دانلود رایگان سوالات استخدامی متون و اصول فقه


سوالات اختصاصی متون و اصول فقه ویژه آزمونهای استخدام ارگانهای مختلف


دانلود رایگان :



















درباره متون و اصول فقه و آشنایی با این رشته :



اُصولِ فِقْه، نام دانشی است که شیوه استنباط احکام شرعی را بررسی می کند؛ در این دانش روش صحیح دستیابی به احکام شرعی با استفاده از ادله نقلی و عقلی مورد بررسی قرار می گیرد. هرچند که برخی مسایل دانش اصول فقه در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مطرح شده بود و برخی از شاگردان مانند هشام بن حکم، رساله هایی در این دانش نوشته بودند، اما علم اصول فقه به عنوان یکی از شاخه های علوم اسلامی در میان فقهای شیعه به اوائل قرن چهارم هجری و پایان غیبت صغری بر می گردد. فقهای اهل سنت به دلیل عدم مراجعه به ائمه اهلبیت(ع) و احادیث آنان، زودتر از فقهای شیعه به ضرورت پیدایش این علم پی بردند و از اواخر قرن دوم هجری به تألیف کتاب های اصولی دامن زدند. امامان شیعه(ع) به خصوص امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در پیدایش اصول فقه نقش اساسی داشتند؛ آن بزرگواران، شیوه صحیح استنباط احکام الهی را از قرآن و سنت به شاگردان از طریق القای اصول و تشویق شاگردان به تفریع، به آنان آموزش می دادند. در میان اهل سنت اولین کسی که در علم اصول کتاب نوشت شافعی بود که کتاب الرساله را نوشت و سید مرتضی علم الهدی در میان شیعه اول کسی است که به طور جامع در علم اصول دست به تألیف زده است. معروف ترین کتاب وی الذریعه است.


تاریخچه
اصول فقه در میان اهل سنت اگرچه زوتر شکوفا شد اما پس از قرن پنجم دچار رکود و تقلید شد و دیگر شاهد پیشرفت مهمی نبود.
اصول فقه شیعه با راهنمایی امامان تاسیس شد و در زمان شیخ طوسی و سید مرتضی اوج گرفت و تکامل یافت. اما پس از شیخ طوسی به دلایل مختلف برای مدتی دچار رکود شد. پس از آن با تلاشهای ابن ادریس حلی و علامه حلی رونقی دوباره یافت.
در قرن یازدهم جریان اخباری‌گری باعث رکود دوباره پیشرفت اصول شد تا اینکه پس از دو قرن وحید بهبهانی توانست با تلاش فراوان، رویکرد اصولی را بار دیگر رونق بخشد. با ظهور شیخ انصاری مشهور به شیخ اعظم، تحول دیگری در علم اصول پدید آمد و از آن پس جریان‌های اصولی در مکاتب نجف و مکتب سامرا شکل گرفت و در نهایت در مکتب قم به اوج رسید.
اصول شیعه از زمان شیخ انصاری تا کنون تحولات و پیشرفت‌های شگرفی به خود دیده و دستاوردهای دقیق و بی‌نظیری داشته است.
بعضی از دانشمندان شیعه که نقش مهمی در تحولات علم اصول فقه داشته‌اند عبارتند از:
شیخ مفید
سید مرتضی
شیخ طوسی
ابن زهره
ابن ادریس حلی
محقق حلی
وحید بهبهانی
شیخ انصاری
میرزای شیرازی
آخوند خراسانی
آقا ضیاء عراقی
شهید محمد باقر صدر
حاج شیخ عبدالکریم حائری
کتاب‌های الذریعه، العده،قوانین الاصول، معالم الدین، فرائد الاصول، کفایه الاصول، از مهمترین کتاب‌های اصولی شمرده می‌شوند که دو مورد آخر هنوز نیز در محافل حوزوی تدریس می‌شوند.
از مهمترین مباحث مورد اختلاف بین اصولیان شیعه و سنی در اصول فقه می‌توان به مباحث: اجماع، قیاس، استحسان و اجتهاد اشاره کرد.
اصول فقه چیست؟
کلمه اصل، به معنای ریشه‌ و پایه چیزی است.[۱] این علم از آن رو اصول فقه نامیده می‌شود که حکم مقدمه و پایه برای علم فقه را دارد؛ زیرا روش صحیح استنباط از منابع فقه را می‌آموزد.[۲]. از آنجا که رجوع به منابع فقهی مانند قرآن و روایات، می تواند به شیوه‌های مختلفی انجام گیرد و برداشت های مختلفی از آن ها شود، وجود قواعدی که بتواند روش برداشت صحیح و شیوه درست استنباط را بیان کند ضروری است، از این رو دانش اصول فقه شکل گرفته است.[۳]
علت نیاز به علم اصول
پس از رحلت پیامبر اسلام(ص)، مسلمانان دیگر نمی‌توانستند در مسایل شرعی به ایشان مراجعه کنند. علاوه بر این به دلیل گسترش قلمرو و حوادث اجتماعی متعدد احکامی در جامعه اسلامی مطرح شد که تا قبل از آن مورد ابتلا نبود.[۴]از این رو اندک اندک نیاز به اجتهاد و استنباط احکام از قرآن و احادیث پیامبر(ص) احساس شد.
شیعیان نیز اگرچه بخاطر وجود ائمه اطهار(ع) پس از پیامبر(ص) کمتر نیاز به اجتهاد داشتند، اما به دلایل مختلف گاهی دسترسی به امامان به دلیل حضور در شهرهای دیگر و یا محدودیت‌های مختلف از سوی حاکمان ممکن نبود. پیروانی که در شهرهای دیگری مانند خراسان، یمن و... بودند نمی‌توانسته‌اند همواره به حضور امام خویش برسند و پرسش هایشان را بپرسند. این کار برای آنان سختی فراوان داشت و به یک معنا اصلا ممکن نبود؛ لذا ضمن پذیرش این که اینان در موارد بسیاری از طریق نامه‌هایی که به واسطۀ حجّاج برای ائمّه علیهم السّلام ارسال می‌داشتند و پاسخ دریافت می‌کردند، امّا چاره‌ای نداشتند جز این که در موارد دیگری با اصول کلّی‌ای که از ائمّه علیهم السّلام فراگرفته بودند، در فروعات و جزئیات به اجتهاد دست زنند. حتّی اصحابی که در همان شهر امام علیه‌السلام می‌زیستند نیز در مواردی؛ چون زیر نظر بودن خانه امام توسط مأموران دستگاه حاکم، یا زندانی بودن امام علیه‌السلام لازم می‌شد که خود دست به اجتهاد و کشف حکم بزنند. به این ترتیب مسلمانان رفته رفته نیاز بیشتری احساس می‌کردند تا شیوه صحیح استنباط را توین نمایند.
پیدایش و تاسیس
درباره موسس علم اصول چند نظریه وجود دارد. شیعیان امام صادق(ع) و هشام بن حکم را اولین مؤسسان علم اصول می‌دانند. اما اهل سنت، شافعی را به عنوان مؤسس علم اصول ذکر کرده‌اند.
بنابر منابع تاریخی و حدیثی، اولین کسی که در میان مسلمانان به بررسی مسائل علم اصول پرداخت امام باقر(ع) و پس از ایشان امام صادق(ع) بود.[۵]
پس از ایشان، یکی از اصحاب امام صادق(ع) به نام «هشام بن حکم» نخستین کسی است که در اصول فقه تألیفی داشته است. وی دو رساله در اصول فقه دارد. یکی، «کتاب الالفاظ و مباحثها» است و دیگری، «کتاب الاخبار و کیف تصحّ» است که ظاهرا بحث از خبر متواتر، خبر واحد، شرایط صحّت روایات و... در آن آمده است. نام این کتاب نیز در فهرست ابن ندیم، رجال نجاشی، فهرست شیخ و معالم العلماء ابن شهرآشوب ذکر شده است.
اهل سنت معمولا پایه گذاری علم اصول را به شافعی نسبت می‌دهند. چرا که کتاب الرساله او اولین کتاب مدونی است که به مباحث اصولی زیادی پرداخته است. در این باره باید گفت در اینکه کتاب شافعی کتاب مهمی در تاریخ علم اصول محسوب می‌شود تردیدی نیست؛ اما رساله هشام بن حکم قبل از الرساله شافعی نگاشته شده است. علاوه بر این، باید بین تدوین مسائل اصولی و تاسیس آن تفاوت قائل شد. اولین مباحث اصولی در جهان اسلام توسط امام باقر و امام صادق ع مطرح و املاء شده است. بنابراین نمی‌توان شافعی را موسس این علم دانست بلکه تنها تدوین آن را می‌توان به او نسبت داد. البته اینها به معنای نفی اهمیت کتاب الرساله نیست واین کتاب در تدوین علم اصول نقش مهمّی ایفا نموده است.
نقش امامان شیعه در تأسیس اصول فقه
همان‌طور که گفته شد، ائمّه علیهم السّلام در تأسیس اصول فقه نقش اساسی و بنیادینی داشتند. در دوران ابتدایی شکل‌گیری اصول فقه، ائمّه به‌ویژه امام صادق و امام باقر علیهما السّلام چگونگی استنباط و فهم از کتاب، سنّت و نحوه‌ ارجاع فروع به اصول، و در یک معنا نحوه‌ اجتهاد صحیح و مقبول را به دو شیوه به اصحاب خویش می‌آموختند:
نخست، از طریق املای قواعد کلی استنباط بر آنها و نگاشتن آن قواعد از سوی اصحاب. اصول چهارصدگانه-که منابع اصول اربعه شیعه بودند- در واقع حاصل همین امالی ائمّه علیهم السّلام است که بخشی از این اصل‌ها مربوط به قواعد کلّی استنباط بود.
و دوم، از طریق آموزش عملی روش‌های اجتهاد صحیح به اصحاب شایسته خویش.[۶]
علاوه بر این، ائمه(ع) خود، اصحاب شایسته‌ خویش را به اجتهاد در احکام و دادن فتوا تشویق می‌کردند؛ نظیر امر امام صادق علیه‌السلام به ابان بن تغلب که در مسجد بنشیند و برای مردم فتوا دهد و می‌فرمود:
«من دوست می‌دارم که در میان پیروانم مانند تو را ببینم».[۷]
امام صادق(ع) فرمودند:[۸] علینا القاء الاصول و علیکم ان تفرعوا
بر ماست که اصولی کلّی را بیان کنیم و بر شما لازم است که فروعات را به آنها برگردانید [و احکامشان را بیابید].
در کتب تراجم و فهرستها نام تعداد بسیاری از اصحاب ائمّه علیهم السلام یافت می‌شود که دارای رساله اصولی بوده‌اند. از میان مهمترین آنها میتوان به هشام بن حکم، یونس بن عبدالرحمن، دارم بن قبیصه، ابو سهل نوبختی و محمّد بن احمد بن جنید اشاره کرد.
البته آن‌چه در آغاز کار به اسم مسایل اصول فقه نگاشته می‌شد، رساله‌های کوچکی بود که صرفا به یک یا چند مسألۀ کوتاه می‌پرداختند. از این رو، می‌توان این دوره را دورۀ تدوین‌های ابتدایی خواند که صرفا بستر و زمینه‌ای بودند برای پیدایش و تدوین کامل اصول فقه، که البته اهل سنّت-به دلایلی که گذشت-در تدوین دوره‌های کامل اصول فقه بر عالمان شیعه سبقت گرفته‌اند.
مباحثی مانند: «اجتهاد به رأی و قیاس»، «اخبار»، «ناسخ و منسوخ»، «الفاظ» و «عام و خاص» مورد توجّه اصولیان این دوره بوده است. از ویژگیهای این دوره می‌توان به: «بساطت و سادگی مسایل»، «موردی بودن مسایل» و «دسترسی به ائمّه(ع)» اشاره کرد.
مروری بر تحولات اصول فقه شیعه
از نظر تاریخی علم اصول فقه در ابتدای پیدایش در حوزه‌های اهل سنت رشد سریعتری را شاهد بود. زیرا آنان قبل از شیعه خود را از عصر نص دور دیده و از روایات اهل بیت عصمت و طهارت محروم ساختند، و لذا مشاهده می‌کنیم که دور تصنیف در بین علمای اهل سنّت از اواخر قرن دوم شروع شد و به سرعت گسترش یافت، در حالی که تصنیف گستردۀ در این علم را می‌توان نزد شیعه از اوائل قرن چهارم یعنی اواخر غیبت صغرا مشاهده کرد، به رغم اینکه رساله‌هایی از برخی اصحاب امامان در موضوعات متفرق اصولی تصنیف شد، ولی با انتهای عصر امامان شیعه ذهنیت اصولی فقهای امامیه باز شده و به بررسی عناصر مشترک استنباط فقهی پرداختند، امری که تا قبل از آن فقها چندان ضرورتی بر توسعه و گسترش آن نمی‌دیدند؛ زیرا وجود امامان معصوم(ع) را امتداد خط نبوت و رسالت نبوی می‌دانستند.
مورخان علم اصول تقسیم بندی‌های متفاوتی از این دوره‌ها ارائه کرده‌اند. مهمترین تحولات و شخصیت‌های اصول فقه شیعه را می‌توان در ضمن چند دروه بررسی نمود.


اصول فقه 

هدف استاد مطهری از مجموعه ی سه جلدی «آشنایی با علوم اسلام» که پس از شهادت ایشان به چاپ رسیده برداشتن نخسیتن گام در راه آشنایی نسل جوان با معارف اسلامی بود. سعی استاد همواره بر این بوده است که در این مجموعه سادگی و اختصار را در عین صحت، اساس قرار داده و راه را برای ورود جوانان به فضای روح  پرور فرهنگ اسلامی باز کنند.

در بخش اول کتاب کلیاتی پیرامون علم اصول فقه  به اضافه ی تاریخچه ی مختصری از تحول و تطور در این علم بیان شده است.

مهمترین علمی که در مقدمه فقه ضروی است که آموخته می شود« علم اصول فقه» است که علمی شیرین و جزء علوم ابتکاری مسلمین است. این علوم در حقیقت روش صحیح استنباط از منابع فقه را به ما می آموزد.

در بخش دوم در مورد علاقه علم فقه که از وسیعترین علم گسترده ترین علوم اسلامی است و همچنین تاریخچه فقه و فقها و رئوس کلی مسائل علم فقه توضیحات ارائه شده است.
















کلمات کلیدی


اصول فقه ۱ پیام نور :: دانلود نمونه سوال دانشگاه پیام نور pnu-dl.blog.ir/1394/01/19/اصول-فقه-1-پیام-نور ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ ه‍.ش. - اصول فقه ۱ پیام نور اصول فقه ۱ - نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تمامی رشته ... دانلود کتاب متون فقه 1 به صورت کامل جهت دانلود به ادامه مطلب بروید. موضوعات مرتبط: متون ... نمونه سوالات دستگاه‌های اجرایی کشور برای استخدام پیمانی. نمونه سوالات اصول فقه 3 پیام نور :: دانلود رایگان نمونه سوالات ... soalatpayamnor94.blog.ir/1393/12/.../نمونه-سوالات-اصول-فقه-3-پیام-نو... ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ه‍.ش. - سوال استخدام متمرکز دستگاه های اجرایی تضمینی · نمونه سوال ... متون فقه 3 + دانلود رایگان نمونه سوال پیام نور با پاسخ نامه تستی. دانلود رایگان ... دانلود نمونه سوالات درس اصول فقه 1 پیام نور - خانه فیروزه ای cyan-home.com/دانلود-نمونه-سوالات-درس-اصول-فقه-1-پیام/ نمونه سوال درس اصول فقه ۱ نیمسال اول ۹۴-۹۳ + پاسخنامه. نمونه سوال درس اصول فقه ۱ ... دانلود نمونه سوالات درس متون فقه ۱ پیام نور · دانلود نمونه سوالات درس متون فقه ۲ ... نمونه سوالات آزمون استخدامی فراگیر دستگاه های اجرایی کشور ... iranestekhdam.ir › ... › منابع و نمونه سوالات استخدامی ۲ روز پیش - نام محصول: نمونه سوالات عمومی استخدامی آزمون فراگیر دستگاه های اجرایی ... ۷۰ عدد نمونه سوال متون و اصول فقه (شامل خوشه های شغلی کارشناس امور ... سوالات تخصصی کارشناس حقوقی استخدامی پست بانک estekhdamsoal8.1modir.com/page-162718.html موضوع : دانلود سوالات تخصصی استخدامی کارشناس حقوقی پست بانک ... 320 سوال زبان انگلیسی تخصصی , متون فقه , اصول فقه , حقوق مدنی , حقوق اساسی ,. آزمون استخدامی رشته حقوق سال 94 | جستجو | دنیای اینترنتاستخدامی فقه وحقوق - مجله اینترنتی میکی ichmt2014.ir/استخدامی-فقه-وحقوق/ ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ ه‍.ش. - آخرین اخبار استخدام استانداری ... سوالات استخدامی استانداری سوالات رایج در آزمون های استخدامی اعلام نتایج تاریخ: | بازدید: ... سوالات آزمون قضاوت همراه با پاسخنامه - فروشگاه ایران استخدام shop.iranestekhdam.ir/سوالات-آزمون-قضاوت-همراه-با-پاسخنامه.html -سوالات حقوق تجارت -سوالات آیین دادرسی کیفری -سوالات حقوق جزای عمومی -سوالات حقوق جزای اختصاصی -سوالات متون فقه -سوالات ادبیات فارسی -سوالات ادبیات عرب شما از این صفحه 2 بار بازدید کردید. آخرین بازدید: 11/19/14 دانلود کتاب فقه تطبیقی - دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی www.pazhang.ir/?tag=دانلود-کتاب-فقه-تطبیقی دانلود کتاب فقه تطبیقی این بار سایت بزرگ پاژنگ اقدام به انتشار کتب و جزوات در قالب فایل pdf نموده است تا عزیزان هموطن بتوانند به راحتی مورد استفاه قرار دهند . دانلود رایگان کتاب فقه تطبیقی | دانلود رایگان نمونه سوالات ... www.pazhang.ir/?tag=دانلود-رایگان-کتاب-فقه-تطبیقی دانلود کتاب فقه تطبیقی این بار سایت بزرگ پاژنگ اقدام به انتشار کتب و جزوات در قالب ... دانلود سوالات تخصصی آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی کشور سال ۹۴. دانلود رایگان کتاب فقه تطبیقی - دانلود نمونه سوالات استخدامی download-questions-employment.ir/?tag=دانلود-رایگان-کتاب-فقه... دانلود کتاب فقه تطبیقی این بار سایت بزرگ پاژنگ اقدام به انتشار کتب و جزوات در قالب فایل pdf نموده است تا عزیزان هموطن بتوانند به راحتی مورد استفاه قرار دهند . دانلود کتاب درس فقه تطبیقی پیام نور - دانلود نمونه سوالات ... download-questions-employment.ir/?tag=دانلود-کتاب-درس-فقه... دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی – نمونه سوال استخدامی – دانلود نمونه سوالات استخدامی – دانلود نمونه ... خانه / آرشیو برچسب: دانلود کتاب درس فقه تطبیقی پیام نور ... نمونه سوالات استخدامی متون فقه پست بانک - دانلود نمونه ... postbank.blogfa.com/tag/نمونه-سوالات-استخدامی-متون-فقه-پست-بانک برچسب‌ها: نمونه سوالات استخدامی متون فقه پست بانک 93, نمونه سوالات متون فقه پست بانک, سوالات استخدامی متون فقه پست بانک, نمونه سوالات استخدامی متون فقه ... استخدامی فقه ومبانی حقوق1394 - فیندر بلاگ sadegh6.finderblog.ir/list/استخدامی+فقه+ومبانی+حقوق1394.html ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ه‍.ش. - دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی ها. سوالات استخدامی ها نمونه سوالات استخدامی “ها”با جواب , نمونه سوالات استخدامی “ها”با پاسخ , نمونه سوالات استخدامی ... استخدامی فقه ومبانی حقوق1394 - حرف های یک دل... - فیندر بلاگ ma2ta001.finderblog.ir/list/استخدامی+فقه+ومبانی+حقوق1394.html ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ه‍.ش. - دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی ها. سوالات استخدامی ها نمونه سوالات استخدامی “ها”با جواب , نمونه سوالات استخدامی “ها”با پاسخ , نمونه سوالات استخدامی ... دانلود جزوه فقه تطبیقی | دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی ... recruitment-question.com/?tag=دانلود-جزوه-فقه-تطبیقی دانلود کتاب فقه تطبیقی این بار سایت بزرگ پاژنگ اقدام به انتشار کتب و جزوات در قالب فایل pdf نموده است تا عزیزان هموطن بتوانند به راحتی مورد استفاه قرار دهن boxiaozui.com/list/آزمون+استخدامی+رشته+حقوق+سال+94.html دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی مترجمی قوه قضائیه(رشته عربی) ... مسئولیت مدنی،حقوق تجارت، آیین دادرسی مدنی، متون فقه، قواعد فقه و اصول فقه بحث می‌نماید. استخدام رشته حقوق سال 94 | جستجو | دنیای اینترنت boxiaozui.com/list/استخدام+رشته+حقوق+سال+94.html دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی مترجمی قوه قضائیه(رشته عربی) ... مسئولیت مدنی،حقوق تجارت، آیین دادرسی مدنی، متون فقه، قواعد فقه و اصول فقه بحث می‌نماید. زبان نمونه تخصصی سوالات متون دانلود زبان تخصصی نمونه ... maedeh7564.gaokongzuoyewang.com/.../زبان+نمونه+تخصصی+سوالات... نمونه سوالات استخدامی فراگیر ۹۴ کارشناس حقوقی خوشه ۱۳۹ ... اصول فقه ۱ - نمونه سوالات پیام نور با پاسخنامه تمامی رشته ها/دانلود-نمونه-سوالات-درس-اصول-فقه. زبان نمونه تخصصی سوالات متون دانلود زبان تخصصی نمونه ... turkishmusicdl-blog.gaokongzuoyewang.com/.../زبان+نمونه+تخصصی+... ۴ روز پیش - نمونه سوالات استخدامی عمومی مشترک فراگیر ۹۴با جواب نمونه سوالات ... پاسخنامه تمامی رشته ها/دانلود-نمونه-سوالات-درس-اصول-فقه...- ف