 7/86 میلیارد ریال به واحدهای تولیدی و خدماتی پرداخت نموده و در سرمایهگذاری 70 واحد تولیدی و خدماتی نیز به مبلغ 11 میلیارد ریال مشارکت حقوقی داشته است .
2- بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران ، دومین بانک توسعه صنعتی در سال 1338 که ضمناً اولین بانک توسعهای خصوصی در کشور به شمار میآمد ، با سرمایه 400 میلیون ریال به صورت شرکت سهامی عام تأسیس گردید . این بانک متعلق به بخش خصوصی بود و حدود 87 درصد سهام این بانک به افراد و مؤسسات ایرانی و13 درصد بقیه متعلق به 19 بانک و مؤسسه خارجی بود . از 19 بانک خارجی ، 6 بانک انگلیسی – 2 بانک فرانسوی – 4 بانک ژاپنی – 2 بانک آمریکایی – 2 بانک آلمانی – 1 بانک ایتالیایی و 2 بانک هلندی بودند . این بانک تا پایان سال 1356 قریب به 222 میلیارد ریال وام صنعتی و سرمایه در گردش برای ایجاد و توسعه صنایع ایران پرداخت کرده بود و در سرمایه 148 واحد تولیدی و خدماتی به مبلغ 2/49 میلیارد ریال مشارکت داشت.
3- بانک توسعه و سرمایهگذاری ایران ، سومین بانک توسعهای در سال 1352 با سرمایه 050ر1 میلیون ریال که پنجاه درصد آن پرداخت گردیده بود ، به صورت شرکت سهامی عام تأسیس گردید. حدود 82 درصد سهام این بانک به 3333 فرد و مؤسسه ایرانی و حدود 18 درصد باقی نیز به افراد و مؤسسات خارجی تعلق داشت . این بانک تا پایان سال 1356 جمعاً 165 فقره تسهیلات به مبلغ تقریبی 5/19 میلیارد ریال به صنایع کشور پرداخت کرد و در سرمایه سهامی 14 طرح تولیدی و خدماتی جمعاً به مبلغ 580 میلیون ریال مشارکت داشت .
4- شرکت سرمایهگذاری بانکهای ایران در سال 1355 با سرمایه اولیه 15 میلیارد ریال به صورت شرکت سهامی عام آغاز به فعالیت نمود . سهامداران این شرکت را 15 بانک ایرانی و 1600 سهامدار از افراد حقیقی و حقوقی تشکیل میدادند .
این شرکت تا پایان سال 1357 در 22 مؤسسه تولیدی و خدماتی ، مبلغی در حدود 5/2 میلیارد ریال سرمایهگذارینمود و سهام 22 مؤسسه تولیدی و خدماتی را به مبلغ یک میلیارد ریال خریداری نمود.
علاوه بر بانکهای توسعهای فوق که برای کمک به صنایع بزرگ و متوسط تشکیل شده بود ، کمکهای مالی برای ایجاد و توسعه واحدهای کوچک صنعتی از طریق صندوق ضمانت صنعتی پرداخت میگردید . این صندوق در سال 1339 با سرمایه انتقالی از صندوق مشترک ایران و آمریکا به مبلغ 138 میلیون ریال به صورت مؤسسه غیرتجاری عامالمنفعه برای کمک به صنایع کوچک ایجاد شده بود و سرمایه آن به تدریج به مبلغ 770 میلیون ریال افزایش یافته بود و کلاً متعلق به دولت بود .
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بانک صنعت ومعدن به موجب مصوبه مورخ 02/07/1358 مجمع عمومی بانکها ، با اجازه حاصل از ماده 17 لایحه قانونی اداره امور بانکها و از ادغام بانکهای اعتبارات صنعتی – توسعه صنعتی و معدنی ایران – توسعه و سرمایهگذاری ایران و شرکت سرمایهگذاری بانکهای ایرانی – صندوق ضمانت صنعتی و صندوق معادن تشکیل گردید . به استناد صورتجلسه مورخ 31/03/1362 مجمع عمومی بانکها ، موضوع ادغام صندوق ضمانت صنعتی و شرکت صندوق معادن در بانک صنعت ومعدن منتفی اعلام و اساسنامه بانک باتوجه به سرمایه واحدهای فوقالذکر اصلاح گردید . به موجب بند یک مصوبه مجمع عمومی فوقالعاده بانک مورخ 21/01/1367 ، صندوق ضمانت صنعتی از تاریخ مصوبه ، با کلیه اموال و دارائیهای در بانک صنعت ومعدن ادغام گردید .
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، چهار بانک توسعهای در زمینه سرمایهگذاریهای صنعتی مشغول بودند .
1- بانک اعتبارات صنعتی که اولین بانک توسعه صنعتی در ایران است به موجب قانون برنامه عمرانی هفت ساله دوم کشور در سال 1335 باسرمایه اولیه 600 میلیون ریال و به منظور ایجاد و تقویت کارآفرینان بخش خصوصی تأسیس گردید . سهام اولیه این بانک تماماً به دولت تعلق داشت لیکن پس از حدود 20 سال فعالیت ، تصمیم گرفته شد که با فروش تدریجی سهام به بخش خصوصی موجبات غیردولتی شدن بانک مزبور فراهم گردد . در اواخر سال 1356 با فروش تدریجی حدود پنج درصد سهام به بخش خصوصی ، زمینه غیردولتی شدن بانک آغازگردید . این بانک در مدت 22 سال فعالیت خود 1107 فقره تسهیلات به مبلغ کل 7/86 میلیارد ریال به واحدهای تولیدی و خدماتی پرداخت نموده و در سرمایهگذاری 70 واحد تولیدی و خدماتی نیز به مبلغ 11 میلیارد ریال مشارکت حقوقی داشته است .
2- بانک توسعه صنعتی و معدنی ایران ، دومین بانک توسعه صنعتی در سال 1338 که ضمناً اولین بانک توسعهای خصوصی در کشور به شمار میآمد ، با سرمایه 400 میلیون ریال به صورت شرکت سهامی عام تأسیس گردید . این بانک متعلق به بخش خصوصی بود و حدود 87 درصد سهام این بانک به افراد و مؤسسات ایرانی و13 درصد بقیه متعلق به 19 بانک و مؤسسه خارجی بود . از 19 بانک خارجی ، 6 بانک انگلیسی – 2 بانک فرانسوی – 4 بانک ژاپنی – 2 بانک آمریکایی – 2 بانک آلمانی – 1 بانک ایتالیایی و 2 بانک هلندی بودند . این بانک تا پایان سال 1356 قریب به 222 میلیارد ریال وام صنعتی و سرمایه در گردش برای ایجاد و توسعه صنایع ایران پرداخت کرده بود و در سرمایه 148 واحد تولیدی و خدماتی به مبلغ 2/49 میلیارد ریال مشارکت داشت.
3- بانک توسعه و سرمایهگذاری ایران ، سومین بانک توسعهای در سال 1352 با سرمایه 050ر1 میلیون ریال که پنجاه درصد آن پرداخت گردیده بود ، به صورت شرکت سهامی عام تأسیس گردید. حدود 82 درصد سهام این بانک به 3333 فرد و مؤسسه ایرانی و حدود 18 درصد باقی نیز به افراد و مؤسسات خارجی تعلق داشت . این بانک تا پایان سال 1356 جمعاً 165 فقره تسهیلات به مبلغ تقریبی 5/19 میلیارد ریال به صنایع کشور پرداخت کرد و در سرمایه سهامی 14 طرح تولیدی و خدماتی جمعاً به مبلغ 580 میلیون ریال مشارکت داشت .
4- شرکت سرمایهگذاری بانکهای ایران در سال 1355 با سرمایه اولیه 15 میلیارد ریال به صورت شرکت سهامی عام آغاز به فعالیت نمود . سهامداران این شرکت را 15 بانک ایرانی و 1600 سهامدار از افراد حقیقی و حقوقی تشکیل میدادند .
این شرکت تا پایان سال 1357 در 22 مؤسسه تولیدی و خدماتی ، مبلغی در حدود 5/2 میلیارد ریال سرمایهگذارینمود و سهام 22 مؤسسه تولیدی و خدماتی را به مبلغ یک میلیارد ریال خریداری نمود.
علاوه بر بانکهای توسعهای فوق که برای کمک به صنایع بزرگ و متوسط تشکیل شده بود ، کمکهای مالی برای ایجاد و توسعه واحدهای کوچک صنعتی از طریق صندوق ضمانت صنعتی پرداخت میگردید . این صندوق در سال 1339 با سرمایه انتقالی از صندوق مشترک ایران و آمریکا به مبلغ 138 میلیون ریال به صورت مؤسسه غیرتجاری عامالمنفعه برای کمک به صنایع کوچک ایجاد شده بود و سرمایه آن به تدریج به مبلغ 770 میلیون ریال افزایش یافته بود و کلاً متعلق به دولت بود .
پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران بانک صنعت ومعدن به موجب مصوبه مورخ 02/07/1358 مجمع عمومی بانکها ، با اجازه حاصل از ماده 17 لایحه قانونی اداره امور بانکها و از ادغام بانکهای اعتبارات صنعتی – توسعه صنعتی و معدنی ایران – توسعه و سرمایهگذاری ایران و شرکت سرمایهگذاری بانکهای ایرانی – صندوق ضمانت صنعتی و صندوق معادن تشکیل گردید . به استناد صورتجلسه مورخ 31/03/1362 مجمع عمومی بانکها ، موضوع ادغام صندوق ضمانت صنعتی و شرکت صندوق معادن در بانک صنعت ومعدن منتفی اعلام و اساسنامه بانک باتوجه به سرمایه واحدهای فوقالذکر اصلاح گردید . به موجب بند یک مصوبه مجمع عمومی فوقالعاده بانک مورخ 21/01/1367 ، صندوق ضمانت صنعتی از تاریخ مصوبه ، با کلیه اموال و دارائیهای در بانک صنعت ومعدن ادغام گردید .
آشنایی با مشاغل بانک ها :
کارمند بانک که به آن متصدی امور بانکی یا تحویلدار نیز گفته می شود، از افراد اصلی هر شعبه محسوب می شود که ارتباط دائم و مستقیم با مشتریان بانک دارد. به عبارتی معمولا وقتی مشتری وارد بانک می شود، اولین فردی که با او برخورد دارد کارمند بانک است.
بانک یک سازمان اقتصادی است که وظایفی از جمله تهیه و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان و... را بر عهده دارد. به عبارتی بانکداری فراهم کردن شرایط و امکاناتی است که به مشتریان اجازه می دهد با استفاده از آنها انواع عملیات بانکی خود را انجام دهند.
مشتریان به دلایل مختلف از جمله تحویل یا دریافت پول، ارز یا اوراق بهادار، گرفتن اطلاعات در مورد انواع حساب ها، تسهیلات و سایر خدمات مالی بانک و... به بانک مراجعه می کنند. فردی که مسئول ارائه بیشتر این خدمات می باشد، کارمند بانک است.
شغل کارمند بانک یکی از پرطرفدارترین مشاغل برای بسیاری از افراد در کشور می باشد. این شغل مزایا و معایبی دارد که توجه به آنها برای علاقمندان به شغل کارمندی بانک لازم و ضروری است. کارمند بانک یک شغل بسیار یکنواخت داشته و تقریبا هر روز کارهای یکسان و مشابهی را انجام می دهد. او باید در کار خود تمرکز و دقت زیادی داشته باشد تا دچار اشتباهات بانکی و مالی نشود. چون کارمند بانک مرتب با مشتریان سر و کار دارد و به منزله ابزار اصلی تبلیغاتی هر بانک محسوب می شود، باید از روابط عمومی و اخلاق مناسبی برخوردار باشد. او باید تا حدی با مباحث روانشناسی ارتباطی آشنا بوده و بتواند عکس العمل های مناسب به خصوص در شرایط خاص نشان دهد.
در سیستم بانکی همیشه حق با مشتری است. بنابراین کارمند بانک باید بسیار در گفتار و رفتارش محتاط بوده و نهایت احترام را به مشتری بگذارد. در صورت بروز مشکل یا اعتراضی از سوی مشتری نیز باید آرامش خود را حفظ کرده و شرایط را به خوبی مدیریت کند. در واقع داشتن صبر و تحمل زیاد لازمه اصلی این شغل به حساب می آید.
از مزایای شغل کارمند بانک می توان به امنیت شغلی نسبی، ارتقای شغلی و مزایای تسهیلات آن نام برد. در بانک های کشور به خصوص بانک های خصوصی شرایط برای ارتقای شغلی از تحویلداری به سرپرست ارشد، معاونت و ریاست شعبه مناسب است که این روند ارتقاء در بانک های تازه تاسیس کوتاه تر و سریع تر است. معمولا بانک های خصوصی تازه تاسیس برای رده های ارشد و مدیریتی شعبه در ابتدا از افراد با سابقه و بازنشسته بانک های دولتی استفاده کرده و در سال های نخست به مرور آنها را با کارمندان با سابقه خود جایگزین می کنند. کارمند بانک همچنین هر چند سال یکبار می تواند از وام ها کمک بهره برای خرید خودرو، مسکن و ... استفاده کند که این یکی از مهم ترین و جذاب ترین مزایای این شغل است.
ساعت کاری بانک ها و موسسات مالی معمولا از 8 صبح تا حدود 4 بعد از ظهر است. البته کارمندان بانک صبح ها برای آماده به کار شدن زودتر آمده و عصرها به علت بستن حساب ها دیرتر می روند. در بسیاری موارد ساعات کاری بانک های خصوصی نسبت به بانک های دولتی کمی بیشتر است. در برخی از ایام تعطیل مانند تعطیلات نوروز، کارمندان بانک به صورت نوبتی باید سر کار خود حاضر باشند.
وظایف کارمند بانک
مطالعه دستورالعمل ها و بخش نامه های بانک – کارمند بانک باید به طور مرتب آخرین دستورالعمل ها و بخش نامه های بانک را مطالعه کرده و از آنها اطلاع داشته باشد تا در کار خود از آنها استفاده کند.
داشتن برخورد مناسب با مشتریان، درک نیازشان، پاسخگویی به سوالات و ارائه اطلاعات مفید به آنها
تحویل فرم های لازم به مشتری از جمله فرم های افتتاح حساب، فرم های واریز و برداشت وجه و...و دادن توضیحات کافی در صورت نیاز
کنترل فرم های تکمیل شده، رفع نقص های آنها، تطبیق امضا و احراز هویت مشتریان
تشکیل پرونده برای مشتریان بخش تسهیلات
انجام کلیه عملیات بانکی مورد نظر مشتریان به کمک سیستم های بانکی
دریافت و پرداخت پول نقد، ارز، چک و اوراق بهادار
افتتاح یا بستن حساب های بانکی بنا به درخواست مشتریان
پاسخگو بودن به سرپرست ارشد، معاون و رئیس شعبه
کنترل گردش مالی صندوق خود در پایان روز کاری
کنترل اسناد مالی روزانه و ارائه آنها به بایگانی
شرکت در دوره های آموزشی که هر چند وقت یکبار بنا به نیاز توسط بانک برگزار می شود
آشنایی باشغل رئیس شعبه بانک
مدیریت کارکنان شعبه خود و افزایش کمیت و کیفیت خدمات مالی به مشتریان از وظایف اصلی رئیس شعبه بانک است. اگر عاشق کارهای مالی بوده و می خواهید نقش مدیریتی داشته باشید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد.
فراهم کردن کلیه امکانات و شرایطی که مشتریان بتوانند به وسیله آنها کلیه نیازهای پولی و بانکی خود را رفع کنند، بانکداری نامیده می شود. مسئولیت انجام درست بانکداری در سطح هر شعبه بر عهده مسئول آن یا رئیس شعبه بانک می باشد.
رئیس شعبه بانک باید به خوبی با کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل ها آشنا بوده و اطلاعات مالی و بانکی به روزی داشته باشد. او باید روابط عمومی بسیار خوب و توان مدیریت و رهبری کارکنان را دارا باشد. معمولا مشتریان خاص شعبه که آورده های مالی خوبی نیز برای شعبه دارند، با رئیس شعبه مراوده زیادی دارند. بنابراین رئیس شعبه باید از توان برقراری ارتباط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و شرایط انجام سریع و با دقت کارهای بانکی آنها را در شعبه توسط کارکنان فراهم کند. مسئولیت تمام کارها و اتفاقاتی که در شعبه بانک رخ می دهد، بر عهده رئیس شعبه بانک است. بنابراین باید فردی دقیق، تیزبین و دارای توان خوبی در مدیریت بحران های احتمالی باشد.
کلیه عملیات بانکی و مالی شعبه با مسئولیت رئیس شعبه انجام می گیرد. او باید مرتبا وضعیت مالی، روند افزایش یا کاهش سپرده ها، تعداد اسناد مالی و… شعبه را بررسی کرده و با برنامه ریزی درست برای ارتقای درجه شعبه و کارکنان آن تلاش کند. زیرا این امر هم زمینه ارتقای مناسب برای رئیس شعبه و کارکنان را فراهم می کند و هم پاداش های مالی خوبی برای آنها به همراه دارد.
معتمد بودن نیز یکی از شاخص های اصلی در انتخاب رئیس شعبه بانک توسط مدیران ارشد می باشد زیرا در صورتی که رئیس شعبه فردی درستکار و صادق نباشد، احتمال زیادی برای سوء استفاده های مالی او در شعبه وجود دارد.
رسیدن به شغل ریاست شعبه بانک به صورت سلسله مراتبی می باشد. به این صورت که فرد پس از ورود به بانک و سال ها فعالیت در سمت های تحویلدار، عضو ارشد و معاونت شعبه، به ریاست شعبه منصوب می شود. این فرآیند ممکن است در بانک های خصوصی و دولتی کمی با هم تفاوت داشته باشد. اما آخرین پست در هر شعبه همان رئیس شعبه بانک است که فرد علاوه بر تجربه و سابقه خوب شرایط دیگری از جمله تاهل و … را نیز باید داشته باشد.
ساعت کاری بانک ها و موسسات مالی معمولا از ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر است که ممکن است در بانک ها و موسسات مالی خصوصی کمی بیشتر باشد. البته کارکنان و مسئولان شعبه همیشه صبح ها زودتر آمده و عصرها دیرتر می روند . رئیس بانک باید همیشه در شعبه حضور داشته باشد مگردر زمان هایی که برای شرکت در جلساتی در سازمان مرکزی، خارج از شعبه است. در زمان نبود رئیس شعبه، معاون شعبه مسئول اصلی کارها می باشد.
وظایف رئیس شعبه بانک
مطالعه کلیه دستورالعمل ها و بخشنامه های جدید بانک و انتقال آنها به کارکنان شعبه
برنامه ریزی برای بهبود عملکرد و جایگاه شعبه خود – رئیس شعبه با بررسی وضعیت عملکرد و گزارش و اسناد مالی شعبه، برای رسیدن به اهداف سالانه تعیین شده از سوی سازمان مرکزی بانک، بالا بردن درجه شعبه خود و افزایش کیغیت خدمات آن برنامه ریزی می کند.
بررسی نیازهای مشتریان و برنامه ریزی مطابق با آنها – رئیس شعبه باید با دقت مشتریان مختلف را بررسی کرده ، نیازهای آنان را شناسایی و برای ارائه خدمات مناسب به آنها برنامه ریزی کند. همچنین باید برای جذب مشتریان جدید و خوب بانکی هم تلاش کند.
نظارت بر خدمات ارزی و ریالی کلان شعبه و تایید آنها در صورت بدون اشکال بودن
نظارت بر معوقه های بانکی مشتریان و برنامه ریزی برای پیگیری وصول آنها
ایجاد انگیزه در کارکنان و آموزش آنها در صورت نیاز – رئیس شعبه بانک باید بین کارکنان شعبه هماهنگی ایجاد کرده و با ارزیابی صحیح کار و دادن پاداش مناسب به کارکنان، انگیزه لازم را در آنها بوجود آورد. همچنین باید در موارد لزوم تجربیات و اطلاعات خود را به کارکنان منتقل کرده و آموزش های لازم را به آنها بدهد.
نظارت بر کار پرسنل شعبه – رئیس شعبه باید به دقت کارهای کارکنان شعبه را تحت کنترل داشته و بین آنها هماهنگی لازم را به منظور ارائه با کیفیت ترین خدمات بانکی ایجاد کند.
رفع مشکلات شعبه و حل شکایات مشتریان – در صورتی که مشتری از روند ارائه خدمات بانکی توسط کارمندی راضی نباشد و یا درگیری در شعبه ایجاد شود، وظیفه رسیدگی سریع و رفع آن مشکل و کسب رضایت مشتری به عهده رئیس شعبه بانک می باشد.
شرکت در جلسات یا کنفرانس ها- معمولا در سازمان مرکزی بانک به منظور انتقال تغییرات و تصمیمات جدید مدیران ارشد به روسای شعب و گاهی همفکری با آنها، جلسات منظمی برگزار می شود که رئیس شعبه بانک باید در آنها شرکت کند. در این جلسات وی از طریق برقراری ارتباط با روسای سایر شعب از وضعیت و شرایط آنها اطلاع یافته و گاهی مشورت ها و توافق های خوبی بین آنها رد وبدل می شود.
دادن گزارش وضعیت شعبه به مدیران ارشد و سازمان مرکزی بانک
مهارت و دانش مورد نیاز رئیس شعبه بانک
توان مدیریت و برنامه ریزی – برای کنترل و نظارت کافی بر کلیه کارکنان و امور مالی و پولی شعبه
مهارت های ارتباطی عالی – برای برقراری ارتباط خوب با کارکنان، همکاران و مشتریان
توان تصمیم گیری و مدیریت بحران – برای مدیریت و رفع مشکلات و مسایل شعبه
مهارت های بازاریابی و فروش – برای بررسی مشتریان موجود و جدید و برنامه ریزی مناسب برای جذب سرمایه آنها در بانک
صداقت و امانت داری – چون کلیه منابع مالی شعبه در اختیار رئیس شعبه بوده و شرایط برای هر گونه سوء استفاده مالی فراهم است، درستی و صداقت از ویژگی های اصلی و لازم این شغل می باشد.
آشنایی کامل با قوانین مالی و بانکی – برای انجام مدیریت خوب بانکی، داشتن اطلاع کامل از قوانین و دستورالعمل ها و به روز بودن رئیس شعبه لازم و ضروری است.
فرصت شغلی و بازار کار رئیس شعبه بانک
رئیس شعبه در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی مشغول به کار است. البته برای رسیدن به پست ریاست شعبه معمولا باید ابتدا به عنوان کاربر وارد بانک شده و پس از گذشت سال ها کسب تجربه و طی کردن سلسله مراتب سازمانی به این سمت می توان دست یافت. البته در چند سال اخیر در پی تاسیس بانک های خصوصی، گاهی آگهی های استخدامی از سوی آنها برای جذب روسای شعبه بانک های دولتی برای بهره گیری از تجارب آنها منتشر می شود.
در خصوص میزان استخدام بانک ها در کشور آمار دقیقی در دسترس نمی باشد. در بانک های دولتی تعداد استخدام ها بسیار کاهش یافته است زیرا بسیاری از خدمات بانکی الکترونیکی شده است و همچنین مطابق با سیاست های خصوصی سازی کشور، بانک دولتی جدیدی افتتاح نشده و نخواهد شد. بنابراین روند استخدام در بانک های دولتی به شدت رو به کاهش است. اما در حوزه بانک های خصوصی شرایط کمی متفاوت است. علیرغم الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات، به دلیل خصوصی و رقابتی شدن فضای حاکم بین بانک ها و موسسات مالی، هر چند وقت یکبار شاهد تاسیس بانک یا موسسه مالی خصوصی جدیدی هستیم. این نشان از این دارد که روند استخدام بانک ها در این بخش در چند سال آینده رو به افزایش است.
البته بدیهی است تعداد پست رئیس شعبه در هر بانک یا موسسه مالی و اعتباری نسبت به پست های کاربری شعبه بسیار کمتر و محدودتر است. زیرا هر شعبه یک رئیس شعبه ولی چندین کاربر دارد. بنابراین رقابت برای تصدی پست رئیس شعبه بین کارکنان زیاد است و افرادی که تجربه و توانایی مناسبی دارند می توانند در این رقابت پیروز شوند.
بانک یک سازمان اقتصادی است که وظایفی از جمله تهیه و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان و... را بر عهده دارد. به عبارتی بانکداری فراهم کردن شرایط و امکاناتی است که به مشتریان اجازه می دهد با استفاده از آنها انواع عملیات بانکی خود را انجام دهند.
مشتریان به دلایل مختلف از جمله تحویل یا دریافت پول، ارز یا اوراق بهادار، گرفتن اطلاعات در مورد انواع حساب ها، تسهیلات و سایر خدمات مالی بانک و... به بانک مراجعه می کنند. فردی که مسئول ارائه بیشتر این خدمات می باشد، کارمند بانک است.
شغل کارمند بانک یکی از پرطرفدارترین مشاغل برای بسیاری از افراد در کشور می باشد. این شغل مزایا و معایبی دارد که توجه به آنها برای علاقمندان به شغل کارمندی بانک لازم و ضروری است. کارمند بانک یک شغل بسیار یکنواخت داشته و تقریبا هر روز کارهای یکسان و مشابهی را انجام می دهد. او باید در کار خود تمرکز و دقت زیادی داشته باشد تا دچار اشتباهات بانکی و مالی نشود. چون کارمند بانک مرتب با مشتریان سر و کار دارد و به منزله ابزار اصلی تبلیغاتی هر بانک محسوب می شود، باید از روابط عمومی و اخلاق مناسبی برخوردار باشد. او باید تا حدی با مباحث روانشناسی ارتباطی آشنا بوده و بتواند عکس العمل های مناسب به خصوص در شرایط خاص نشان دهد.
در سیستم بانکی همیشه حق با مشتری است. بنابراین کارمند بانک باید بسیار در گفتار و رفتارش محتاط بوده و نهایت احترام را به مشتری بگذارد. در صورت بروز مشکل یا اعتراضی از سوی مشتری نیز باید آرامش خود را حفظ کرده و شرایط را به خوبی مدیریت کند. در واقع داشتن صبر و تحمل زیاد لازمه اصلی این شغل به حساب می آید.
از مزایای شغل کارمند بانک می توان به امنیت شغلی نسبی، ارتقای شغلی و مزایای تسهیلات آن نام برد. در بانک های کشور به خصوص بانک های خصوصی شرایط برای ارتقای شغلی از تحویلداری به سرپرست ارشد، معاونت و ریاست شعبه مناسب است که این روند ارتقاء در بانک های تازه تاسیس کوتاه تر و سریع تر است. معمولا بانک های خصوصی تازه تاسیس برای رده های ارشد و مدیریتی شعبه در ابتدا از افراد با سابقه و بازنشسته بانک های دولتی استفاده کرده و در سال های نخست به مرور آنها را با کارمندان با سابقه خود جایگزین می کنند. کارمند بانک همچنین هر چند سال یکبار می تواند از وام ها کمک بهره برای خرید خودرو، مسکن و ... استفاده کند که این یکی از مهم ترین و جذاب ترین مزایای این شغل است.
ساعت کاری بانک ها و موسسات مالی معمولا از 8 صبح تا حدود 4 بعد از ظهر است. البته کارمندان بانک صبح ها برای آماده به کار شدن زودتر آمده و عصرها به علت بستن حساب ها دیرتر می روند. در بسیاری موارد ساعات کاری بانک های خصوصی نسبت به بانک های دولتی کمی بیشتر است. در برخی از ایام تعطیل مانند تعطیلات نوروز، کارمندان بانک به صورت نوبتی باید سر کار خود حاضر باشند.
وظایف کارمند بانک
مطالعه دستورالعمل ها و بخش نامه های بانک – کارمند بانک باید به طور مرتب آخرین دستورالعمل ها و بخش نامه های بانک را مطالعه کرده و از آنها اطلاع داشته باشد تا در کار خود از آنها استفاده کند.
داشتن برخورد مناسب با مشتریان، درک نیازشان، پاسخگویی به سوالات و ارائه اطلاعات مفید به آنها
تحویل فرم های لازم به مشتری از جمله فرم های افتتاح حساب، فرم های واریز و برداشت وجه و...و دادن توضیحات کافی در صورت نیاز
کنترل فرم های تکمیل شده، رفع نقص های آنها، تطبیق امضا و احراز هویت مشتریان
تشکیل پرونده برای مشتریان بخش تسهیلات
انجام کلیه عملیات بانکی مورد نظر مشتریان به کمک سیستم های بانکی
دریافت و پرداخت پول نقد، ارز، چک و اوراق بهادار
افتتاح یا بستن حساب های بانکی بنا به درخواست مشتریان
پاسخگو بودن به سرپرست ارشد، معاون و رئیس شعبه
کنترل گردش مالی صندوق خود در پایان روز کاری
کنترل اسناد مالی روزانه و ارائه آنها به بایگانی
شرکت در دوره های آموزشی که هر چند وقت یکبار بنا به نیاز توسط بانک برگزار می شود
آشنایی باشغل رئیس شعبه بانک
مدیریت کارکنان شعبه خود و افزایش کمیت و کیفیت خدمات مالی به مشتریان از وظایف اصلی رئیس شعبه بانک است. اگر عاشق کارهای مالی بوده و می خواهید نقش مدیریتی داشته باشید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد.
فراهم کردن کلیه امکانات و شرایطی که مشتریان بتوانند به وسیله آنها کلیه نیازهای پولی و بانکی خود را رفع کنند، بانکداری نامیده می شود. مسئولیت انجام درست بانکداری در سطح هر شعبه بر عهده مسئول آن یا رئیس شعبه بانک می باشد.
رئیس شعبه بانک باید به خوبی با کلیه بخشنامه ها و دستورالعمل ها آشنا بوده و اطلاعات مالی و بانکی به روزی داشته باشد. او باید روابط عمومی بسیار خوب و توان مدیریت و رهبری کارکنان را دارا باشد. معمولا مشتریان خاص شعبه که آورده های مالی خوبی نیز برای شعبه دارند، با رئیس شعبه مراوده زیادی دارند. بنابراین رئیس شعبه باید از توان برقراری ارتباط اجتماعی خوبی برخوردار بوده و شرایط انجام سریع و با دقت کارهای بانکی آنها را در شعبه توسط کارکنان فراهم کند. مسئولیت تمام کارها و اتفاقاتی که در شعبه بانک رخ می دهد، بر عهده رئیس شعبه بانک است. بنابراین باید فردی دقیق، تیزبین و دارای توان خوبی در مدیریت بحران های احتمالی باشد.
کلیه عملیات بانکی و مالی شعبه با مسئولیت رئیس شعبه انجام می گیرد. او باید مرتبا وضعیت مالی، روند افزایش یا کاهش سپرده ها، تعداد اسناد مالی و… شعبه را بررسی کرده و با برنامه ریزی درست برای ارتقای درجه شعبه و کارکنان آن تلاش کند. زیرا این امر هم زمینه ارتقای مناسب برای رئیس شعبه و کارکنان را فراهم می کند و هم پاداش های مالی خوبی برای آنها به همراه دارد.
معتمد بودن نیز یکی از شاخص های اصلی در انتخاب رئیس شعبه بانک توسط مدیران ارشد می باشد زیرا در صورتی که رئیس شعبه فردی درستکار و صادق نباشد، احتمال زیادی برای سوء استفاده های مالی او در شعبه وجود دارد.
رسیدن به شغل ریاست شعبه بانک به صورت سلسله مراتبی می باشد. به این صورت که فرد پس از ورود به بانک و سال ها فعالیت در سمت های تحویلدار، عضو ارشد و معاونت شعبه، به ریاست شعبه منصوب می شود. این فرآیند ممکن است در بانک های خصوصی و دولتی کمی با هم تفاوت داشته باشد. اما آخرین پست در هر شعبه همان رئیس شعبه بانک است که فرد علاوه بر تجربه و سابقه خوب شرایط دیگری از جمله تاهل و … را نیز باید داشته باشد.
ساعت کاری بانک ها و موسسات مالی معمولا از ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر است که ممکن است در بانک ها و موسسات مالی خصوصی کمی بیشتر باشد. البته کارکنان و مسئولان شعبه همیشه صبح ها زودتر آمده و عصرها دیرتر می روند . رئیس بانک باید همیشه در شعبه حضور داشته باشد مگردر زمان هایی که برای شرکت در جلساتی در سازمان مرکزی، خارج از شعبه است. در زمان نبود رئیس شعبه، معاون شعبه مسئول اصلی کارها می باشد.
وظایف رئیس شعبه بانک
مطالعه کلیه دستورالعمل ها و بخشنامه های جدید بانک و انتقال آنها به کارکنان شعبه
برنامه ریزی برای بهبود عملکرد و جایگاه شعبه خود – رئیس شعبه با بررسی وضعیت عملکرد و گزارش و اسناد مالی شعبه، برای رسیدن به اهداف سالانه تعیین شده از سوی سازمان مرکزی بانک، بالا بردن درجه شعبه خود و افزایش کیغیت خدمات آن برنامه ریزی می کند.
بررسی نیازهای مشتریان و برنامه ریزی مطابق با آنها – رئیس شعبه باید با دقت مشتریان مختلف را بررسی کرده ، نیازهای آنان را شناسایی و برای ارائه خدمات مناسب به آنها برنامه ریزی کند. همچنین باید برای جذب مشتریان جدید و خوب بانکی هم تلاش کند.
نظارت بر خدمات ارزی و ریالی کلان شعبه و تایید آنها در صورت بدون اشکال بودن
نظارت بر معوقه های بانکی مشتریان و برنامه ریزی برای پیگیری وصول آنها
ایجاد انگیزه در کارکنان و آموزش آنها در صورت نیاز – رئیس شعبه بانک باید بین کارکنان شعبه هماهنگی ایجاد کرده و با ارزیابی صحیح کار و دادن پاداش مناسب به کارکنان، انگیزه لازم را در آنها بوجود آورد. همچنین باید در موارد لزوم تجربیات و اطلاعات خود را به کارکنان منتقل کرده و آموزش های لازم را به آنها بدهد.
نظارت بر کار پرسنل شعبه – رئیس شعبه باید به دقت کارهای کارکنان شعبه را تحت کنترل داشته و بین آنها هماهنگی لازم را به منظور ارائه با کیفیت ترین خدمات بانکی ایجاد کند.
رفع مشکلات شعبه و حل شکایات مشتریان – در صورتی که مشتری از روند ارائه خدمات بانکی توسط کارمندی راضی نباشد و یا درگیری در شعبه ایجاد شود، وظیفه رسیدگی سریع و رفع آن مشکل و کسب رضایت مشتری به عهده رئیس شعبه بانک می باشد.
شرکت در جلسات یا کنفرانس ها- معمولا در سازمان مرکزی بانک به منظور انتقال تغییرات و تصمیمات جدید مدیران ارشد به روسای شعب و گاهی همفکری با آنها، جلسات منظمی برگزار می شود که رئیس شعبه بانک باید در آنها شرکت کند. در این جلسات وی از طریق برقراری ارتباط با روسای سایر شعب از وضعیت و شرایط آنها اطلاع یافته و گاهی مشورت ها و توافق های خوبی بین آنها رد وبدل می شود.
دادن گزارش وضعیت شعبه به مدیران ارشد و سازمان مرکزی بانک
مهارت و دانش مورد نیاز رئیس شعبه بانک
توان مدیریت و برنامه ریزی – برای کنترل و نظارت کافی بر کلیه کارکنان و امور مالی و پولی شعبه
مهارت های ارتباطی عالی – برای برقراری ارتباط خوب با کارکنان، همکاران و مشتریان
توان تصمیم گیری و مدیریت بحران – برای مدیریت و رفع مشکلات و مسایل شعبه
مهارت های بازاریابی و فروش – برای بررسی مشتریان موجود و جدید و برنامه ریزی مناسب برای جذب سرمایه آنها در بانک
صداقت و امانت داری – چون کلیه منابع مالی شعبه در اختیار رئیس شعبه بوده و شرایط برای هر گونه سوء استفاده مالی فراهم است، درستی و صداقت از ویژگی های اصلی و لازم این شغل می باشد.
آشنایی کامل با قوانین مالی و بانکی – برای انجام مدیریت خوب بانکی، داشتن اطلاع کامل از قوانین و دستورالعمل ها و به روز بودن رئیس شعبه لازم و ضروری است.
فرصت شغلی و بازار کار رئیس شعبه بانک
رئیس شعبه در بانک ها و موسسات مالی و اعتباری دولتی و خصوصی مشغول به کار است. البته برای رسیدن به پست ریاست شعبه معمولا باید ابتدا به عنوان کاربر وارد بانک شده و پس از گذشت سال ها کسب تجربه و طی کردن سلسله مراتب سازمانی به این سمت می توان دست یافت. البته در چند سال اخیر در پی تاسیس بانک های خصوصی، گاهی آگهی های استخدامی از سوی آنها برای جذب روسای شعبه بانک های دولتی برای بهره گیری از تجارب آنها منتشر می شود.
در خصوص میزان استخدام بانک ها در کشور آمار دقیقی در دسترس نمی باشد. در بانک های دولتی تعداد استخدام ها بسیار کاهش یافته است زیرا بسیاری از خدمات بانکی الکترونیکی شده است و همچنین مطابق با سیاست های خصوصی سازی کشور، بانک دولتی جدیدی افتتاح نشده و نخواهد شد. بنابراین روند استخدام در بانک های دولتی به شدت رو به کاهش است. اما در حوزه بانک های خصوصی شرایط کمی متفاوت است. علیرغم الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات، به دلیل خصوصی و رقابتی شدن فضای حاکم بین بانک ها و موسسات مالی، هر چند وقت یکبار شاهد تاسیس بانک یا موسسه مالی خصوصی جدیدی هستیم. این نشان از این دارد که روند استخدام بانک ها در این بخش در چند سال آینده رو به افزایش است.
البته بدیهی است تعداد پست رئیس شعبه در هر بانک یا موسسه مالی و اعتباری نسبت به پست های کاربری شعبه بسیار کمتر و محدودتر است. زیرا هر شعبه یک رئیس شعبه ولی چندین کاربر دارد. بنابراین رقابت برای تصدی پست رئیس شعبه بین کارکنان زیاد است و افرادی که تجربه و توانایی مناسبی دارند می توانند در این رقابت پیروز شوند.
کلمات کلیدی:
نمونه سوالات استخدامی بانک صنعت و معدنwww.e-estekhdam.com/دانلود-سوالات-آزمون-استخدامی-...Translate this pageنمونه سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن. این مجموعه سوالات در اردیبهشت ماه سال ۹۳ بروز رسانی شده است. مجموعه ی زیر شامل سوالات زیر است : ( تمامی سوالات دارای ...دانلود نمونه سوالات استخدامی صنعت و معدن - استخدام دهوندdehvand.ir/.../نمونه-سوالات-آزمون-استخدامی-صنعت-و-م...Translate this pageJun 17, 2015 - نمونه سوالات زبان و ادبیات انگلیسی (دانلود رایگان) تعداد سوالات 200 ، همراه با پاسخ نامه کلیدی و تشریحی تعداد صفحات نمونه ...لینک دانلود مشاهده ...سوالات استخدامی آزمون بانک صنعت و معدن - مرجع جزوات و نمونه ...shop.iranestekhdam.ir/bank-employ-سوالات-استخدامی-...Translate this pageاین محصول حاوی نمونه سوالات سال های قبل آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن و سایر بانک ها به همراه دو بسته ویژه ی نمونه سوالات دانش علوم بانکی و نمونه سوالات مصاحبه ...دانلود سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدنbwin-help.ir/...//استخدامی%20بانک/دانلود-سوالات-آزمو...Translate this pageدانلود سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن. دانلود سوالات آزمون استخدامی ... کلیه نمونه سوالات و آزمون های سالهای اخیر آزمون استخدامی بانک شامل. بخش اول: عمومی.دانلود سوالات استخدامی بانک صنعت و معدن | دانلود نمونه سوالات ...file.estekhdami.org/دانلود-سوالات-استخدامی-بانک-صن...Translate this pageمتقاضیان استخدام بانک صنعت و معدن برای استخدام شدن باید سه مرحله زیر را بگذرانند: ۱- آزمون عمومی و آزمون تخصصی مرتبط با پست سازمانی. ۲- مصاحبه علمی (سنجش ...سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن | استخدامwww.estekhtam.com/.../سوالات-آزمون-استخدامی-بانک-...Translate this pageMay 18, 2014 - استخدام بانک صنعت و معدن از طریق برگزاری آزمون استخدامی عمومی، تخصصی، مصاحبه و گزینش انجام می پذیرد. بانک صنعت و معدن در ۳۱ استان و در ...سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدنwww.madkala.ir › ... › بانک ها و موسسات مالیTranslate this pageنام محصول : سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن. مجموعه کامل سوالات تخصصی و عمومی. شامل سوالات تخصصی و عمومی (همراه با پاسخ نامه). همچنین شامل مجموعه سوالات ...نمونه سوالات استخدامی بانک صنعت و معدن - بخش دانلودwww.azmonha.com/.../28-نمونه-سوالات-استخدامی-بان...Translate this pageرشته امور مالی مالیاتی(سوالات آزمون سال87-88 بانک صنعت و معدن)شامل 117 سوال و 22 صفحه- کامپیوتر - هوش - ریاضیات - اطلاعات عمومی و ادبیات فارسی- امور مالی ...دانلود نمونه سوالات استخدامی بانک صنعت و معدن - ایران عرضهiranarze.ir/bank/20-bank-sanat-maedan.htmlTranslate this pageسوالات استخدامی بانک صنعت و معدن ، دانلود نمونه سوالات استخدامی بانک صنعت و معدن برای آشنایی با سوال ها و امتحان استخدام بانک صنعت و معدن ایران سال 1393.دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی کارشناس امور معادن به همراه ...freeemployment.blog.ir/.../دانلود-رایگان-سوالات-آزمون...Translate this pageApr 15, 2015 - دانلود رایگان سوالات استخدامی کارشناس امور کشوری و مدنی · دانلود رایگان ..... یک فایل پی دی اف حاوی نمونه سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن.
نمونه سوالات استخدامی بانک صنعت و معدنwww.e-estekhdam.com/دانلود-سوالات-آزمون-استخدامی-...Translate this pageنمونه سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن. این مجموعه سوالات در اردیبهشت ماه سال ۹۳ بروز رسانی شده است. مجموعه ی زیر شامل سوالات زیر است : ( تمامی سوالات دارای ...دانلود نمونه سوالات استخدامی صنعت و معدن - استخدام دهوندdehvand.ir/.../نمونه-سوالات-آزمون-استخدامی-صنعت-و-م...Translate this pageJun 17, 2015 - نمونه سوالات زبان و ادبیات انگلیسی (دانلود رایگان) تعداد سوالات 200 ، همراه با پاسخ نامه کلیدی و تشریحی تعداد صفحات نمونه ...لینک دانلود مشاهده ...سوالات استخدامی آزمون بانک صنعت و معدن - مرجع جزوات و نمونه ...shop.iranestekhdam.ir/bank-employ-سوالات-استخدامی-...Translate this pageاین محصول حاوی نمونه سوالات سال های قبل آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن و سایر بانک ها به همراه دو بسته ویژه ی نمونه سوالات دانش علوم بانکی و نمونه سوالات مصاحبه ...دانلود سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدنbwin-help.ir/...//استخدامی%20بانک/دانلود-سوالات-آزمو...Translate this pageدانلود سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن. دانلود سوالات آزمون استخدامی ... کلیه نمونه سوالات و آزمون های سالهای اخیر آزمون استخدامی بانک شامل. بخش اول: عمومی.دانلود سوالات استخدامی بانک صنعت و معدن | دانلود نمونه سوالات ...file.estekhdami.org/دانلود-سوالات-استخدامی-بانک-صن...Translate this pageمتقاضیان استخدام بانک صنعت و معدن برای استخدام شدن باید سه مرحله زیر را بگذرانند: ۱- آزمون عمومی و آزمون تخصصی مرتبط با پست سازمانی. ۲- مصاحبه علمی (سنجش ...سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن | استخدامwww.estekhtam.com/.../سوالات-آزمون-استخدامی-بانک-...Translate this pageMay 18, 2014 - استخدام بانک صنعت و معدن از طریق برگزاری آزمون استخدامی عمومی، تخصصی، مصاحبه و گزینش انجام می پذیرد. بانک صنعت و معدن در ۳۱ استان و در ...سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدنwww.madkala.ir › ... › بانک ها و موسسات مالیTranslate this pageنام محصول : سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن. مجموعه کامل سوالات تخصصی و عمومی. شامل سوالات تخصصی و عمومی (همراه با پاسخ نامه). همچنین شامل مجموعه سوالات ...نمونه سوالات استخدامی بانک صنعت و معدن - بخش دانلودwww.azmonha.com/.../28-نمونه-سوالات-استخدامی-بان...Translate this pageرشته امور مالی مالیاتی(سوالات آزمون سال87-88 بانک صنعت و معدن)شامل 117 سوال و 22 صفحه- کامپیوتر - هوش - ریاضیات - اطلاعات عمومی و ادبیات فارسی- امور مالی ...دانلود نمونه سوالات استخدامی بانک صنعت و معدن - ایران عرضهiranarze.ir/bank/20-bank-sanat-maedan.htmlTranslate this pageسوالات استخدامی بانک صنعت و معدن ، دانلود نمونه سوالات استخدامی بانک صنعت و معدن برای آشنایی با سوال ها و امتحان استخدام بانک صنعت و معدن ایران سال 1393.دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی کارشناس امور معادن به همراه ...freeemployment.blog.ir/.../دانلود-رایگان-سوالات-آزمون...Translate this pageApr 15, 2015 - دانلود رایگان سوالات استخدامی کارشناس امور کشوری و مدنی · دانلود رایگان ..... یک فایل پی دی اف حاوی نمونه سوالات آزمون استخدامی بانک صنعت و معدن.