مقدمه ای درباره رشته حسابرسی: حسابرسی یعنی بازرسی جستجو گرانه مدارک حسابداری و سایر شواهد زیر بنای صورتهای مالی .حسابرسان از راه کسب آگاهی از سیستم کنترل  داخلی و بازرسی مدارک،مشاهده داراییها،پرسش از منابع داخل و خارج شرکت و اجرای سایر روشهای رسیدگی ،شواهد لازم را برای تعیین این که صورتهای مالی، تصویری مطلوب و

 حسابرسی


 مقدمه ای درباره رشته حسابرسی:


حسابرسی یعنی بازرسی جستجو گرانه مدارک حسابداری و سایر شواهد زیر بنای صورتهای مالی .حسابرسان از راه کسب آگاهی از سیستم کنترل  داخلی و بازرسی مدارک،مشاهده داراییها،پرسش از منابع داخل و خارج شرکت و اجرای سایر روشهای رسیدگی ،شواهد لازم را برای تعیین این که صورتهای مالی، تصویری مطلوب و به نسبت کامل از وضعیت مالی شرکت و فعالیتهای آن در طول دوره مورد رسیدگی ارائه می کند یا خیر،گردآوری می کنند.


یااینکه حسابرسی فرایندی است منظم و با قاعده جهت جمع آوری و ارزیابی بیطرفانه شواهد درباره ادعاهای مربوط به فعالیتها و وقایع اقتصادی،به منظور تعیین درجه انطباق این ادعاها با معیارهای از پیش تعیین شده و گزارش به افراد ذینفع.


دانش آموختگان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه‌های حسابداری در حرفه حسابرسی مشغول بکار شوند. شاغلان حرفه حسابرسی در یک تقسیم‌بندی کلی به دو گروه اصلی تفکیک می‌شوند : حسابرسان داخلی : این گروه از حسابرسان ، عموما کارمند واحد مورد رسیدگی هستند، و در واقع رابط میان هیات مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی ، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیات مدیره ارائه می‌دهند. این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می‌کنند. حسابرسان مستقل: این گروه از حسابرسان، افرادی هستند که در موسسات حسابرسی مشغول کار هستند و بر اساس قرارداد میان شرکتها یا سازمانها با این موسسات، عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را بر اساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می‌دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می‌کنند. در واقع حسابرسان مستقل رابط میان صاحبان شرکت و هیات مدیره شرکت می‌باشند. در حال حاضر در ایران ، سازمان حسابرسی به عنوان یک سازمان دولتی ، بزرگترین موسسه حسابرسی است و در کنار آن سایر موسسات حسابرسی دولتی و خصوصی مشغول فعالیت می‌باشند


از آنجائیکه حجم کار حسابداری در موسسات مختلف بازرگانی و صنعتی و نیز در موسسات حسابرسی زیاد و مستلزم صرف فرصت بسیار می باشد، فارغ التحصیلان دوره کاردانی حسابداری می توانند با ورود و اشتغال به کار در این قبیل موسسات کمک موثری به مسئولان قسمتها و دوایر حسابداری نموده و با انجام کارهای جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات حسابداری بار زیادی را از دوش آنان بر دارند و حتی در موسسات کوچک خود مسئولیت امور حسابداری را عهده دار گردند.


صنعت و بازار کار رشته حسابرسی:


فارغ التحصیلان دوره کاردانی حسابداری قادر به انجام فعالیتهای زیر خواهند بود:

• انجام کلیه امور حسابداری در موسسات کوچک بازرگانی و صنعتی

• انجام کارهای دفترنویسی و جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات مالی و حسابداری در موسسات بزرگ تجارتی و صنعتی زیر نظر سرپرستان مربوطه.