دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون استخدامی رشته تخصصی اقتصادی 



دانلود رایگان سوالات عمومی استخدامی اقتصادی 


: دانلود رایگان




 : همچنین مشاهده کنید


دانلود رایگان سوالات استخدامی عمومی با پاسخنامه




اقتصاد و حسابداری












درباره اقتصادی  و آشنایی با این درس



معرفی رشته‌ی اقتصاد از نگاه یک کارشناس ارشد اقتصاد
 نظرات ارسال شده (12) |  تعداد بازدید (15999) |  |  


معرفی رشته‌ی اقتصاد از نگاه یک کارشناس ارشد اقتصاد
معرفی رشته‌ی اقتصاد و اهمیت آن از نگاه یک کارشناس ارشد اقتصاد
اهمیت رشته‌ی اقتصاد:
رشته‌ اقتصاد به لحاظ موضوعی داری دو وجه مشکل و آسان بوده و از این جهت که سرنوشت یک کشور در زمینه‌های مختلف اجتماعی، علمی، تکنولوژی و صنعتی و نیز رفاه آحاد جامعه در گرو چگونگی وضعیت اقتصاد است، اهمیت بسیار دارد. با استفاده از ین دانش است که روند رشد اقتصادی کشور رقم خورده و به طور کلی سرنوشت حال و آینده جامعه تعیین می‌شود و پرواضح است، موضوعی این چنین که عهده‌دار این درجه از اهمیت است، بسیار مهم و حساس خواهد بود. لذا در کشورهای پیشرفته در میان رشته‌های دانشگاهی اقتصاد را در قیاس با رشته های پزشکی و مهندسی بالاتر ارزیابی کرده و به آن بیشتر پرداخته می‌شود. اما در کشور ما متأسفانه با این که همگان به اهمیت این رشته اذعان دارند ولی در عمل بهای لازم به آن داده نشده و معمولاً دانش‌آموزان سال‌های آخر دبیرستان نسبت به جایگاه این رشته اطلاعات لازم را ندارند. وجه مشکل اقتصاد از این جهت است که تحلیل موضوعات اقتصادی مستلزم بررسی و ملاحظه همه‌ی تعامل‌های میان متغیرهای اقتصادی و اجتماعی است. به این دلیل که اقتصاد با سیر قلمروهای اجتماعی تعامل تنگاتنگ دارد، به نوعی می‌توان گفت که روش تحلیلی اقتصاد، روش دیفرانسیل‌گیری کامل از مدل‌های اقتصادی با متغیرهای بی‌شمار است. بنابراین هر دانشجو با توجه به میزان استعداد و تلاشی که در این رشته به خرج می‌دهد می‌تواند پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته باشد. وجه سهل دانش اقتصاد به این لحاظ مطرح می‌شود که جهت گذراندن موضوعات درسی این رشته، ‌استعداد و تلاشی متوسط کفایت نموده اما گذراندن واحدهای درسی با فهم اقتصادی دروس بسیار متفاوت است. بنابراین توصیه به دانشجویان عزیز و با استعدادهایی که احیاناً در رشته‌های دیگر مایل به ادامه تحصیل بوده و در این رشته پذیرفته شده‌اند این است، که به جایگاه و موقعیت این رشته توجه کافی نموده و در صورت وجود علاقمندی و تلاش در رشته اقتصاد می‌توانند نسبت به سایر رشته‌ها نتیجه‌ی بهتری کسب نمایید. چه به لحاظ شغل و درآمد چه به لحاظ انباشت دانش در یک موضوع مهم اجتماعی.
 ابزارهای مطالعه و دروس اصلی رشته اقتصاد:
 دروس ریاضی و آمار به عنوان ابزارهای مطالعه در رشته‌ی اقتصاد اهمیت بسیار دارد ولی صرف به کارگیری این ابزارها، فهم اقتصادی میسر نخواهد شد. فهم اقتصادی، مستلزم مطالعات عمیق در نظریه‌های اقتصادی و سیر قلمروهای اجتماعی است دروس اصلی این رشته عبارت‌اند از: اقتصاد، ریاضی، پول و بانک‌داری و اقتصاد بخش عمومی
هم‌چنین می‌توان از اقتصاد توسعه، تاریخ عقید اقتصادی و نظام‌های اقتصادی به عنوان درس‌های مهم دیگر نام برد که در این حوزه نیز دانشجویان عزیز می‌توانند نسبت به تلاش و مطالعه‌ی که در ژرفای این موضوعات انجام می‌دهند، به معلومات بسیار خوب و جالبی دست پیدا کنند.
 
گرایش‌های مختلف رشته‌ی اقتصاد:
1) اقتصاد صنعتی
اقتصاد صنعتی مسائل بخش صنعت را با توجه به تئوری‌ها و نظریه‌هایی که وجود دارد، توضیح می‌دهد و با کاربرد اقتصاد خرد در فعالیت‌های صنعتی سروکار دارد. هم‌چنین ساختار بازار (رقابتی یا انحصاری بودن) و عملکرد آن‌ها و این‌که آیا بازار محصولات صنعتی رقابتی است یا انحصاری تبیین می‌نماید. در این رشته نقش تبلیغات در صنعت، تکنولوژی، آشنایی با روابط کار و مدیریت بنگاه‌های تولیدی و نیز تحولات صنعتی و سیاست‌گذاری در این بخش مورد توجه قرار می گیرد.
«مدیریت تولید، اقتصاد مدیریت، حسابداری قیمت تمام شده و آشنایی با حقوق کار» از جمله درس‌هایی است که در این گرایش به عنوان دروس اصلی تدریس می‌شود.
دانشجویان این گرایش (اقتصاد صنعتی) می‌توانند، در مؤسسات تولیدی و شرکت‌ها، وزارت صنایع و معادن، شرکت شهرک‌های صنعتی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان توسعه و نوسازی و صنایع معدن، سازمان مدیریت و برنامه ریزی مشغول به کار شوند.
دانشجویان اقتصاد صنعتی باید مطالعات خود را در زمینه‌ی مدیریت منابع و مدیریت استراتژیک بالا ببرند. زیرا رقیت دانشجویان اقتصاد صنعتی، مهندسین صنایع هستند که گرایش آن‌ها برنامه‌ریزی سیستم‌ها است.
2) اقتصاد نظری
اقتصاد نظری در حقیقت جنبه‌ی محض تئوریک اقتصاد و پایه و چارچوب دانش اقتصاد را مورد بررسی قرار می‌دهد و به نظر می رسد که پایه و مبنای سایر گرایش‌های اقتصاد و هر گرایش فرعی اقتصاد است. بنابراین دانشجویانی که استعداد و توانایی داشته باشند، ‌این گرایش قلمرو بسیار خوبی برای دانش پژوهی و تحقیق و پیشرفت و ارتقاء است.
درس‌های خرد و کلان دروس مبنای اقتصاد نظری است و نقش محوری دارند. وجه تمایز این گرایش از رشته اقتصاد در دوره کارشناسی با برنامه‌های آموزشی دیگر گرایش ها درس تاریخ عقاید اقتصادی و درس اقتصادسنجی است.
تاریخ عقاید اقتصادی درس بسیار مهمی است چرا‌که جایگاه و شرایط زمانی و مکانی نظریات اقتصادی و دانشمندانی که آن نظریات را ارائه کرده‌اند را مورد بررسی قرار می دهد و وجه شاخص و امتیاز رشته اقتصاد نظری است. اقتصاد سنجی هم برمی‌گردد به جنبه‌های کمی نظری‌های دانش اقتصاد.
3) اقتصاد کشاورزی
بخش کشاورزی به دلیل برخورداری از رشد مستمر و پایدار و درونزای اقتصادی و نقش حیاتی در ایجاد عدالت اجتماعی، تأمین امنیت غذایی و توسعه اشتغال در جامعه دارای اهمیت می باشد. اقتصاد کشاورزی به بررسی مسائل اقتصادی مطروحه در بخش کشاورزی و ارایه راهکارهایی برای حل این مسائل و استفاده از ابزارها و روش‌های اقتصادی برای بهره مندی مطلوب از منابع موجود در بخش کشاورزی (که خود شامل زیر بخش‌های زراعت، دام‌پروری، آبیاری و باغداری است) می‌پردازد.
واحدهای اختصاصی این گرایش: اقتصاد کشاورزی، توسعه و سیاست کشاورزی، بازاریابی محصولات کشاورزی، مدیریت مزرعه، جامعه‌شناسی روستایی، پژوهش عملیاتی.
امکان ادامه تحصیل در مدارج بالاتر و رشته های مرتبط: تا درجه دکتری و در رشته های مهندسی کشاورزی، زراعت و اصلاح نباتات، مهندسی آبیاری، باغداری، ژنتیک گیاهی و سایر رشته‌های حوزه اقتصاد مانند: اقتصاد توسعه، اقتصاد انرژی، اقتصاد محض و ... .
آینده‌ی شغلی و بازار کار:
در مؤسسات و شرکتهای خصوصی و دولتی به‌عنوان کارشناس اقتصادی و در وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و وزارت دارایی، گمرک، ‌سازمان صنایع، بانک کشاورزی و ...
گرایش‌ها وابعاد مختلف دوره‌ی کارشناسی ارشد:
رشته‌ی علوم اقتصادی در دوره‌ی کارشناسی ارشد دارای 6 گرایش علوم اقتصادی، توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی، برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی، اقتصاد انرژی، اقتصاد محیط‌زیست و اقتصاد و تجارت‌ الکترونیک است. به علت این‌که تعداد واحدهای گذراندنی در مقطع کارشناسی ارشد محدود است، تفاوت گرایش‌های فوق از نظر واحدهای گذرانده شده بسیار کم است
توانایی‌های لازم:

در مقطع متوسطه, کتاب اقتصاد تنها برای دانش‌آموزان رشته علوم‌انسانی ارائه شده است و چون برخی از مباحث این کتاب جنبه‌ی حفظی دارد, بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری تصور می‌کنند که برای موفقیت در رشته اقتصاد باید حافظه‌ی قوی داشت تا بتوان مفاهیم و نظریه‌های متعدد را حفظ کرد. در حالی که به گفته‌ی استادان و دانشجویان این رشته, دانشجوی اقتصاد بیش از هر چیز باید در درس ریاضی قوی باشد تا بتواند در این رشته موفق گردد. هم‌چنین دانشجوی اقتصاد لازم است که به مباحث اجتماعی علاقه‌مند بوده و الفبای جامعه‌شناسی, علوم سیاسی و روانشناسی را بداند چون اقتصاد یک حلقه از علوم اجتماعی است و زنجیره علوم اجتماعی نیز به هم مرتبط است.

در زمینه‌ی تفاوت گرایش‌ها در رشته‌ی اقتصاد می‌توان گفت در هر چهار گرایش حدود 120 واحد با هم مشترک، ارایه می‌شود و فقط در تعداد معدودی از درس‌ها بین آن‌ها تفاوت وجود دارد. دانشجویان در هر یک از گرایش‌ها با زمینه‌هایی آشنایی می شوند تا خود را برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و ادامه تحصیل آماده کنند.
زمینه‌های اشتغال:
درحال حاضر بخش قابل توجهی از مشکلات جامعه را مسائل و مشکلات اقتصادی درحوزه‌‌های مدیریت و سیاست‌گذاری و در سطوح اقتصادی و ملی، سازمان‌های اقتصادی و بنگاه‌ها تشکیل میدهد. یکی از الزامات توسعه کشور و ارتقاء استاندارد زندگی مردم، بهبودکیفیت مدیریت اقتصادی در مراکز ستادی تصمیم‌گیری و سازمان‌های اقتصادی واجتماعی است. بهبود کیفیت مدیریت اقتصادی و حل مسائل پیچیده اقتصاد در جهت رشد، توسعه، کنترل و هدایت یک سیستم اقتصادی پویا در شرایط تحولات نوین اقتصاد جهانی، نیازمند تربیت نیروی انسانی کارآمد و با کیفیت درحوزه‌ی علوم اقتصادی است.
به لحاظ شغلی اگر دوران تحصیل فرد با مطالعات مناسب و عمیق گذرانده شود مسلماً دانشجویان فارغ‌التحصیل می‌توانند در بسیاری از بنگاه های تولیدی و تجارتی، خدماتی مشغول کار شده و نیز تقاضی تخصص کارشناسی اقتصاد نسبت به سیر رشته ها بیش‌تر است. در صورت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در ین رشته تقاضی نیروی کار بسیار بالاتر است و یافتن فرصت های شغلی متعدد در موسساتی چون بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، وزارت اقتصاد و داریی و بسیاری از مؤسسات تحقیقاتی اعم از خصوصی و دولتی سهل‌الوصول تر خواهد بود.

موقعیت شغلی در ایران:

دانشجویان دوره کارشناسی اقتصاد بیش‌تر اطلاعات اولیه و پایه را مطالعه می‌کنند در نتیجه نباید انتظار داشته باشند که پس از فارغ‌التحصیلی به طور تخصصی و کاربردی فعالیت نمایند مگر دانشجویانی که خودشان مطالعه و فعالیت بیشتری داشته و تئوری‌هایی را که مطالعه می‌کنند, به کار نیز می‌گیرند. یعنی می‌توانند مدل‌های اقتصادی نوشته, تجزیه و تحلیل کرده و پیشنهادهای تازه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی مؤسسه و سازمان‌های مختلف ارائه دهند. البته این به آن معنا نیست که در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته بازار کار ندارند بلکه می‌توانند در بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد مثل بخش مالیات, وزارت صنایع, سازمان برنامه و بودجه, بانک مرکزی و مرکز آمار فعالیت کنند و مهم‌تر از همه اینکه حتی اگر فارغ‌‌التحصیلان اقتصاد در رشته تخصصی خود فعالیت نکنند, به دلیل داشتن ذهنی باز و تحلیل‌گر و آشنایی صحیح با مسائل و مباحث اقتصادی, نگاه کارشناسانه‌ای نسبت به جامعه و پیرامون خود دارند و می‌توانند در هر شغلی موفق و کارآمد باشند.


معرفی رشته اقتصاد در مقطع کارشناسی

هدف:

در دانشگاه، اقتصاد را این‌گونه تعریف می‌کنند: علم تخصیص منابع محدود برای نیازهای نامحدود. به ‌طور کلی بحث در این علم بر سر آن است که نحوه‌ی تخصیص بهینه‌ی این منابع چگونه است. می‌توانیم در یک تعریف کلی‌تر بگوییم که علم اقتصاد مطالعه‌ی علمی جنبه‌های گوناگون رفتار اقتصادی انسان است. به این دلیل علم اقتصاد جزء علوم اجتماعی محسوب می‌شود، درست نظیر جامعه‌شناسی، علم سیاست یا روان‌شناسی.

ماهیت:

علم اقتصاد از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است. آن‌چه باعث شده این علم جزء علوم انسانی باشد، سر و کار داشتن رفتار اقتصادی انسان‌هاست. این خود باعث پیوند اقتصاد با فلسفه می‌شود که جنبه‌ی‌ نظری اقتصاد است؛ اما آن‌چه باعث پیوند این علم با آمار و ریاضی شده است، جنبه‌‌ی کاربردی اقتصاد است که بسیار وسیع‌تر از جنبه‌ی‌ نظری آن است. نه تنها آمار، ریاضی هم به اقتصاددانان در زمینه‌ی شناخت بهتر پدیده‌ها و رفتارهای فردی و اجتماعی کمک می‌کند. آمار رکن اساسی علوم اجتماعی، علم اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی- اجتماعی است. با استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های آماری پیشرفته می‌توان مبنایی ریاضی و کمی برای تبیین، تشخیص و صورت‌‌بندی مسائل اجتماعی- اقتصادی فراهم آورد.

هم‌چنین آمار امکان به‌ دست دادن تصویر کلی یک وضعیت اقتصادی- اجتماعی خاص را فراهم می‌کند. علوم اجتماعی در مقایسه با علوم طبیعی ویژگی‌های خاص‌تری دارند، چون این علوم به بررسی رفتار انسان می‌پردازد و این رفتارها نیز ناهمگون است. گذشته از این، به دلیل تنوع فردیت‌ها پیش‌بینی در علوم اجتماعی به غایت سخت‌تر از پیش‌بینی در علوم طبیعی و تجربی است.

گرایش‌های مقطع لیسانس:

رشته‌ی اقتصاد در مقطع کارشناسی دارای 6 شاخه‌ی اقتصاد نظری، بازرگانی، کشاورزی، پول و بانکداری، صنعتی و حمل و نقل است و داوطلبان هر سه گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی می‌توانند این رشته را انتخاب کنند؛ البته برای داوطلبان رشته‌ی ریاضی، شاخه‌های بازرگانی و کشاورزی و برای داوطلبان انسانی، شاخه‌ی اقتصاد نظری ارائه نشده است؛ اما به گفته‌ی استادان این رشته تفاوت شاخه‌های مختلف اقتصاد در مقطع کارشناسی کم‌تر از 30 ‌واحد درسی است و چون دانشجویان می‌توانند 9 واحد اختیاری خود را از شاخه‌های دیگر انتخاب کنند، تفاوت قابل توجهی بین شاخه‌های مختلف این رشته وجود ندارد. به ویژه این‌که بین درس‌های تخصصی هر شاخه نیز تشابهات بسیاری وجود دارد. برای مثال از 11 درس اختصاصی شاخه‌ی اقتصاد پول و بانکداری، 4 درس آن با شاخه‌ی اقتصاد بازرگانی مشترک است. با این همه ما برای آشنایی شما با شاخه‌های رشته‌ی اقتصاد، به معرفی اجمالی آن‌ها می‌پردازیم.

شاخه‌ی اقتصاد نظری:

اقتصاد نظری به مدل‌های ریاضی اقتصاد می‌پردازد؛ یعنی تأکید این بخش از اقتصاد بیش‌تر بر تئوری‌های ریاضی است.

دکتر عسکریان در معرفی این شاخه می‌گوید:

تقسیم‌‌بندی رشته‌ی اقتصاد به شاخه‌های مختلف، کار اشتباهی است؛ چون بین شاخه‌های این رشته مرزبندی دقیقی وجود ندارد. برای مثال ما در مقابل اقتصاد نظری، شاخه‌ای به‌ نام اقتصاد کاربردی نداریم اما در کل به ‌نظر می‌رسد که هسته‌ی اصلی تئوری‌های اقتصادی مثل اقتصاد ریاضی و اقتصادسنجی بیش‌تر در شاخه‌ی اقتصاد نظری مطالعه می‌شود؛ یعنی این شاخه بیش‌تر جنبه‌ی انتزاعی و تئوری دارد و تأکید آن روی تئوری‌های ریاضی است و دانشجوی اقتصاد نظری کم‌تر پدیده‌هایی از قبیل تجارت را مطالعه می‌کند.

شاخه‌ی اقتصاد بازرگانی:

اقتصاد بازرگانی یکی از شاخه‌های کاربردی اقتصاد است که در آن دانشجو با جنبه‌های توصیفی و تحلیلی مدیریت تولید، مدیریت بازاریابی و کاربردهای آن، قوانین و مقررات مالیات در ایران، انواع حسابرسی و اصول حسابداری آشنا می‌شود. هم‌چنین با استفاده از یک‌سری مدل‌های تصمیم‌گیری و متدهای کمی تعیین خط‌مشی مطلوب را در مسائلی که یک مدیر با آن مواجه می‌شود فرامی‌گیرد.

شاخه‌ی اقتصاد صنعتی:

در شاخه‌ی اقتصاد صنعتی دانشجویان طی چند واحد با ساختار بازار صنعت، بازرگانی بین‌المللی، منابع و مضرات انحصار، سیاست رقابت، منافع مصرف‌کننده، هزینه‌ها و هم‌چنین حقوق و مقررات کاری که تنظیم‌کننده‌ی روابط بین کارگران و کارفرمایان است آشنا می‌شوند.

شاخه‌ی اقتصاد پولی و بانکداری:

دانشجویان این شاخه با نحوه‌ی عملکرد بانک‌های داخلی و خارجی، اسناد و اعتبار ارزی، سیاست‌های پولی و مالی به ‌عنوان مهم‌ترین سیاست‌های تثبیت اقتصادی و چگونگی تجزیه و تحلیل صورت‌حساب‌های مالی آشنا می‌شوند.

شاخه‌ی اقتصاد کشاورزی:

دانشجویان این شاخه، اقتصادی را که به محصولات کشاورزی و زمین و زراعت بازمی‌گردد مطالعه می‌کنند. دکتر پژویان در معرفی این گرایش می‌گوید: «بازار محصولات کشاورزی به ‌دلیل این‌که در بسیاری از موارد پیوستگی تولید را ندارد، هم‌چنین متغیرهایی مثل آب و هوا و خاک در آن اثر عمده‌ای دارد، به مطالعه‌ی تخصّصی و ویژه‌ای نیازمند است؛ یعنی کارشناس اقتصادی این بخش باید علاوه بر آشنایی با اصول و مبانی علم اقتصاد با مسائل کشاورزی از قبیل تولید کشاورزی و بازارهای محصولات کشاورزی آشنایی داشته باشند.» محمد مطلق کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه در همین زمینه می‌گوید: «اقتصاد کشاورزی حد فاصل رشته‌های مهندسی کشاورزی و اقتصاد است. یعنی دانشجویان هم اصول زراعت و دامپروری را مطالعه می‌کنند و هم با درس‌های اصلی اقتصاد مثل اقتصاد خرد و کلان آشنا می‌شوند.»

آینده‌ی شغلی، بازار کار، درآمد:

دانشجویان دوره‌ی کارشناسی اقتصاد بیش‌تر اطلاعات اولیه و پایه را مطالعه می‌کنند، در نتیجه نباید انتظار داشته باشند که پس از فارغ‌التحصیلی به‌ طور تخصّصی و کاربردی فعالیت کنند مگر دانشجویانی که خودشان مطالعه و فعالیت بیش‌تری داشته و تئوری‌هایی را که مطالعه می‌کنند به ‌کار می‌گیرند؛ یعنی می‌توانند مدل‌های اقتصادی نوشته، تجزیه و تحلیل کرده و پیشنهادهای تازه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی مؤسسه‌ها و سازمان‌های مختلف ارائه دهند. البته این به آن معنا نیست که در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته بازار کار ندارند بلکه می‌توانند در بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد مثل بخش مالیات، وزارت صنایع، بانک مرکزی و مرکز آمار و ... فعالیت کنند و مهم‌تر از همه این‌که حتی فارغ‌التحصیلان اقتصاد اگر در رشته‌ی تخصّصی خود فعالیت نکنند به ‌دلیل داشتن ذهنی باز و تحلیل‌گر و آشنایی صحیح با مسائل و مباحث اقتصادی، نگاه کارشناسانه‌ای نسبت به جامعه و پیرامون خود دارند و می‌توانند در هر شغلی موفق باشند.

در حال حاضر تعداد قابل توجهی فارغ‌التحصیل فوق‌لیسانس و دکترای اقتصاد در جامعه حضور دارند و مؤسسات و سازمان‌های خصوصی و دولتی نیز ترجیح می‌دهند که این دسته از فارغ‌التحصیلان را استخدام کنند؛ چون این افراد اطلاعات کاربردی‌تر و تخصّصی‌تری در زمینه‌های مختلف از جمله نفت، مالیات، ارزیابی یک طرح اقتصادی و کارشناسی مؤسسات خرد و بنگاه‌ها دارند.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه:

 بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری و حتی دانشجویان سال اول این رشته تصور می‌کنند که اقتصاد مجموعه‌ای از محفوظات است، در حالی ‌که این علم ارتباط نزدیکی با ریاضی دارد و دانشجو باید مباحثی مثل حد، مشتق و انتگرال را در حد یک دیپلمه به خوبی بداند. در غیر این صورت در درس‌های ابتدایی و اولیه‌ی این رشته مثل اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، ریاضی و آمار با مشکل روبه‌رو می‌شود؛ مشکلی که تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان علوم انسانی با آن مواجه هستند.

دانشجوی اقتصاد لازم باید به مباحث اجتماعی علاقه‌مند باشد و الفبای جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و روان‌شناسی را بداند؛ چون اقتصاد یک حلقه از علوم اجتماعی است و زنجیره‌ی علوم اجتماعی نیز به هم مرتبط است. علم اقتصاد یکی از پایه‌های اصلی جامعه است و باید در ارتباط با موضوعات دیگر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. هر جامعه‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد و یک کارشناس اقتصاد باید بتواند اطلاعات علمی خود را با جامعه‌ی مورد نظر تطبیق دهد. شرط اول، علاقه‌مندی به مباحث اقتصادی است چه در سطح خرد مانند مسائل اقتصادی در کارخانجات و شرکت‌های تولیدی و چه در سطح کلان مانند مسائل اقتصادی دولت و جامعه.

وضعیت ادامه‌ی تحصیل در مقاطع بالاتر:

امکان ادامه‌ی تحصیل در این رشته تا مقطع دکترا وجود دارد. گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد علوم اقتصادی عبارت‌اند از:

1- برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی

2- توسعه‌ی اقتصادی و برنامه‌ریزی

3- علوم اقتصادی

4- اقتصاد انرژی



بازار کار پیش روی فارغ التحصیلان اقتصاد
بازدید : 10775 مرتبهتاریخ : دوشنبه 22 آذر‌ماه سال 1389
سلام،یکی از دوستان مطلبی در مورد بازار کار اقتصاد میخواست که این مطلب رو پیدا کردم....امیدوارم به دردتون بخوره

هنگامی که از فرصت‌های شغلی یک رشته صحبت می‌کنیم باید به دو مساله توجه داشت، اول اینکه آیا فارغ‌التحصیلان رشته مورد نظر اطلاعات تخصصی لازم را در دانشگاه به دست آورده‌اند؟ و دوم اینکه آیا جامعه، ماهیت رشته مورد نظر، کاربرد و ضرورت فعالیت فارغ‌التحصیلان آن را می‌شناسد؟ دکتر عسکریان در زمینه فرصت‌های شغلی رشته اقتصاد در پاسخ به سوال اول می‌گوید: 
«دانشجویان دوره کارشناسی اقتصاد بیشتر اطلاعات اولیه و پایه را مطالعه می‌کنند، در نتیجه ....

نباید انتظار داشته باشند که پس از فارغ‌التحصیلی به طور تخصصی و کاربردی فعالیت نمایند مگر دانشجویانی که خودشان مطالعه و فعالیت بیشتری داشته و تئوری‌هایی را که مطالعه می‌کنند، به کار نیز می‌گیرند. یعنی می‌توانند مدلهای اقتصادی نوشته، تجزیه و تحلیل کرده و پیشنهادهای تازه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی موسسه‌ها و سازمانهای مختلف ارائه دهند.»
دکتر عسکریان در ادامه می‌گوید: 
«البته این به آن معنا نیست که در حال حاضر فارغ‌التحصیلان این رشته بازار کار ندارند بلکه می‌توانند در بخش‌های مختلف وزارت اقتصاد مثل بخش مالیات، وزارت‌صنایع ، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و مرکز آمار فعالیت کنند و مهمتر از همه اینکه حتی اگر فارغ‌التحصیلان اقتصاد در رشته تخصصی خود فعالیت نکنند، به دلیل داشتن ذهنی باز و تحلیل‌گر و آشنایی صحیح با مسائل و مباحث اقتصادی، نگاه کارشناسانه‌ای نسبت به جامعه و پیرامون خود دارد و می‌تواند در هر شغلی موفق و کارآمد باشد.»

دکتر پژویان نیز در پاسخ به سوال دوم می‌گوید:
«متاسفانه رشته اقتصاد در جامعه ما جایگاه خود را پیدا نکرده است. در نتیجه کارشناسان اقتصاد نیز در جای مناسب خود قرار نگرفته‌اند و فقط فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند و مشتاق که در دوران دانشجویی مهارتهای لازم را کسب کرده‌اند، می‌توانند بازار کاری مرتبط با رشته تحصیلی خویش پیدا کنند و در سازمانهایی مثل وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت بازرگانی و سازمان برنامه و بودجه فعالیت نموده یا در بانک‌ها به عنوان ارزیاب و در بخش‌ خصوصی به عنوان مدیر اقتصادی تولید و کارشناس اقتصادی کار کنند.»محمد مطلق نیز فرصت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان لیسانس را محدود می‌داند و در این‌باره می‌گوید: 
«در حال حاضر تعداد قابل توجهی فارغ‌التحصیل فوق‌لیسانس و دکترای اقتصاد در جامعه حضور دارند و موسسات و سازمانهای خصوصی و دولتی نیز ترجیح می‌دهند که این دسته از فارغ‌التحصیلان را استخدام کنند چون این افراد اطلاعات کاربردی‌تر و تخصصی‌تری در زمینه‌های مختلف از جمله نفت،مالیات، ارزیابی یک طرح اقتصادی و کارشناسی موسسات خرد و بنگاهها دارند. البته آنچه گفته شد در مورد وضعیت کنونی فارغ‌التحصیلان این رشته است اما طبق آماری که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارایه داده است، فرصت‌های شغلی برای رشته‌های علوم انسانی نسبت به رشته‌های علوم تجربی و فنی بیشتر شده است. چون جامعه کم‌کم به تخصص فارغ‌التحصیلان علوم انسانی احساس نیاز می‌کند و این بیانگر آن است که در آینده فرصت‌های شغلی بیشتری برای فارغ‌التحصیلان این رشته ایجاد خواهد شد بخصوص اگر داوطلبان رتبه‌های بالاتر هر سه گروه آزمایشی ریاضی و فنی ، علوم تجربی و علوم انسانی وارد این رشته شوند.» توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه :‍ 
چون مباحث کتاب اقتصاد که در دبیرستان تدریس می‌شود، جنبه حفظی دارد، بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری تصور می‌کنند که برای موفقیت در رشته اقتصاد باید حافظه‌ای قوی داشت تا بتوان مفاهیم و نظریه‌های متعدد را حفظ کرد در حالی که به گفته استادان و دانشجویان این رشته، دانشجوی اقتصاد بیش از هر چیز باید در درس ریاضی قوی باشد تا بتواند در این رشته موفق گردد. محمد مطلق دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه دانشگاه علامه طباطبایی در همین زمینه می‌گوید: 
«بسیاری از داوطلبان آزمون سراسری و حتی دانشجویان سال اول این رشته تصور می‌کنند که اقتصاد مجموعه‌ای از محفوظات است در حالی که این علم ارتباط نزدیکی با ریاضی دارد و دانشجو باید مباحثی مثل حد، مشتق و انتگرال را در حد یک دیپلمه بخوبی بداند در غیر این صورت در دروس ابتدایی و اولیه این رشته مثل اقتصاد خرد، اقتصاد کلان، ریاضی و آمار با مشکل روبرو می‌شود، مشکلی که تعداد قابل توجهی از فارغ‌التحصیلان علوم انسانی با آن مواجه هستند.»وی در مورد توانمندی‌های دیگر دانشجوی این رشته می‌گوید: 
«دانشجوی اقتصاد لازم است که به مباحث اجتماعی علاقه‌مند بوده و الفبای جامعه‌شناسی ، علوم سیاسی و روانشناسی را بداند چون اقتصاد یک حلقه از علوم اجتماعی است و زنجیره علوم اجتماعی نیز به هم مرتبط است.»شهداد رضایی فارغ‌التحصیل رشته اقتصاد نیز معتقد است که دانشجوی اقتصاد بویژه دانشجوی گرایش اقتصاد نظری باید در درس ریاضی قوی باشد و حتی لازم است دارای نگاهی تحلیل‌گر باشد تا هم در مطالعه دروس دانشگاهی مثل اقتصادسنجی و هم در بازار کار موفق باشد. لاله شاکری دانشجوی کارشناسی اقتصاد نظری نیز علاقه به جامعه و فعالیت‌های اجتماعی را برای داشنجویان این رشته ضروری می‌داند و در توضیح سخن خویش می‌گوید: 
«علم اقتصاد یکی از پایه‌های اصلی جامعه است و باید در ارتباط با موضوعات دیگر فرهنگی ، سیاسی واجتماعی مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. چرا که هر جامعه‌ای ویژگی‌های خاص خود را دارد و یک کارشناس اقتصاد باید بتواند اطلاعات علمی خود را با جامعه مورد نظر تطبیق دهد.»شرط اول علاقمندی به مباحث اقتصادی است ، چه در سطح کلان ، مانند مسائل اقتصادی دولت و جامعه و چه در سطح فرد ، مانند مسائل اقتصادی در کارخانجات و شرکت‌های تولیدی. از آنجا که جنبه کلان در رشته اقتصاد بیشتر مطرح است، دانشجو می‌بایست از دید وسیعی نسبت به مسائل برخوردار باشد و این خود علاقه‌ای مضاعف به پیگیری علوم جامعه‌شناسی و سیاسی و غیره می‌طلبد. وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر: 
در این تا مقطع دکترا امکان ادامه تحصیل وجود دارد. گرایش‌های مقطع کارشناسی ارشد علوم اقتصادی عبارتند از : 
1- برنامه‌ریزی سیستم‌های اقتصادی 
2- توسعه اقتصادی و برنامه‌ریزی 
3- علوم اقتصادی 
4- اقتصاد انرژی رشته‌های مشابه و نزدیک به این رشته : 
گرایش‌های مختلف مدیریت ، همچنین تعدادی از واحدهای رشته مهندسی صنایع با این رشته مشترک است و یا تشابه دارد. مصاحبه با دانشجوی مشغول به تحصیل: 
فرد علاقمند به مباحث تحلیلی و اقتصادی هیچ‌گاه از انتخاب رشته اقتصاد پشیمان نمی‌شود. مباحثی که در این رشته مطرح می‌شود حتی کسی را که با علاقه این رشته را انتخاب نکرده است، علاقمند می‌کند تا این رشته را در سطوح بالاتر فرا گیرد. اصلا مقطع کارشناسی برای آشنایی دانشجویان به این رشته است و در پایان چهارسال با مفاهیم بسیار متنوعی آشنا شده‌اند و برای فراگیری تخصصی‌تر آنها می‌بایست ادامه تحصیل را در پیش گیرند. در ضمن بسیاری از دانش‌آموزان ریاضی دبیرستان بر این باورند که اقتصاد از مباحث ریاضی و آمار تهی است و بیشتر به مباحث نظری می‌پردازد. باید به این دانش‌آموزان گفت که امروزه تمام مفاهیم اقتصادی در قالب آمار و ریاضی مطرح می‌شود که عدم آشنایی و تبحر دانشجو از بیان ریاضی به طور جدی او را با مشکل مواجه می‌سازد. این نکته نیز باید گفته شود که شباهت این رشته با رشته‌هایی نظیر مدیریت و حسابداری باعث شده است که دانشجویانی که به این رشته‌ها بیشتر علاقمندند بتوانند به راحتی در کنکو رکارشناسی ارشد شرکت کرده و به مطالعه این رشته‌ها بپردازند. چرا که حتی در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت و حسابداری از درس‌های پایه اقتصاد نیز سوال می‌شود و درس‌هایی نظیر آمار و ریاضی هم با رشته اقتصاد مشترک است، لذا دانشجوی اقتصاد می‌بایست تنها تعدادی از درس‌های مدیریت را بصورت دقیق‌تر بخواند که تازه با مفاهیم ابتدایی آن درس‌ها در واحدهایی نظیر اصول سازمان و مدیریت که جزو واحدهای اصلی رشته اقتصاد است آشنا شده و از این لحاظ هم با مشکل جدی روبرو نیست.









کلمات کلیدی


داﻧﻠﻮد راﯾﮕﺎن ﺳﻮاﻻت اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺳﻮاﻻت اﻗ www.makhfigah.com/.../eghtesad_khord_www.makhfigah.com.pdf ﺑﺴﻢ اﷲ اﻟﺮﺣﻤﻦ اﻟﺮﺣﯿﻢ. اﻟﻠﻬﻢ ﺻﻞ ﻋﻠﯽ ﻣﺤﻤﺪ وآل ﻣﺤﻤﺪ. و. ﻋﺠﻞ ﻓﺮﺟﻬﻢ. داﻧﻠﻮد راﯾﮕﺎن ﺳﻮاﻻت اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ. ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺳﻮاﻻت. اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ. اﻗﺘﺼﺎد ﺧﺮد. ﺑﺎ ﭘﺎﺳﺨﻨﺎﻣﻪ. ﺟﺪﯾﺪﺗﺮﯾﻦ اﺧﺒﺎر اﺳﺘﺨﺪاﻣﯽ و ﮐﻨﮑﻮر. در اﯾﻤﯿﻞ و ﻣﻮﺑﺎﯾﻞ ﺷﻤﺎ. دانلود سوالات آزمون استخدامی بانک مهر اقتصاد | «ای استخدام ... www.e-estekhdam.com/دانلود-سوالات-آزمون-استخدامی-بانک-مهر/ دانلود بسته ویژه پیشنهادی جهت کسب آمادگی شرکت در آزمون استخدامی بانک مهر اقتصاد. این مجموعه سوالات شامل سوالات تخصصی پرتکرار آزمونهای ادوار گذشته بانکها ... دانلود نمونه سوالات استخدامی بانک مهر اقتصاد - دهوند dehvand.ir/jobs/دانلود-نمونه-سوالات-استخدامی-بانک-مهر/ ۷ روز پیش - لینک دانلود دانلود نمونه سوالات استخدامی بانک مهر اقتصاد این بسته شامل نمونه سوالات عمومی آزمون استخدامی بانک مهر اقتصاد شامل بیش از ۱۳۰۰ سوال ... استخدام بانک مهر اقتصاد در - نمونه سوالات استخدامی رایگان bartarinketab.ir/post/770 گفتنی است سوالات هوش و استعداد تحصیلی، هفت مهارت ICDL رایانه، اقتصاد، بانکداری و مدیریت از مواد امتحانی آزمون تخصصی استخدام در بانک مهر اقتصاد هستند. دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی بانک ها - نمونه سوالات ... bartarinketab.ir/post/1875 نمونه سوالات آزمون استخدامی قبلی بانک اقتصاد نوین شامل: - 41 سوال زبان ... 20 سوال اقتصاد (ویژه رشته اقتصاد، مدیریت، حسابداری و بانکداری) + پاسخنامه. - 15 سوال ... دانلود نمونه سوالات آزمونهای استخدامی درس اقتصاد (خرد و کلان ... www.modir.ir/Articles/3022.aspx این فایل شامل 219 نمونه سوال چهار گزینه ای آزمونهای استخدامی در درس اقتصاد (خرد و کلان) همراه با پاسخ گزینه ای می باشد که به صورت Pdf قابل دانلود است. برای دریافت ... سوالات تخصصی استخدامی علوم اقتصادی | نمونه سوال استخدام ... www.digitaliran.ir/.../سوالات-تخصصی-استخدامی-علوم-اقتصادی.html توضیحات بیشتر در مورد دانلود پکیج کامل سوالات تخصصی آزمون استخدامی رشته علوم اقتصادی تمامی گرایش ها مناسب جهت مقاطع تحصیلی کاردانی ، کارشناسی ، ارشد ... دانلود سوالات استخدامی بانک مهر اقتصاد | دانلود نمونه سوالات ... file.estekhdami.org/دانلود-سوال-استخدامی-بانک-مهر-اقتصاد/ بانک مهر اقتصاد به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز از بین داوطلبین واجد شرایط دعوت به همکاری می کند. به گزارش روابط عمومی بانک مهر اقتصاد، این بانک به منظور ... استخدام بانک مهر اقتصاد ۹۳ - دانلود سوالات استخدامی www.e-soal.ir/استخدام-بانک-مهر-اقتصاد-93/ استخدام بانک مهر اقتصاد 93 که در 26 استان کشور در سال 93 انجام می گیرد.رشته های تحصیلی مورد نیاز،مواد امتحانی و نمونه سوالات بانک مهر اقتصاد را ... سوالات استخدامی کارشناس مطالعات اقتصادی :: دانلود سوالات ... 92kar.blog.ir/1394/01/سوالات-استخدامی-کارشناس-مطالعات-اقتصادی ۱ روز پیش - سوالات استخدامی کارشناس مطالعات اقتصادی دستگاه های اجرایی کشور ۹۴ (کد خوشه :۱۲۴۸) سوالات بر دو قسم است : سوالات عمومی : ۱- سوالات استخداتخدام بانک تجارت علوم اقتصادی ... سوالات تخصصی استخدامی علوم اقتصادی | نمونه سوال استخدام ... www.digitaliran.ir/.../سوالات-تخصصی-استخدامی-علوم-اقتصادی.html توضیحات بیشتر در مورد دانلود پکیج کامل سوالات تخصصی آزمون استخدامی رشته علوم اقتصادی تمامی گرایش ها مناسب جهت مقاطع تحصیلی کاردانی ، کارشناسی ، ارشد ... نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت رشته علوم اقتصادی - ... 4030market.sellfile.ir/prod-181343-نمونه+سوالات+استخدامی+بانک+تجار... سوالات استخدامی بانک تجارت رشته علوم اقتصادی نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت رشته اقتصاد نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت رشته اقتصاد پول وبانکداری ... استخدام رشته علوم اجتماعی در سال 94 | جستجو | دنیای اینترنت boxiaozui.com/list/استخدام+رشته+علوم+اجتماعی+در+سال+94.html سوالات استخدامی بانک تجارت رشته علوم اقتصادی نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت رشته علوم اقتصادی ن. سوالات استخدامی بانک تجارت رشته علوم اقتصادی دانلود نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت رشته علوم اقتصادی ... cyan-home.com/دانلود-نمونه-سوالات-استخدامی-بانک-تجا-3/ ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ ه‍.ش. - دانلود نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت رشته علوم اقتصادی، کامل ترین نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت رشته ی مدیریت را از سایت خانه ی ... نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت رشته علوم اقتصادی :: ... estekhdamsoal.blog.ir/.../نمونه-سوالات-استخدامی-بانک-تجارت-رشته-علو... نمونه سوالات آزمون استخدامی بانک تجارت که در سال ۸۶ برگزار شد دانلود نمونه ... مجموعه: نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت شامل: 1-علوم اقتصادی 2 - کامپیوتر 3- امار نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت رشته علوم اقتصادی :: ... estekhdamsoal.blog.ir/.../نمونه%20سوالات%20استخدامی%20بانک%20تجا... ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ ه‍.ش. - ۱ مطلب با کلمه‌ی کلیدی «نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت رشته علوم اقتصادی» ثبت شده است - نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت استخدامی ... سوالات استخدامی بانک تجارت علوم اقتصادی - a2r a2r.ir/2015/03/31/سوالات-استخدامی-بانک-تجارت-علوم-اقتصا/ ۱۱ فروردین ۱۳۹۴ ه‍.ش. - نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت رشته علوم اقتصادی ,نمونه سوالات آزمون استخدامی بانک تجارت علوم اقتصادی , نمونه سوالات آزمون استخدام بانک ... نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت رشته علوم اقتصادی ,نمونه ... failha.com/نمونه-سوالات-استخدامی-بانک-تجارت-رشته-3/1280 ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ ه‍.ش. - نمونه سوالات استخدامی بانک تجارت رشته علوم اقتصادی ,نمونه سوالات آزمون استخدامی بانک تجارت علوم اقتصادی , نمونه سوالات آزمون استخدام بانک ... سوالات استخدامی بانک تج