دانلود رایگان نمونه سوالات آزمون استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی



دانلود رایگان سوالات عمومی استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی :



خرید سوالات طبقه بندی شده استخدامی ویژه نهاد کتابخانه ها









درباره مشاغل  و آشنایی با این رشته :


تاریخچه
اولین قانون مستقل کتابخانه های عمومی کشور در سال 1344 با تاکید بر اداره کتابخانه های عمومی با محوریت هیات امنا و انجمن های شهرستانی و تخصیص 5/1 درصد شهرداری ها از تصویب مجلس وقت گذشت. این قانون علیرغم اینکه کتابخانه های عمومی را دولتی نمی دید تصریحی نیز نسبت به غیر دولتی بودن آن نداشت و حدود و اختیارات هیات امنا را نیز مشخص نمی ساخت. اما در مجموع به لحاظ توجه به مدیریت هیات امنایی و تشکیلات آن و همچنین تخصیص 5/1 درصد از درآمد شهرداری ها به اداره کتابخانه ها، از نکات مثبتی نیز برخوردار بود.

متاسفانه به واسطه قانون بودجه سال 1352 و برداشته شدن این تکلیف مهم از دوش شهرداری ها، دست متولیان امر برای ایجاد حرکت های بنیادین بسته شد. از این رو با واگذاری مسئولیت تامین هزینه ها به دولت و نیز با توجه به شرایط حاکم و تحولات حادث شده در جامعه و جنگ تحمیلی، حرکت چشمگیری در عرصه کتابخانه های عمومی رخ  نداد و این مجموعه در پایان دهه اول انقلاب اسلامی به عنوان اداره کل کتابخانه های عمومی ادامه فعالیت داد.

با ورود به دهه دوم انقلاب اسلامی و به صورت مشخص از سال 1368 هیات امنا بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرد؛ در این برهه رشد کمی و ساخت و ساز کتابخانه ها را شاهد بودیم، به گونه ای که تعداد کتابخانه های عمومی از 511 باب در سال یاد شده به 1584 باب در سال 1383 رسید، یعنی بیش از سه برابر افزایش یافت. هم اکنون طبق آخرین آمار، تا پایان سال 1392، در مجموع 3147 باب کتابخانه عمومی تحت پوشش داریم.

تنگناهای مربوط به منابع مالی محدود، فقدان مجوز جذب نیروی انسانی، وجود کتابخانه های غیر مصوب به دلیل منع گسترش تشکیلات و مدیریت غیرمنسجم بر این مجموعه ها، لزوم ارائه لایحه جدید را از سوی دولت به مجلس محترم اجتناب ناپذیر ساخت. با عنایات ویژه خداوند متعال و تصمیم مجلس محترم شورای اسلامی، قانون «تاسیس و نحوه اداره کتابخانه های عمومی» در هفدهم اسفند 1382 به تصویب نهایی رسید و کتابخانه های عمومی به «نهاد عمومی غیر دولتی» تبدیل شد.

 

اهداف نهاد کتابخانه های عمومی کشور

اهداف

-         فراهم آوردن محیط مساعد به منظور دسترسی آسان اقشار جامعه به منابع مستند و مکتوب

-         کمک به بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در زمینه های علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی

-         ایجاد امکانات لازم در جهت استفاده مطلوب از فناوری اطلاعات

-         گسترش روابط و همکاری های علمی، پژوهشی و فرهنگی بین کتابخانه های عمومی داخل و خارج از کشور

-         فراهم آوردن زمینه های رغبت و شوق عمومی به منظور مشارکت مردمی در تاسیس کتابخانه های عمومی در کشور

-         کمک به توسعه عدالت اجتماعی از طریق اشاعه دانش بدون توجه به تفاوت های سنی، جنسیتی، اعتقادی، فرهنگی و نژادی

-         فراهم آوردن فرصت لازم برای رشد و بالندگی شخصی و در نهایت توانمندسازی علمی آحاد جامعه

-         گسترش فرهنگ کتابخوانی در ایران اسلامی

-         بکارگیری فزاینده فناوری ها و روش های اطلاع رسانی نوین در کتابخانه های عمومی

-         ایجاد زمینه مساعد برای چرخه دانش در جامعه

-         تقویت روحیه پژوهش در افراد جامعه و کمک به کشف و پرورش خلاقیت ها و استعدادها

-         فراهم آوردن پایگاهی مورد اعتماد با بهره گیری از کتابداران متعهد و نیروی متخصص

علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشی است که به مطالعه و بررسی شیوه‌های گوناگون تولید دانش، گردآوری منابع اطلاعاتی (کتاب، مجله، لوح فشرده، بانک‌های اطلاعاتی، پایگاه اطلاعاتی، اینترنت و وب)، سازماندهی، بازیابی و اشاعهٔ این منابع و محمل‌های اطلاعاتی می‌پردازد و در این راستا تلاش می‌نماید که در وقت خواننده یا کاربر صرفه‌جویی نماید.




محتویات  [نهفتن] 
۱ تاریخچه
۲ قوانین پنجگانه رانگاناتان
۳ رشته دانشگاهی مرتبط در ایران
۴ ابزارهای کتابدار
۴.۱ مهارت‌های کلامی
۴.۲ مهارت‌های غیر کلامی
۵ زیرشاخه‌ها
۶ جستارهای وابسته
۷ منابع
۸ پیوند به بیرون
تاریخچه[ویرایش]
واژه کتابداری به عنوان برابر واژه انگلیسی "Librarianship" انتخاب شده است. دانشمند بزرگ، شیالی رانگاناتان زمانی که در دههٔ ۱۹۳۰ از انگلیس به هندوستان بازگشت و درصدد راه‌اندازی این دانش نوین در هند برآمد، جامعه هند در فهم این واژه مشکل داشتند و در نتیجه ایشان واژه جدید " Library Science" یعنی علم کتابداری را جایگزین آن واژه نمود. امروزه در آمریکا این واژه بیشتر بکار گرفته می‌شود.

در دههٔ ۱۹۹۰ با اختراع ریزرایانه‌ها و در سال۱۹۹۰ با اختراع وب و ورود این فناوری‌های نوین اطلاعاتی به پهنه کتابخانه‌های جهان این دانش نیز دستخوش دگرگونی‌های گسترده‌ای شد. در نتیجه پژوهشگران و استادان این رشته درصدد تغییر نام آن برآمدند و واژه " Information" یعنی "اطلاعات" یا "اطلاع‌رسانی" نیز به نام این دانش اضافه شد و امروز از آن به عنوان " Library & Information Sciences" یعنی: علوم کتابداری و اطلاع‌رسانی یاد می‌شود. اگرچه در انگلستان و برخی کشورهای دیگر با عناوین دیگری از جمله " Information Studies" و " Information Management" نیز از آن یاد می‌شود. کتابداری افرادی را تربیت می‌کنند برای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع رسانی. کار فارغ التحصیلان این رشته دانش و مهارتهایی است که اطلاعات به شکل مضبوط چاپی و الکترونیکی ثبت و ضبط می‌کنند گرد آوری می‌کنند، سازماندهی می‌کنند و اشاعه می‌دهند. در واقع محل فعالیت فارغ التحصیلان این رشته کتابخانه‌ها، آرشیوها و مراکز اطلاع رسانی است. در ایران از حدود ۶۵ سال پیش این رشته با مقطع فوق لیسانس در دانشگاه تهران آغاز و هم اکنون حدود ۷۵ گروه در دانشگاه ایران فعالیت دارند و ۴ دانشگاه شهید چمران، فردوسی مشهد و دانشگاه تهران و واحد علوم تحقیقات تهران واحد شمال در مقطع دکترا فعالیت دارند. با ظهور منابع الکترونیکی و ورود کامپیوتربه کتابخانه‌ها ماهیت این رشته هم دگرگون شده و فارغ التحصیلان متناسب با تحولاتی که در این رشته رخ داده است با مهارتهای مختلف کامپیوتری و اینترنت آشنایی پیدا می‌کنند. در سال گذشته با توجه به تحولاتی که در این رشته رخ داده عنوان کتابداری به علم اطلاعات دانش شناسی تغییر یافته است. امروزه این دانش در ایران نیز گسترش یافته و زیرشاخه‌های تازه‌ای از جمله اطلاع‌شناسی و وب‌شناسی را هم در بر می‌گیرد.

در اصل یک کتابدار در زمینه‌های سازماندهی، بازیابی و پراکنش اطلاعات در قالب‌های گوناگونی اعم از کتاب، مجله، پایگاه‌های اطلاعاتی و اینترنت تخصص دارد.

همان طور که همه می دانید، اگر جامعه‌ای بخواهد پیشرفت کند و توسعه یابد، باید مردم آن جامعه از نظر سواد رشد بالایی داشته باشند و اطلاعات خود را به روز سازند.

کتابخانه‌ها برای این امر در تمام جوامع یشری بوجود آمده است. اگر کتابخانه بخواهد افراد بشری را به روز سازد، خود باید پویا باشد.

امروزه کتابخانه‌ها به صورت الکترونیکی در آمده‌اند، تا هر کس نیاز اطلاعاتی خود را در آن بر طرف سازد.

کارکنان کتابخانه‌ها که به کتابدار شهرت دارند، مسئول خدمات رسانی و اطلاع رسانی به تمام افراد مراجعه کننده هستند.

کتابدار باید از کار خود لذت ببرد و با مراجعه کننده با تبسم و خشنودی برخورد نماید، به طوری که افراد جذب کتابخانه‌ها شوند. کتابدار باید از خود مایه بگذارد و نگذارد که مراجعه کننده بدون اینکه نیازش بر طرف شود از کتابخانه بیرون آید.

امروزه اینترنت که دنیای اطلاعات است، در دسترس همگان قرار دارد و هر کس می‌تواند خود جویای مطالب باشد. ولی کتابدار به عنوان واسطه باید به این افراد کمک کند. زیرا بعضی مطالب از صحت و اعتبار کافی برخوردار نیستند و تنها کتابدار می‌تواند این مشکل را برطرف سازد.

کتابداری چیست؟ کتابداری یعنی اطلاع رسانی، برطرف کردن نیازهای اطلاعاتی، به روز ساختن اطلاعات افراد و کسی که این‌ها را ارائه دهد کتابدار است.

در ضمن برای اینکه یک کتابدار شویم باید در مراکز عالی و دانشگاه‌ها درس خواند و مهارت لازم برای این رشته را کسب نماییم. به جرات می‌توان گفت که از جمله عوامل پیشرفت مسلمانان در سال‌های اول در زمینه‌های علمی و فرهنگی، به توجه آنان به کتاب و کتابخانه ارتباط داشته است. چرا که همواره جمع آوریکتاب‌های سودمند و مفید و به عبارت دیگر کتابخانه‌های عظیم، نشانه پیشرفت یک ملت و جلوه واقعی توجه آنها به علم و دانش است. اما امروزه با وجود آن که ما در عصر ارتباطات و خانواده جهانی به سر می‌بریم، توجه لازم به کتابخانه‌ها که مرکز اصلی اطلاع رسانی هستند، نمی‌شود و نقش مهم و با ارزش کتابخانه را در حد مخزن کتاب، و کتابدار را در حد امانت دهنده کتاب پایین آورده‌ایم. هدف رشته کتابداری این است که کتابخانه‌ها جایگاه واقعی خود را به دست آورده و باعث رشد فرهنگی جامعه شوند.

گفتنی است که رشته کتابداری در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش "علوم انسانی" و "علوم پایه" است که دانشجویان گرایش علوم انسانی درس‌هایی در زمینه مبانی علم حقوق، جغرافیای شهری، اقتصاد، تاریخ دین‌ها و مدیریت مطالعه می‌کنند و دانشجویان گرایش علوم پایه در زمینه ریاضیات، فیزیک، شیمی، آمار، زمین شناسی و فیزیولوژی اطلاعات پایه را به دست می‌آورند.

قوانین پنجگانه رانگاناتان[ویرایش]
شیالی رانگاناتان (Shiyali Ramamrita Ranganathan) پدر علم کتابداری هند است. که قوانین پنجگانه او سرلوحه کار کتابداران است. این پنج قانون از قوانین معروف در علم کتابداری و اطلاع رسانی می‌باشد:

۱. کتاب برای استفاده‌است.

۲. هر خواننده‌ای کتابش.

۳. هر کتابی خواننده اش.

۴. در وقت خواننده صرفه جویی کنید.

۵. کتابخانه ارگانیسمی زنده و پویا است.

رشته دانشگاهی مرتبط در ایران[ویرایش]
نوشتار اصلی: علم اطلاعات و دانش‌شناسی(کتابداری واطلاع رسانی)
رشته دانشگاهی مرتبط در ایران با عنوان علم اطلاعات و دانش‌شناسی است که در جلسه شورای عالی برنامه ریزی، توسط اعضای کمیته برنامه ریزی، در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ از عنوان علوم کتابداری و اطلاع رسانی به این عنوان تغییر یافت.

ابزارهای کتابدار[ویرایش]
همانند هر فن حرفه‌ای، انجام یک مصاحبه موثر به مهارت‌های ویژه‌ای نیاز دارد. مهارت‌های بالنسبه ملموس هستندو می‌توان آنها را آموزش داد، فرا گرفت و به کار برد. به هر حال مصاحبه گر متبحر عوامل ناملموسی را به کار خواهد گرفت تا این گفت و شنود کنترل شده را قرین موفقیت سازد. قبل از توجه به مهارت‌های ویژه، کتابدار باید نظری کلی از مصاحبه به دست آورد و از تعدادی عوامل ناملموس آگاهی یابد.[۱] عوامل ناملموس شامل سبک، جداسازی مصاحبه و موفقیت است. عوامل ملموس شامل مهارت‌های غیرکلامی و مهارت‌های کلامی است[۲]

مهارت‌های کلامی[ویرایش]
این مهارت‌ها عبارتند از:

یاد آوردن (remembering)
اجتناب از تشخیص قبل از موعد(avoiding premature diagnoses)
انعکاس کلامی احساسات (reflecting feelings verbally)
بازگویی یا نقل محتوی(restating or paraphrasing content)
استفاده از مشوق ها(using encouragers)
ختم مقبول مذاکره (closure)
اظهار نظر و پیشنهاد (giving opinions and suggestion)
پرسشهای باز (open questions)









کلمات کلیدی


نمونه سوالات استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور | «ای ... www.e-estekhdam.com/دانلود-نمونه-سوالات-آزمون-استخدامی-نه/ دانلود سوالات استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور. این نمونه سوالات استخدامی در مرداد ماه سال ۹۳ تنظیم و بروز رسانی شده است. ketabkhune. مجموعه ی زیر شامل سوالات ... دانلود رایگان سوالات استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی - نمونه ... bartarinketab.ir/post/2140 به منظور آمادگی بیشتر در آزمون استخدام نهاد کتابخانه های عمومی کشور، می توانید از این نمونه سوالات استفاده کنید. استخدام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در سال ۹۳ شامل ... سوالات استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی (با پاسخ) shop.iranestekhdam.ir/نمونه-سوالات-استخدامی-نهاد-کتابخانه-ه.html این محصول حاوی نمونه سوالات آزمون استخدامی نهاد کتبخانه های عمومی کشور و سایر ارگان ها همراه با پاسخنامه آنها و همچنین نمونه سوالات عقیدتی و سیاسی مصاحبه ی ح. دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی ... www.makhfigah.com/...سوالات-استخدامی/1106-دانلود-رایگان-سوالات-آزم... دانلود رایگان مجموعه نکات استخدامی در نهاد کتابخانه های عمومی. Preview. دانلود رایگان ... دانلود رایگان نمونه سوالات استخدامی اطلاعات سیاسی اجتماعی · دانلود رایگان نمونه ... سوالات استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور - سایت خدمات ... kandoocn.com › بانک سوال › نمونه سوالات استخدامی اکنون هم زمان با استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نمونه سوالات این استخدامی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار داده ایم. امیدواریم مورد رضایت شما قرار بگیرد. سوالات استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی | استخدام www.estekhtam.com/downloads/سوالات-استخدامی-نهاد-کتابخانه-های-عمو/ ۳۰ آبان ۱۳۹۳ ه‍.ش. - به منظور آمادگی بیشتر در آزمون استخدام نهاد کتابخانه های عمومی کشور، می توانید از این نمونه سوالات استفاده کنید. استخدام نهاد کتابخانه‌های عمومی ... استخدام نهاد کتابخانه های عمومی کشور سال 93 +استخدام:نتایج ... www.estekhtam.com/استخدام-نهاد-کتابخانه-های-عمومی-کشور-س/ ۸ فروردین ۱۳۹۴ ه‍.ش. - نتایج آزمون استخدامی نهاد کتابخانه ها اعلام شد سوالات استخدامی نهاد کتابخانه های. دانلود سوالات استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی | دانلود نمونه ... file.estekhdami.org/سوالات-استخدامی-نهاد-کتابخانه-عمومی/ نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به منظور تکمیل نیروهای متخصص و مورد نیاز خود از طریق برگزاری آزمون و انجام مصاحبه، میان افراد واجد شرایط، در رشته های شغلی زیر، ... منابع و نمونه سوالات استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور www.madkala.ir › سوالات استخدامی › نهاد کتابخانه های کشور نام محصول : منابع و سوالات استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور. مجموعه کامل. این منابع و نمونه سوالات برای آمادگی هر چه بیشتر شما در آزمون های استخدامی نهاد کتابخانه ... نمونه سوالات استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی ۹۳ testdoni.ir/نمونه-سوالات-استخدامی-نهاد-کتابخانه-ه/1479 نمونه سوالات آزمون استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور ۹۳ دانلود رایگان سوالات آزمون استخدامی نهاد کتابخانه های عمومی کشور. نمونه سوال استخدامی کتابخانه نمونه سوال ...